Reisblogs Noord-Amerika

Het Petrified Forest National Park & Sedona in centraal Arizona

Vanuit het zuiden van Arizona reden tijdens zonsondergang naar het noorden. Het vlakke landschap werd ingewisseld voor steeds meer bergen. Onze eerste overnachting in centraal Arizona was in Prescott Valley, een uurtje rijden van Sedona. We konden niet wachten om de roodgekleurde rotsen te beklimmen en om natuurlijk een nieuw National Park van onze bucketlist af te strepen: Het Petrified Forest National Park.

Wiskey Row in Prescott

Bij aankomst in het hotel, GreenTree Inn in Prescott Valley, namen we snel een douche en reden door naar het plaatsje Prescott. Door de goldrush ontstond hier destijds de zogenoemde ‘Wiskey Row’, een rij saloons die muziek en drank boden voor de harde werkers. The Palace is het oudste restaurant/bar van Arizona. Natuurlijk moesten wij hier gegeten hebben.

Het is een groot gebouw met verschillende verdiepingen. Binnen is alles ruim opgezet en er zijn zelfs vitrines met voorwerpen en informatie uit de goldrush tijd. Ook de obers zijn in stijl gekleed. In het plafond zijn nog oude kogelgaten te zien! Leuke plek om even bij te komen.

Een van de bars in de Wiskey Row

Jerome

De volgende dag reden we vanuit ons hotel naar het plaatsje Jerome. Hier werd vroeger koper gedolven. Nadat de beste jaren voorbij waren werd dit een ghost town maar tegenwoordig is het weer tot leven gewekt. We liepen kort door het klein downtown en bekeken wat historische plekjes. Daarna reden we de berg af naar beneden om een kijkje te nemen bij het Audrey Shaft Headframe Park. Deze is maar liefst 580 meter diep, 200 meter hoger (of dieper) dan het hoogste puntje van de Empire State building. Je kunt de schaft inkijken door op een glazen plaat te staan. Eng!

Audrey Shaft

Het rode Sedona

Eindelijk was het zo ver om naar Sedona te rijden. Hier hadden we lang naar uit gekeken. Via de scenic route 89A (waar we ondertussen al stukjes van gereden hadden) reden we naar Sedona. Het berggebied veranderde van grijze/bruine steen naar rood. Echt ontzettend mooi.

Eenmaal bij het visitor center was het op de koppen lopen. Een aardige dame aan de balie nam alle tijd voor ons om uit te leggen wat de beste wandelingen zijn en wat er nog meer te doen is. Hoewel een van de populairste wandelingen, besloten we toch de wandeling bij Bell Rock te maken. De parkeerplaats was dan ook overvol en iedereen stond geparkeerd waar het niet mocht. Gelukkig hebben wij een kleine auto die makkelijke ergens tussen te proppen valt. Wel met tig keer steken, maar we stonden er.

Bell Rock

Eenmaal aan de voet bij Bell Rock zagen we allemaal mensen omhoog klimmen. Geen idee of het eigenlijk wel de bedoeling was, er stonden namelijk geen trail bordjes meer. Toch gingen wij ook eens kijken hoe ver we kwamen. Met een hoop geklauter kwamen we eindelijk op het hoogste punt aan (of ja voor ons dan, we vonden het wel prima). Hier hadden we een prachtig uitzicht over het gebied.

Naar beneden was een stuk moeilijker dan gedacht, was toch wel bang dat we uit zouden glijden en de diepte in zouden vallen, maar we hebben het gehaald!

Tijd voor lunch. In een nagebouwd Mexicaans dorpje, Tlaquepaque, besloten we wat te gaan eten. Natuurlijk dacht de rest van Sedona dat ook en de wachttijd was dan ook meer dan een half uur. Ondanks de honger zag het er zo goed uit dat we maar besloten er te gaan zitten. En dat was het waard! Overheerlijk!

Devil’s Bridge Trail

Met volle Mexicaanse maagjes reden we door naar een volgende wandeling. Ook erg populair maar van de ranger hadden we tips gekregen om de grote drukte wat te vermijden.

Devil’s Bridge Trail is ook ongekend populair, maar wij begonnen de wandeling op het Mescal Trail. Dit beginpunt lag 3 km verderop. Er waren nog meer dan genoeg parkeerplekken en tijdens de wandeling kwamen we vrijwel niemand tegen. Bovendien hadden we een mooi uitzicht op de omgeving.

Petrified Forest National Park
Groen en rood landschap van Sedona

Naarmate we bij de Devil’s Bridge kwamen werd het wat drukker, maar omdat het aan het einde van de dag was gingen steeds meer mensen weg. Devil’s Bridge is een natuurlijke brug van steen. En het leuke is je kunt over de brug lopen. Omdat we geen tijd hebben om naar het Arches National Park te gaan was dit een erg leuk alternatief.

Willem loopt over de Devil’s Bridge
Petrified Forest National Park

Dezelfde avond besloten we voor een paar nachten in Flagstaff, in een Motel 6, te blijven. Vanuit hier maakten we diverse uitstapjes naar onder andere de Grand Canyon (maar daar later meer over).

Een van de uitstapjes vanuit Flagstaff was ook het Petrified Forest National Park. Dit park ligt op ongeveer 1,5 uur rijden. Ook weer een van de minder bekende parken. Heerlijk rustig was het er. Wij besloten de noordingang te nemen en via de scenic route door het park in het zuiden weer eruit te rijden, terug richting Flagstaff. Bij de ingang kregen we weer een overzichtelijke kaart met alle hoogtepunten van het park en er stonden ook diverse wandelingen op.

Het park ligt voor een deel in een gebied genaamd Painted Desert. Een woestijnachtig gebied met, wanneer de zon er op schijnt, diverse kleuren grond. Verschillende view points geven een prachtig beeld van de omgeving.

Painted Desert

Dwars door dit National Park loopt de Historic Route 66. Ondeweg kom je een gestrande Studebaker tegen uit 1932, helemaal verroest en markeert het punt waar de weg liep.

Historic Route 66

Halverwege het park zijn oude ruïnes te zien van de Pueblo indianen daarbij een hoop petroglyfen. Vooral op Newspaper Rock zijn er meer dan 650 en sommige wel 2000 jaar oud!

Petroglyfen
Petrified Forest National Park
Hoe mooi is het Blue Mesa landschap?

Een van de mooiste wandelingen die we maakten was door Blue Mesa, een zogenoemd Badlands landschap. De rotsformaties bestaan uit diverse kleuren.

Eindelijk de Petrified Trees

In het zuiden van het park kom je eindelijk tegen waar het allemaal om draait: de gefossiliseerde bomen. Miljoenen jaren geleden stond er in dit woestijnlandschap een enorm bos met grote bomen. Ineens verging het bos en kwamen de stammen onder water en modder te liggen. Miljoenen jaren later versteende de bomen en kwamen er zelfs prachtige gekleurde kristallen in.

Diverse wandelingen door het zuiden van het park liggen bezaaid met grote en kleine boomstammen, allemaal in natuurlijke stukken gebroken en dus is het kristal goed zichtbaar. Echt heel mooi en apart om te zien.

Petrified Forest National Park

Vanuit het Petrified Forest reden we weer richting Flagstaff. Er stonden namelijk nog een aantal National Monuments op de planning om te bezoeken. Welke dat zijn dat lees je in het volgende blog!