Reisblogs Noord-Amerika

Het Guadalupe Mountains National Park in het westen van Texas

Helemaal in het westen van Texas ligt een redelijk onbekend National Park. Zelfs de gemiddelde Amerikaan weet er niet zo veel van. De Guadalupe Mountains is ook niet zo’n groot gebied en ligt verstopt in de woestijn. Maar wij hadden hem gevonden en slaan het park dan ook zeker niet over. Het was namelijk perfect te combineren met het Carlsbad Caverns National Park in New Mexico. Het Guadalupe Mountains National Park moet zeker op je lijst als je wat meer van rust houdt en grote crowds wilt ontwijken.

Middle of nowhere

Het berggebied ligt echt in de middle of nowhere. Hoewel je er makkelijk kunt kamperen met de tent of met een RV is een hotel toch wat moeilijker te vinden. We kozen voor een hotel omdat het in de nacht nog behoorlijk fris was en Willem in een hotel makkelijker kan werken. Het dichtstbijzijnde plaatsje is Whites City. Hier liggen twee hotel maar die waren natuurlijk al volgeboekt toen wij gingen reserveren. Dan is er het plaatsje Carlsbad: Dat ligt op 45 minuten a een uur rijden van het park af.

Maar wat blijkt doordat alle oliewerknemers ‘s nachts in Carlsbad slapen zijn de hotelprijzen gigantisch duur. Een simpele Econolodge waar je normaal $60 a $80 voor kwijt bent, voor een nacht, kost hier het dubbele. En een Holiday Inn Express (normaal rond de $100) was hier meer dan $400!! Te gek voor woorden. Maar we moesten iets dus kozen we op Tripadvisor een hotel met oké reviews voor de laagst mogelijke prijs. US Travelers Inn & Suites it is. Uiteindelijk was het een prima hotel, simpel maar schoon. Prijs/kwaliteit verhouding blijft natuurlijk veel te hoog maar we hadden het slechter kunnen treffen.

Het Guadalupe Mountains National Park

Vroeg in de ochtend reden we richting het visitor center. Wij verbleven in het noorden van Carlsbad en moesten dus een uur rijden. De rit erheen is prachtig. In het begin is het vooral vlak en niet veel te zien maar ineens doemen de bergen op. Vooral tijdens zonsopkomst is het geweldig!

Ruim een kwartier voor het visitor center open ging kwamen we aan in het park. We besloten niet te gaan wachten maar meteen met onze eerste wandeling te beginnen: Pinery Nature Trail, een korte en makkelijke wandeling. Maar toch gaf het een mooi beeld van het gebied en ook is hier de ‘Pinery Butterfield Stage Station’ te vinden. Althans ruïnes er van. Gebouwd in 1858 en diende als tussenstop voor mensen die in die tijd post over land van west Amerika naar het oosten brachten.

Pinery Nature Trail

Na de korte wandeling bezochten we het visitor center. We kochten meteen de America The Beautiful pass voor korting in de Nationale Parken. Bij de Mammoth Caves waren we hier naar vergeten te vragen. Ook twijfelden we tussen twee hikes die we wilden gaan maken en vroegen advies aan de ranger. De Devil’s Hall Trail was haar favoriet en besloten deze dan ook maar te gaan lopen. Een 6 km lange wandeling (retour) met redelijk wat klimmen en klauteren.

De Devil’s Hall

Op het trail kwamen we direct een groep hertjes tegen. Moeder met jongen leek het. We schrokken beiden van elkaar en keken elkaar dan ook even aan. Helaas vingen we tijdens de wandeling geen blik op van de mountain lions die hier rondlopen. Schijnbaar worden ze steeds vaker gezien door mensen.

Het is erg rustig in het park en vroegen ons af of we de enigen waren. Opeens zagen we een rugzak liggen. Niemand te bekennen. Moeten we niet rondkijken of alles oke is? Willem dacht dat iemand zijn tas had laten liggen en verder was gaan wandelen. 5 Minuten later bleek dat ook het geval te zijn. Twee aardige dames uit Minnesota waren eerder dan ons aan de wandel gegaan. We kletsten wat en liepen daarna weer ons eigen tempo verder. Uiteindelijk zijn we in totaal maar 10 andere mensen tegengekomen (met name op de terugweg). Heerlijk rustig.

Devil’s Hall Trail
Hertjes tijdens het wandelen

Na flink wat klimmen en klauteren kwamen we eindelijk aan bij de Devil’s Hall:

Devil’s Hall

In een vlot tempo liepen we dezelfde weg weer terug. Ineens kwamen we erachter dat we een verkeerde afslag gemaakt hadden. We kwamen uit in een dal waar we op de heenweg niet gelopen hadden. Op sommige plekken is het pad moeilijk te zien omdat het vooral rotsen zijn waar je overheen moet. Duidelijke bewijzenring of beschilderde kleurtjes waren er niet. We hadden de weg wel uit kunnen lopen maar het is natuurlijk de bedoeling dat je op het pad blijft. Gelukkig moesten we maar een stukje terug voor we de goede weg weer gevonden hadden.

Terug bij de auto aten we nog een snelle snack. We hadden om 6 uur al ontbeten en hadden weer honger na een flinke wandeling. We reden verder naar het volgende National Park in New Mexico: Carlsbad Caverns National Park.