The Monthly

The Monthly #5 Bezoek uit Nederland

The Monthly is een rubriek waar ik de meest uiteenlopende onderwerpen bespreek. Het gaat niet alleen over de leuke en minder leuke dingen die wij afgelopen maand meegemaakt hebben in Singapore of elders op de wereld. Ik schrijf ook over persoonlijke ervaringen of gedachtes die te maken hebben met reizen of wonen in het buitenland. Daarnaast lees je hier ook kleine reisblogs, als het ware samenvattingen van reisjes die wij gemaakt hebben. Via deze persoonlijke rubriek nemen we je mee in ons leven in het buitenland.

De kalender tikt 1 november aan. Nog 8 nachtjes slapen en dan is het zo ver. Direct als ik er aan denk, krijg ik buikpijn. Of gezonde spanning, zo kan ik het beter noemen. Ik bedenk me dat de tijd behoorlijk snel gaat. Het leek nog niet zo heel lang geleden dat ik thuis was in Nederland. Dat was nog dit voorjaar. Ik tel terug. 8 Maanden. Pff, hoe kan dat? Misschien komt het door het weer, dat ik een constant gevoel van zomer heb, en daardoor de maanden van het jaar kwijt ben? Of misschien gaat de tijd zo snel omdat we zoveel meegemaakt hebben?
Wat de reden dan ook mag zijn, daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen, maar wat ik wel weet is dat we weken uitgekeken hebben naar dit moment. Onze ouders komen naar Singapore.

Echter, dezelfde week, een paar dagen voor aankomst, werd ik wat grieperig. Vrijwel elke collega op het werk had hier de twee weken ervoor ook last van gehad. Iedereen hoesten, kuchen, snotteren en pakken met jus de orange vlogen er op de een of andere manier doorheen. Iemand zat zelfs in het ziekenhuis met kinkhoest. Het dragen van mondkapjes (toch een voordeel als je in een kliniek werkt) mocht helaas niet baten en ik moest me een dag voor de vakantie ziek melden. Op nadrukkelijk aanraden van de dierenartsen ben ik uit voorzorg maar naar de huisarts gegaan, die mij direct een arsenaal aan medicatie gaf, waaronder antibiotica, ‘voor het geval dat ik ook uitbrak met kinkhoest’. Maar gelukkig waren de klachten snel verdwenen!

Een week lang bleven onze ouders in Singapore. Zoveel keus aan hotels in onze buurt als in Durham was er helaas niet (vreemd genoeg) maar op 15 minuten lopen zat er gelukkig een erg goed hotel waar ze samen verbleven. Door het perfecte bussysteem van de stad waren we vanuit het hotel in no time op plekken om van alles te bezichtigen. Achteraf een goede keuze!

Singapore
De vakantie had natuurlijk vooral de insteek om tijd met elkaar door te brengen in plaats van bezienswaardigheden aftikken. Elke dag bezochten we een ander stukje van de stad. In de ochtend lekker wandelen door de Botanische tuinen of Gardens by the Bay. Het bezoeken van verschillende tempels in Chinatown of Little India. Lunchen op verschillende plekjes in de stad zoals Kampong Glam of met de locals in een hawker center. Natuurlijk werd er, hoe kom je er ook omheen, gewinkeld op Orchard Road en in Vivo City. ‘s Avonds genoten we van het uitzicht vanaf de Marina Bay Sands, keken we naar de verschillende lichtshows en aten we heerlijk langs de kade van Boat Quay of gingen we barbecueën bij ons appartement.

Een week vol leuke dingen vliegt natuurlijk voorbij en het werd al snel tijd om afscheid te nemen van de ouders van Willem. Zij vertrokken weer naar huis terwijl wij met mijn ouders de volgende dag naar Maleisië zouden vliegen. Dat gaf wel een wat vreemd gevoel.

Maleisië
In totaal bleven we een week in Maleisië, een land wat al een tijdje op mijn lijst stond om te bezoeken. Via via kreeg ik te horen dat het goed rijden was daar dus besloten we een auto te huren en verschillende plekjes te ontdekken.

Bij vertrek in de vroege ochtend was ik helaas erg beroerd, waarschijnlijk door de virussen die rondgaan in Singapore. 100% Beter was ik schijnbaar toch niet.
Helaas waren er ook nog mankementen aan het vliegtuig en duurde het wachten op de huurauto een eeuwigheid waardoor we, veel later dan we verwacht hadden, aankwamen in ons hotel in Melaka. Ik bleef die avond en helaas ook de ochtend erop in het hotel om uit te zieken. Balen natuurlijk maar gelukkig ligt dit koloniale plaatsje maar een goede 3 uur rijden van Singapore af en hebben we altijd nog de mogelijkheid om dit te bezoeken.

Vanuit Melaka reden we richting het noorden naar Ipoh. Het uitzicht vanaf het dak van ons hotel was geweldig. De stad ligt in een vallei en is omringd door kalkstenen bergen. Ook het kleine stadje zelf is leuk om te bezoeken met mooie architectuur en straatkunst zoals in het bekende Georgetown op Pulau Penang. Langzaam aan begint het steeds populairder te worden onder toeristen.

Sam Poh Tong Temple

Vanuit Ipoh reden we het bekend berggebied van Maleisië in: The Cameron Highlands. Een prachtige slingerroute nam ons de bergen in naar Tanah Rata. De bergen staan vooral bekend om de grote theeplantages. Voor wie de prachtige plaatjes gezien heeft op internet, niet het gehele berggebied ziet er zo mooi uit. In het noorden kom je namelijk eerst langs andere plantages, een tweede product waar de bergen om bekend staan, namelijk aardbeien. Witte kas na witte kas reden we voorbij. Gelukkig hadden we hier al over gelezen en waren onze verwachtingen al bijgesteld. Een heel mooi zicht was het natuurlijk niet.

Eenmaal de kassen voorbij kwamen we in het eerste grote plaatsje Brinchang waar we in de namiddag genoten van een typisch Engelse high tea, in jawel hoor, een dikke trui! Van 30 graden en hoge luchtvochtigheid naar een temperatuur van rond de 23 graden (in de nacht 17!) is toch wel even goed koud. Het duurde dan ook niet lang voor de keelpijn en loopneus weer op kwamen zetten.

Theevelden in de Cameron Highlands

De heerlijke thee en zoete aardbeien in de Highlands hielpen helaas niet om het te verzachten. Gelukkig hielp het goede en warme weer in Kuala Lumpur wel.
De laatste dagen van de vakantie brachten we door in deze wereldstad. We bezochten de bekende Petronas Towers, Batu Caves en prachtige tempels en maakten een ritje met de monorail door de stad. ‘s Avonds waren we vooral in Bukit Bintang te vinden, een gezellige wijk met ontelbaar veel restaurants en gezellige barretjes waaronder het bekende Jalan Alor street food.

Opnieuw was het tijd om afscheid te nemen en gingen we ieder onze eigen wegen naar huis. Wanneer we elkaar weer zullen zien is nog niet helemaal bekend maar plannen hebben we zeker!