Reisblogs Noord-Amerika

Little Rock en Hot Springs National Park in Arkansas

Tijdens het vorige blog verlieten we Memphis en reden we door naar de volgende staat Arkansas. Het enige wat we hier op het programma hadden staan was eigenlijk alleen het Hot Springs National Park, maar onderweg kwamen we nog een aantal interessante dingen tegen die we achteraf niet hadden willen missen.

De hoofdstad Little Rock

Little Rock ligt op ongeveer 2 uur rijden van Memphis. Omdat het nog rond het middag uur was toen we in Little Rock aankwamen, hadden we nog genoeg tijd om de Presidentiële Bibliotheek van Bill Clinton te bezoeken. Iedere president heeft een eigen bibliotheek vol informatie en ook is het een museum over het leven van de betreffende president.

Helaas door een lange file kwamen we veel later aan dan gepland en hadden we uiteindelijk nog maar een uur om door de bibliotheek te lopen. We zagen de presidentiële auto en een replica van het Oval Office zoals President Clinton het had aangekleed. Erg leuk om onszelf wat meer te verdiepen in de presidenten.

Willem in het Oval Office van President Clinton

Tien voor vijf werden we door een bewaker op een nette manier weggejaagd en besloten we door te rijden naar het Little Rock Central High School National Historic Site. Helaas sloot deze tegelijk met het museum, maar gelukkig stonden er buiten nog wat informatieborden.

Deze historic site is ter ere van de Little Rock Nine, negen Afro-Amerikaanse scholieren die in 1957 toegelaten werden tot de school in Little Rock. Zij waren de eersten in deze stad. Ondanks dat de rassenscheiding afgeschaft was, bleek de vooruitgang in de praktijk nog behoorlijk stroef. Deze moedige studenten wilden aangenomen worden op deze school en gaven niet op. Uiteindelijk kwamen er 11.500 soldaten aan te pas om deze kinderen op de school te krijgen en te beschermen tegen tegenstanders. Een bijzondere plek in de Amerikaanse geschiedenis.

Little Rock Central High School

Water drinken van het Hot Springs National Park

De nacht brachten we door in het America’s Best Inn & Suites in Benton. Dicht langs de snelweg zodat we de volgende dag vroeg op konden staan en snel naar het volgende National Park op onze lijst konden rijden.

Hot Springs National Park ligt in het noorden van het gelijknamige plaatsje. Het park omvat dus alleen het noordelijke gedeelte van Hot Springs en het berggebied erom heen. Hot Springs, of warmwaterbronnen, zijn hier al lang geleden ontdekt. Men dacht dat het water helende krachten had en daarom zijn er rondom de bronnen diverse badhuizen gebouwd. Hier kun je nog steeds heerlijke spabehandelingen krijgen. Omdat het park midden in een stadje ligt zijn de warmwaterbronnen gratis te bezoeken.

Wil je naar de top van de berg rijden voor een mooi uitzicht over het gebied, dan moet je een paar dollar neerleggen. Maar omdat wij al zoveel bergen en uitzichten gezien hebben kozen wij ervoor om alleen de warmwaterbronnen te bezoeken.

Hot Springs National Park

Een half uur voordat het visitor center open gingen kwamen wij al aan in Hot Springs. We liepen wat rond door het stadje en zagen al snel diverse fonteintjes staan. Locals reden af en aan en vulden hun jerrycans met water uit de fontein. Natuurlijk moet je het water ook geproefd hebben tijdens een bezoek dus wij leegden onze fles en vulde hem met warm bronwater. Het water is normaal 62 graden Celsius maar het water uit de fontein was wat gekoeld zodat het meteen gedronken kan worden. Een hele bijzondere smaak heeft het niet, maar altijd beter dan lauw chloor water.

De baden van het Hot Springs National Park

Een wandeling over The Grand Promenade is een must. Je loopt als het ware achter de badhuizen door. Vanuit hier kun je de Hot Springs achter het visitor center bereik, naar de top van een berg wandelen of een watervalletje bekijken van boven. Via het Tufa Terrace Trail liepen we langs de waterval naar beneden. In deze bron is het water wel 62 graden en het is dus moeilijk om je hand in het water te steken. Van de waterval kwam ook een hoop stoom omdat de omliggende temperatuur natuurlijk een stuk koeler was rond deze tijd van het jaar.

Hot Springs National Park

We dachten een kort bezoek te brengen aan het visitor center, bleek het een badhuis te zijn dat omgetoverd is naar een uitgebreid museum! Een self-guided tour laat je het hele Fordyce Bathhouse zien en hoe het er vroeger aan toe ging. Het heeft maar liefst 3 verdiepingen met ieder een eigen functie.
Op de begane grond was het echt badhuis met stoomcabines en massagedouches. Op de tweede verdieping waren vooral veel omkleed hokjes te vinden en ook hier kon men massages krijgen. De derde verdieping had schoonheidssalons en werd gebruikt als bijeenkomst ruimte. Hier werd muziek en spelletjes gespeeld. We gingen echt terug in de tijd!

Stoomcabines

Ooit gehoord van Texarkana?

Vanuit het badhuis reden we verder richten de grens van Texas. Op de grens bezochten we het plaatsje Texarkana (Texas-Arkansas, lekker origineel). De staatsgrens loopt hier dwars door het dorpje. Het postkantoor ligt precies op de helft waardoor het aan de ene kant post voor Texas ontvangt en de andere kant van Arkansas.

De bedoeling was dat we hier een korte foto stop maakten, wat aten en dan weer doorreden naar Dallas. Echter, Willem liet de autosleutel op de stoel liggen terwijl hij de deur sloot (mijn kant was ook al dicht). Toch nog een keer gebruik kunnen maken van ons AAA (wegenwacht) abonnement. Toch niet voor niets dit jaar betaald.

Het postkantoor in Texarkana

Terwijl we aan het wachten waren keken we wat rond bij het postkantoor en maakten wat foto’s op de grens. Opeens kwam er een wat oudere maar hele aardige Texaanse dame naar ons toe gelopen of ze een foto van ons samen moest maken. Ja dat leek ons wel leuk! Deze dame heeft ons een uur vermaakt met weetjes uit het gebied, verhalen over Texas en restauranttips. De sleutel was ondertussen uit onze auto gehaald en we wilden eigenlijk vertrekken. Deze aardige dame bleef maar praten en vertellen. Na drie afscheidspogingen was het ons eindelijk gelukt!

Op naar Texas! Want ja, de hele tijd stonden we eigenlijk nog gewoon in Arkansas.

Klik hier verder naar het volgende blog.