India

Hoe kun je de beruchte ‘Delhi belly’ in India voorkomen?

Mijn eerste aanvaring met voedselvergiftiging kreeg ik, wellicht vreemd, in Australië. Ondanks dat het twee weken duurde, bleef het destijds gelukkig bij flinke buikkrampen. Dit was overigens niets vergeleken met de Delhi belly die ik jaren later kreeg, in de tweede week van onze vakantie in Bangalore, India. Nee, dit is van een andere wereld.

Ondanks dat staat de Indiaanse keuken staat voor mij nog steeds stipt op nummer 1. De geuren en kleuren van de ontelbare curry’s en heerlijke broden zijn simpelweg onweerstaanbaar ondanks dat de beruchte Delhi belly bij elke maaltijd op de loer ligt. Wij geven onze tips hoe je het kunt verhelpen en nog beter voorkomen!


Wat is de Delhi belly?

Wanneer je langere tijd naar het buitenland op vakantie gaat is de kans groot dat je een keer ziek wordt. Het weer is anders, het eten is anders, de ziektekiemen zijn anders en waarschijnlijk ook de hygienische standaarden. India is zo’n land waar werkelijk alles compleet anders is. Er zijn maar weinig mensen die 100% onder de Delhi belly uit komen. De meeste reizigers worden in bepaalde mate ziek in India.

Maar wat is het nu eigenlijk? Simpelweg reizigersdiarree. De symptomen blijven daar echter niet bij. Je kunt naast de diarree ook last hebben van koorts, misselijkheid, krampen of overgeven.

De meeste reizigers krijgen Delhi belly door iets te eten of drinken wat besmet is met ziektekiemen, maar wist je dat reizigers ook ziek kunnen worden omdat het eten anders is dan wat je thuis gewend bent? In India kun je dus ook Delhi belly krijgen van de diverse kruiden en het pittige eten.


Hoe lang kan ik er last van hebben?

De ergste symptomen houden vaak 24 tot 48 uur aan. Indien je niet voldoende rust neemt kan dit langer duren. Het kan een week tot twee weken duren voordat je volledig hersteld bent van de Delhi belly. Blijven de ergste klachten langer dan een paar dagen aanhouden, ga dan naar de apotheek die je eventueel kan doorverwijzen naar een dokter.

Wij bestellen altijd een heerlijke Thali, een mini proeverijtje


Hoe kun het beste Delhi belly voorkomen?

Deze simpele tips toepassen geven overigens geen 100% garantie dat je geen Delhi belly krijgt (geloof me, ik spreek uit ervaring), maar zoveel mogelijk proberen te voorkomen is beter dan genezen!

Houd er rekening mee
Het lekkere Indiaanse eten kan dus je hele reisplanning in de war gooien. Natuurlijk weet je niet of je überhaupt ziek wordt, laat staan wanneer. Toch is het verstandig om er vooraf rekening mee te houden. Wees flexibel met je reisplannen en houd geen strakke planning aan tijdens je reis door India. Niets is zo vervelend als verplicht moeten reizen met reizigersdiarree.

Was je handen
In India eet je veel met je handen. Daarom is het belangrijk om deze goed schoon te maken, vooral vóór het eten. In de meeste restaurants hebben ze een speciaal kraantje (al dan niet bij het toilet) waar je je handen kunt wassen met zeep.

Zelf ben ik daar nooit niet 100% van overtuigd dat dat goed gaat. Veel restaurants en toiletten zien er namelijk niet super fris uit. Daarom neem ik een pakje Dettol doekjes mee om mijn handen extra schoon te maken na het wassen. Natuurlijk is een klein flesje anti-bacteriële handreiniger ook prima.

Eet vegetarisch
Iedereen moet natuurlijk eten wat die wil maar in India raad ik iedereen aan om het vlees links te laten liggen. Veel locals zijn vegetarisch vanwege de Hindoeïstische geloofsovertuiging waardoor op veel plekken amper met vlees gekookt wordt. Men weet ook niet zo goed wat er mee gedaan moet worden als het besteld wordt. Dit kan resulteren in half rauwe stukjes vlees in je curry. Hier kun je natuurlijk ontzettend ziek van worden. De kans dat je flink ziek wordt van gebakken groentes is heel wat kleiner.

PRO TIP: In India bestaan er zogenoemde ‘pure veg’ restaurants waar men alleen vegetarisch eten bereidt. Rauw vlees is nergens in deze keukens te vinden. Er zullen minder snel ziekteverwekkende bacteriën in je eten terecht komen.


Pas op met salades
Hoewel je niet veel rauwe salades zult vinden in India, worden er hier en daar toch rauwe groentes geserveerd; een komkommer, tomaat en mayonaise sandwich bijvoorbeeld. Ook zul je wat gesneden rauwe ui en komkommer op je bord vinden wanneer je thali besteld. Salades worden ook gewoon onder kraanwater afgespoeld. Grote kans dat je ziek kunt worden door de bacteriën en virussen die op de rauwe groentes blijven zitten.

Eet waar veel mensen zijn
Dit geldt zowel voor luxe restaurants als street food stalletjes langs de weg. Hoe meer mensen eten kopen, hoe verser de gerechten klaargemaakt zijn. Koop het liefst eten wat voor je neus gebakken wordt en vermijd eten wat al de hele dag in de zon heeft liggen bakken.

