Reisblogs Noord-Amerika

Het Saguaro National Park in het zuiden van Arizona

Vanuit het zuiden van New Mexico reden we het zuiden van Arizona in. Veel van de omgeving veranderde niet behalve dat we steeds meer bijzondere cactussen tegen kwamen. We komen namelijk steeds dichter bij het Saguaro National Park. Niet alleen dit National Park is een must om te bezoeken, er zijn ook nog een aantal andere leuke attracties die de moeite waard zijn in zuid Arizona!

Titan Missile Museum

Om de sfeer van de raketten erin te houden had Willem nog een ander museum gevonden net ten zuiden van het plaatsje Tucson. Hier staat namelijk een Titan II raket opgesteld, een voormalig atoombomraket. Deze raket staat in een ondergrondse silo en zou destijds (tijdens de nucleaire oorlog met de Sovjet Unie) in 58 seconden uit de silo gevlogen komen. Binnen 30 minuten zou het zijn doel raken op tot wel 10,000 km ver. Het is overigens de enige opengestelde silo. Er zijn er namelijk nog een aantal maar deze zijn top secret.

Het was alleen mogelijk om met een tour de silo te kunnen bekijken. Er zat wel een klein museum bij, maar dat was eigenlijk niet de moeite waard. Tours zijn first come first served dus gelukkig waren er nog plaatjes vrij op het einde van de dag.

De tour begon met een korte film over de geschiedenis waarna een aardige gids ons mee nam over het terrein. Omdat het de laatste tour was legde hij ook van alles uit boven de grond. Hoe het beveiligd was en hij liet ons in de silo naar beneden kijken.

Gigantische Titan II raket

De raket afvuren?

We gingen 10 meter onder de grond. Eerst naar de controle kamer: hoop knopjes, hendeltjes en geheime kluisjes waar codes in lagen. Het hele proces werd uitgelegd en daarbij werden ook handelingen uitgevoerd. Als het ware kregen we stap voor stap uitleg over hoe destijds de atoombom afgevuurd moest worden. Eenmaal de sleutel omgedraaid is er niets meer aan te doen. Een gelukkige in de groep mocht dit ook echt doen, waarna er een hard alarm af ging net of het echt was. We schrokken ons dood. Echt heel leuk om mee te maken.

Na de uitleg gingen we natuurlijk ook naar de silo waar de raket stond. Dit keer zagen we hem van onderaf. Echt gigantisch! Gelukkig is deze atoombom nooit gebruikt, zelfs niet in die dreigende tijden van toen.

Inmiddels begon het al tegen de avond aan te lopen en we vonden het wel welletjes. We zochten een hotel op, Red Roof Inn, en sloten de avond af met een heerlijke pizza.

Rincon Mountain District in het Saguaro National Park

De volgende dag stonden we weer vroeg op want er stond weer een National Park op de planning! Dit park is opgesplitst in oost en west (Tucson ligt in het midden). Het park staat vooral bekend om de Saguaro (sa-wah-row) cactussen. Volgroeide cactussen met lange armen kunnen wel 12 meter hoog zijn en meer dan 150 jaar oud. Zo ver je kunt kijken zie je deze cactussen.

We begonnen om 7 uur in de ochtend aan de oostkant (Rincon Mountain District). Tot onze verbazing was de entree vandaag gratis. De Cactus Forest Loop Drive was net open, een 12 km lange route door het park. Langs de route heb je diverse uitkijkpunten en wandelroutes. Wij stapten hier en daar uit en liepen o.a. de Mica Trail in het noorden van de route. Het was nog vroeg in de ochtend dus lekker rustig. We spotten diverse vogels, hagedisjes, een aantal desert cottontails (konijnen) en Willem zag zelfs een jackrabbit (een hele grote haas). Heerlijk om zo vroeg te wandelen.

Tucson Mountain District in het Saguaro National Park

We waren precies om 9 uur klaar toen het visitor center open ging. Hier nog kort rondgelopen en wat informatie gelezen. En weer door naar het andere deel van het park, Tucson Mountain District. Het duurde ongeveer 45 minuten om van het ene naar het andere park te rijden.

Ook in dit deel heb je weer een autoroute: Bajada Scenic Loop met verschillende uitkijkpunten en wandelingen. We begonnen met een wandeling net buiten de scenic loop. De ranger in het visitor centrum tipte ons om de King Canyon Trail te lopen. Dit was een van zijn favorieten. Mooie route met uitzicht over het park. Onderweg kwamen we ook nog een aantal petrogliefen tegen, oude prehistorische tekeningen.

De scenic loop reden we redelijk snel doorheen. Deze kant van het park staat minder bekend om de mooie hikes. We stopen onderweg wel om wat foto’s te make en we stapten uit bij Signal Hill om hier mooiere petrogliefen te bekijken. Het laatste wat we in het park bezochten was Picture Rocks Road. Deze weg gaat door het noorden van het park. Langs deze route zie je de hoogste concentratie saguaro. Prachtige kronkelroute door de bergen.

Oude tekeningen
Uitzicht over de vallei in het Saguaro National Park

Casa Grande Ruins National Monument

Vanuit het Saguaro National Park reden we noordwaarts richting Sedona. Onderweg, net ten zuidoosten van Phoenix, kwamen we een bord tegen voor een National Monument. Geen idee wat het was maar we moesten toch tanken dus meteen even opgezocht. Ruïnes uit de periode van de indianen. Het was maar 15 minuten extra rijden dus besloten we dat erbij te nemen.

Het was maar een klein park. Kort liepen we door het museum om wat meer informatie te krijgen over de site. Het bleek een 4 verdiepingen hoog huis te zijn. Het ‘Grote Huis’, zoals de Spanjaarde het noemden toen ze het huis ontdekten, was klaar in 1350. Pas in 1892 werd deze plek Amerika’s eerste beschermd archeologische gebied.

Buiten beken we het grote huis en ander kleinere ruïnes die er omheen lagen. Het was alleen van de buitenkant te bekijken omdat het nog steeds beschermd wordt. Van een afstandje zagen we dat er een mooie grote uil een nest aan het maken was boven op het huis. Helaas zat die te ver weg en beschut om er een mooie foto van te maken.

Casa Grande

Tijd om een punt achter deze dag te zetten en ons hotel op te gaan zoeken in een klein plaatsje genaamd Prescott.

Klik hier voor het volgende blog.