Reisblogs Azië

Reisblog India: Rajasthan 2019 Jodhpur

Op de vierde dag van onze vakantie vertrokken we vroeg in de ochtend naar Jodhpur. Natuurlijk reden we niet direct naar deze stad maar bezochten we onderweg het Kumbalgarh Fort. De muur om het fort is zo’n 36 km lang en staat daarmee op de tweede plek van langste muren ter wereld. En in het plaatsje Ranakpur bezochten we een prachtig witte Jain tempel.

Sachin, zoals alle taxichauffeurs, bracht ons weer naar een overpriced wegrestaurant voor toeristen. Het restaurant had een Spaanse naam en adverteerde op vegetarische en vegan tapas. Lekker, dacht ik, een keer wat anders. Maar helaas, 0 Spaanse gerechten. Gewoon Indiaans eten en een aantal pasta gerechten. Toch jammer maar ondanks dat weer erg lekker én een schoon toilet. Dat laatste is toch wel zeldzaam als je onderweg bent.

Onderweg veranderde het landschap van groene heuvels naar een droog zandgebied met hier en daar een boom en een struik. Bij een kleine tempel (waar een motor aanbeden wordt, lang verhaal…) stapten we uit en direct sloeg de droge hitte ons in het gezicht. 40 Graden was het zeker wel. Het waaide flink maar zelfs de wind was warm. Even heel wat anders dan het aangename weer in Udaipur.

Hallo Jodhpur

Jodhpur (ook wel de blauwe stad genoemd) geeft wel echt het India gevoel: Chaos, drukte, viezigheid en mensen die alles aan je willen verkopen. Gelukkig is het hier helemaal niet zo erg, na een vriendelijke ‘no, thank you’ laten ze je vrijwel meteen met rust. Ook spreekt iedereen een aardig woordje Nederlands, waaraan je meteen kunt merken hoe toeristisch het hier in de wintermaanden moet zijn. Gelukkig zijn er nu niet veel andere toeristen te vinden.

Vanaf de grote weg bracht een tuktuk ons naar het guest house. Tenminste zo ver mogelijk. De stad bestaat uit ontzettend smalle straatjes die alleen te voet of per scooter bereikbaar zijn. De laatste honderd meter liepen we met ons koffer over de ongelukkige straten met zoevende scooters en honden om ons heen. Locals wezen ons vriendelijk de weg naar het moeilijk te vinden guest house.

We werden ontvangen door Abhishek, een van de eigenaren, en we kregen masala thee en een traditioneel welkom van zijn vrouw. Samen met zijn familie verbleven zij op de begane grond terwijl het guest house de bovenste twee verdiepingen bezette. Het zag er allemaal perfect uit: Een hele opluchting na het voorgaande fiasco in Udaipur.

Abhishek raadde ons verschillende bezienswaardigheden en restaurants aan waar we gretig gebruik van maakten. Onze eerste avond gingen we eten bij Indique, een van de luxe restaurants van de stad. We zaten boven op het dakterras en genoten van de beste gin tonic in de stad (zoals ze zelf zeggen) en een prachtig zicht op het verlichtte Mehrangarh Fort. Voor 15 euro pp aten we onze buikjes vol aan de lekkerste thali die we ooit gehad hadden met perfecte service.

Jodhpur ontdekken

De volgende dag werden we begroet door Abhishek en zijn dochtertje die samen voor ons een traditioneel ontbijt serveerden boven op het dak. Het uitzicht was geweldig met de blauwe huisjes om ons heen en het fort boven op de heuvel. We kregen er instructies bij hoe het gegeten moest worden. Het was erg lekker en gelukkig niet pittig!

De weg naar het fort was zo’n 300 meter, maar flink bergop en bij 30+ graden was het al niet te harden. Een liter water was al op toen we bij de ingang aankwamen. We hadden ook een tuktuk kunnen pakken voor 1 euro, wiens idee was dit ook al weer?

Na ruim een uur door het fort gewandeld te hebben met een audio guide contacteerden we Sachin om ons nog naar een aantal andere bezienswaardigheden te brengen die niet op loopafstand lagen. Heel veel bijzonders is er niet te toen in Jodhpur dus is was blij dat we maar een volle dag in de stad hadden.

Hij zette ons daarna weer netjes af in het centrum en wij gingen op zoek naar onze lunchplek die ook Abhishek aangeraden had. Na een te lange wandeling in de zon kwamen we aan bij een ietwat vervallen tentje. Het eten was pittig en de lassi (yoghurtdrankje) met dikke room, gedroogd fruit en noten overheerlijk! Heb de hele middag mijn maag nog voelen branden van de pittige curry’s.

Middag pauze

De gevoelstemperatuur lag inmiddels boven de 40 graden dus besloten we te relaxen op de hotelkamer. Beetje dutten en kijken wat we de komende dagen allemaal willen gaan doen. Omdat we een nieuw vliegticket moesten kopen hebben we maar één volle dag in Jaipur, terwijl daar ontzettend veel te zien is. Erg jammer, maar zo is het nu eenmaal.

Na een paar uur hesen we onszelf weer omhoog en ontdekten we nog een aantal hoogtepunten in de stad zoals de grote bazaar rondom de klokkentoren. Een hoop geschreeuw en mensen die zeggen dat je naar hun kraampje moet komen. Werkelijk alles is hier te koop.

Dat gaat niet goed

Het avondmaal aten we opnieuw bij Indique op het mooie dakterras. Dit keer waren we er eerder en genoten we van de mooie zonsondergang achter het fort. Maar helaas was de leukigheid er zo af. Ik begon mezelf met vlagen misselijk te voelen en bedacht me dat ik, ondanks mijn uitgebreide voorzorgsmaatregelen, toch de zogenoemde ‘Delhi belly’ te pakken had.

We besloten vroeg naar bed te gaan zodat ik een goede nachtrust kon pakken, want de volgende dag was het maar liefst 6 uur rijden naar Jaipur.