Reisblogs Noord-Amerika

Monument Valley & Utah State Route 95 naar Hanksville

Een paar dagen van tevoren had ik pas een hotel geregeld voor Monument Valley. We wisten niet precies wanneer we er zouden zijn dus waagden we het er op. Omdat dit een populaire plek is in Utah was er natuurlijk nog maar weinig keus. De nachten waren best fris dus kamperen zat er ook niet echt in. We besloten maar te gaan met wat er beschikbaar was: Een kamer in Gouldings Lodge. Maar dat viel zeker niet tegen!

Monument Valley Navajo Tribal Park

Vanuit Arizona kwamen we het zuiden van Utah ingereden en dus het gebied van Monument Valley. De weg er naartoe is leeg maar als je eenmaal in de buurt komt is het prachtig om Monument Valley al in de verte te zien liggen. Ons hotel lag ongeveer 8 km van het Monument Valley park af. De kamer was voor ons doen behoorlijk prijzig, meer dan $150 (we slapen normaal in een hotel van rond de $50 of minder), maar goed we moesten het er mee doen. Het hotel was wel heel mooi maar we gingen natuurlijk voor het prachtige uitzicht van ons balkon. Dat stelde natuurlijk niet teleur! Het is écht zoals in de reisfoldertjes.

Uitzicht vanuit de kamer in Goldings Lodge

Omdat we redelijk vroeg op plaats van bestemming waren besloten we naar het park te gaan en ‘The Valley Drive’ te doen, een 21km self-guided tour langs alle steenformaties. Het was een offroad weg en schijnbaar op sommige stukken erg slecht. We twijfelden even of het wel met de Yaris kon (hoewel die al vaker offroad gereden heeft en dat ging prima). De berichten waren nogal wisselend. Bij navraag bij het park zelf zeiden ze dat dat wel kon. Prima, off we go!

The Valley Drive door Monument Valley

En offroad was het. Sommige stukken behoorlijk hobbelig en flinke gaten en kuilen. Ik reed, uit voorzorg om niet ziek te worden als Willem rijdt en ik vond het ook gewoon leuk om te rijden. Terwijl ik reed, las Willem voor uit het boekje langs welk monument we reden. Hier en daar stapten we uit om foto’s te maken. Echt een prachtig gebied.

Vanuit het park reden we weer terug naar het hotel om vanuit ons balkon te genieten van de zonsondergang. Helaas bleef de volgende ochtend een mooie zonsopkomst uit vanwege de bewolking die er hing. We kunnen niet alles hebben.

Route UT-261

Vroeg in de ochtend vertrokken we vanuit Monument Valley richting het plaatsje Hanksville. We besloten een alternatieve route te rijden door het lege landschap. Via een handige Facebookgroep over Amerika kregen we een hoop tips wat er langs deze route te doen was. Toch geen verkeerde keuze gemaakt!

Als eerste reden we over een grotere weg (163) richting de ingang van Valley of the Gods, een weg die weer uitkomt op route 261 die we richting het noorden wilden pakken. Zou een perfect rondje zijn.

De weg naar de Valley of the Gods was echt geweldig mooi! De rode rotsformaties waren van een andere wereld. Terwijl je het park inrijdt staat er direct een waarschuwingsbord: Je mag hier niet in rijden (met een gewone auto, wel met 4WD) als hier water ligt. Niet ver van de ingang lag een enorme plas. Tja, onze Yaris heeft bewezen veel te kunnen maar we wilden het er toch niet op wagen. Als je vast komt te zitten ben je zwaar de pineut. En wie weet hoe de rest van het park eruit ziet.

We draaiden wat teleurgesteld om maar genoten weer helemaal van de weg terug richting route 261. Hier kwamen we als eerste de Moki Dugway tegen. Een steile, onverharde en kronkelende weg de berg omhoog. Heerlijk om te rijden en ook het uitzicht over de Valley of the Gods is prachtig mooi.

Moki Dugway
Valley of the Gods

Eenmaal boven op de berg had ik gelezen dat er ergens nog een uitkijkpunt was. Echter de weg er naartoe is ook onverhard en we hadden geen idee in welke staat de weg zou zijn. Ook hier zei de ene dat je die wel kon rijden en de andere niet. We besloten gewoon een kijkje te gaan nemen en omdraaien kunnen we altijd. De weg was prima te rijden, wat hobbelig maar daar kunnen we tegen. Niet veel later kwamen we aan bij Muley Point. Weer prachtige uitzichten!

Muley Point

Utah State Route 95

Verder naar het noorden gaat de 261 over in de state route 95. De eerste bezienswaardigheid die we hier tegen kwamen was Natural Bridges National Monument. Zoals de naam al zegt vind je in dit park natuurlijke bruggen die uitgesleten zijn door water en modder in de kloof. Door het park loopt de Bridge View Drive, een 14,5 km lange weg die langs diverse uitkijkpunten komt. Aan deze weg beginnen ook de wandelroutes om de drie bogen te bekijken.

Als eerst komen we aan bij de Sipapu Bridge, dit is de op een na grootste (natuurlijke) brug ter wereld. Ondanks dat de wandeling naar de brug nog geen kilometer is, is de wandeling de steilste van het park. Het bevat maar liefst 3 houten trappen langs de rotswand.

Monument Valley

Eenmaal boven voelen onze benen al als pudding: Zo’n steile paden hebben we nog niet gehad! We slaan de volgende wandeling bij de Kachina Bridge over en bekijken de brug vanaf het uitkijkpunt. De Kachina Bridge is overigens de jongste van het park.

De Owachomo Bridge Trail lopen we wel. Deze was ook maar 600 meter retour. Bij het uitkijkpunt moesten we even zoeken naar de brug. Vreemd genoeg verdwijnen ze allemaal een beetje in de achtergrond. Gelukkig waren we niet de enige die moeite hadden met het vinden van deze brug. Ook andere toeristen moesten er aan geloven.

Lunch bij Hite Lookout

We reden weer een stuk noordelijker en staken de Colorado River over. Hier was onze volgende stop. Inmiddels was het al later op de middag en onze maagjes rommelde flink. Bij Hite Lookout besloten we pauze te nemen en lunch te koken met uitzicht op de rivier en de canyon. Wat een prachtplek!

Monument Valley
Willem kookt onze lunch met onvergetelijk uitzicht

Vanuit hier reden we direct door naar Hanksville waar we sliepen in het Whispering Sands Motel. We kwamen hier eerder aan dan gepland. Niet erg want Willem moest nog wat werken. Hanksville ligt écht in de middle of nowhere. Er zijn een paar tankstations, motels en wat restaurantjes. Alles op 2 handen te tellen. Verder is er alleen maar zand. Best geinig om eens mee te maken.

‘s Avonds vroeg naar bed om alle indrukken in te laten werken. Wat een geweldige dag was dit zeg! De komende dagen hebben we het ook weer druk. Er staan maar liefst drie National Parks op het programma!

Ben je benieuwd welke National Parks we bezochten? Klik dan snel hier: Utah: Zuidelijke National Parks