Delhi Belly
Op de avondmarkt in Bangalore

Vermijd kraanwater en ijs
Zelfs de lokale bevolking drinkt geen water uit de kraan, ofja de meeste mensen. Er kunnen ontzettend veel bacteriën en virussen in het water zitten die je behoorlijk ziek maken. Ijsblokjes worden ook vaak gemaakt van kraanwater. Vermijdt deze dus ook.


Lees hier waarom met je met de Water-to-Go waterfles wél kraanwater kunt drinken!


Tijdens onze laatste reis in India zijn we steeds vaker in aanraking gekomen met restaurants die gefilterd water aanbieden. Het water komt uit die grote blauwe tonnen die je ook op elke kantoor vindt. Wij hebben goede ervaringen met het drinken van gefilterd water, maar wil je 100% zeker zijn, drink dan gewoon mineraalwater uit flesjes.

Vermijd kraanwater in je mond tijdens douchen en tandenpoetsen
‘Is dat niet wat overdreven? Er loopt echt geen water in mijn mond’. Dat zal je nog versteld staan! Niemand doucht met op elkaar geklemde lippen. Zelfs van een klein beetje water kun je al ziek worden. Hetzelfde geldt voor je tandenborstel natmaken of je mond spoelen met kraanwater. Er blijft altijd iets achter in je mond. Neem het zekere voor het onzekere. Zorg dat er geen douchewater in je mond komt en gebruik mineraalwater voor het tandenpoetsen.

Vaccinaties en probiotica
Een directe vaccinatie tegen diaree en overgeven is er natuurlijk niet, maar mocht je ziek zijn geworden van een salmonella bacterie (die wordt overgebracht bij slechte hygiëne) dan kan de ‘buiktyfus’ vaccinatie wel helpen. Voor een prik ben je 3 jaar beschermd. Het vaccin geeft overigens geen 100% bescherming, maar iets is beter dan niets! Voor meer informatie over vaccinaties ga je natuurlijk naar de GGD.

Heb je een gevoelige maag, dan is het de moeite waard om je maag- en darmflora een extra steuntje in de rug te geven door middel van probiotica. Begin een paar weken voor vertrek met het innemen van speciale probiotica tabletjes zodat je flora in balans komt. Ga hiermee door totdat je vakantie afgelopen is.

Een paar weken veganistische eten was het beste advies van de dokter


Ik heb toch de Delhi belly te pakken, wat nu?

Deze tips hielpen mij (tot wel drie keer toe!) om snel van de klachten af te komen en de pijn wat te verzachten.

Ga naar de apotheek
Je bent niet de eerste westerling die ziek wordt en je bent ook nog eens je medicatie vergeten mee te nemen. Nu moet je op zoek naar een apotheek. Gelukkig zitten er overal apotheken en die zijn van vroeg in de ochtend tot laat in de avond open. Locals zijn ontzettend behulpzaam en kunnen je hierbij helpen indien nodig.

Bij de apotheek zullen ze je een kleine antibioticakuur geven en medicatie voor de misselijkheid en diarree. Bovendien kost dit een schrijntje van wat het in Nederland kost. De laatste keer dat ik medicatie kocht in India kreeg ik drie soorten voor drie dagen en dat kosten 70 eurocent! Andere middelen zoals ORS of diarree stoppers zijn ook beschikbaar bij de apotheek mocht je moeten reizen.

PRO TIP: Neem als het kan geen loperamide in. Dit middel stopt de diarree wel maar verhelpt de onderliggende infectie niet. Gebruik het alleen als je écht van A naar B moet tijdens je reis.


Blijf gehydrateerd
Veel en vaak drinken is extra belangrijk als je ziek bent. De combinatie diarree en overgeven kan voor snelle uitdroging zorgen. Drink overigens niet alleen mineraalwater. Delhi belly zorgt er ook voor dat je veel elektrolyten verliest. ORS helpt hier perfect tegen. Vind je ORS net zo vies als ik, dan kun je ook wat sportdrank (met zo min mogelijk suiker) of kokoswater drinken. Sommige zweren erbij dat Coca Cola helpt. Of dat zo is, is niet helemaal zeker. De suikers kunnen een nadelig effect hebben op je darmen. Echter, de cafeïne kan ervoor zorgen dat je een oppeppend gevoel krijgt en je daardoor iets beter voelt.

Delhi Belly
Een verse kokosnoot kost maar 1 euro op straat

Neem rust
Wil je dat de Delhi belly zo snel mogelijk weg is? Neem dan direct voldoende rust. Laat die leuke stadswandeling of tour links liggen. Super vervelend natuurlijk maar wel noodzakelijk.

Eet niet teveel en vermijd melkproducten
Als je flink ziek bent geweest is het verstandig om niet meteen volledige maaltijden te eten. Begin rustig met droge crackers, witte rijst, droge aardappelen of brood. Bananen of een lichte boullionsoep kunnen ook goed helpen. Vermijdt vooral zwaar gekruide en pittige curry’s.

Probeer melkproducten zoals kaas en yoghurt de eerste dagen zoveel mogelijk te vermijden. Deze producten kunnen de maag irriteren en ervoor zorgen dat je langer ziek blijft.

Delhi Belly
De gemiddelde keuken in India


Meer handige tips over India vind je hier!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: