Reisblogs Azië

Reisblog India: Rajasthan 2019 Udaipur

Na een reistijd van 24 uur met drie vluchten komen we eindelijk aan op onze eindbestemming Udaipur in India. Voor wie mij beter kent, kan zich misschien nog wel herinneren dat ik na ons vorige India-avontuur niet snel meer dit land op zou zoeken. We hadden prachtige dingen gezien tijdens die vakantie maar tegelijkertijd had India veel negatieve kanten waardoor ik eigenlijk niet wist wat ik nu werkelijk van India vond. Maar onder het motto ‘alles verdient een tweede kans’, zo ook India.

Maar goed, onze aardige chauffeur Sachin stond op ons te wachten en bracht ons naar ons hotel midden in het centrum van de stad. Vreemd genoeg kreeg ik geen ‘India’ gevoel: Overweldigd door geuren, kleuren en chaos. Udaipur is vrij relaxt en wellicht (na Bangalore) de schoonste plek die we in India gezien hebben. Willem opperde nog dat de overgang van Singapore naar India niet zo groot is als van Europa naar India. Goed punt, we zijn inmiddels wel wat gewend met ons reisjes door Zuidoost Azië.

Hallo Udaipur

Het guest house waar we verbleven (Devi Villas Guest House) had een prachtig uitzicht over Lake Pichola en het Lake Palace, maar daar hield het bij op. De medewerker was niet te verstaan, de service slecht, verwarring met de betaling, de kamer was niet schoon en de airco deed het niet. We overwogen ergens anders te overnachten maar dan zouden we weer meer kosten maken. We maakten zelf een beetje schoon en lieten het voor wat het was.

De eerste dag in Udaipur kwamen we maar amper door. Na een klein dutje begonnen we aan het begin van de middag fanatiek aan een aantal belangrijke bezienswaardigheden in de stad. Maar na een aantal uur rondgeslenterd te hebben in het City Palace en daar in het restaurant wat gingen drinken, haalde onze jet lag ons belachelijk snel in. Knikkebollend zaten we bij elkaar aan tafel. We besloten maar op tijd te gaan eten.

We zochten een mooi dakterras uit met uitzicht over de stad en het meer. Plotseling zagen we een hele zwem vogels aankomen. Maar toen de zwem dichterbij kwam bleken het duizenden vleermuizen te zijn! Een prachtig spektakel boven de stad!

Uitstapje Chittor

Na 10 uur als een blok geslapen te hebben, bracht onze chauffeur ons naar Chittorgarh. Dit plaatsje ligt op ongeveer 2 uur rijden van Udaipur en is bekend door het gelijknamige fort boven op een grote heuvel, het grootste fort van India. Met de auto reden we door het fort en maakten we onderweg stops om de verschillende gebouwen te bekijken. Natuurlijk werden we, net als tijdens onze vorige vakantie, overspoeld door locals die foto’s wilden maken. Zelfs zo erg dat er bij een paleis een wegversperring ontstond en de bewaker iedereen (tot 2x toe) wegstuurde.

Diezelfde avond aten we in een van de beste restaurants van Udaipur, Ambrai. Prachtig gelegen aan de oever van het meer genoten wij van heerlijk Indiaans eten (wat overigens nog steeds geen scheet kost). We besloten het nog gekker te maken door een drankje te gaan doen in The Leela Palace. Een prachtig paleis omgetoverd tot luxe hotel met verschillende restaurants. Zelfs voor Westerse begrippen is het duur. We werden er als een koning en koningin bediend. We vroegen een paar keer naar de rekening (we hadden onze drankjes nog niet helemaal op) maar we werden er telkens op gewezen dat we echt moesten genieten van het uitzicht en rustig aan moesten doen. De rekening zou later wel komen. Echt een fantastische plek!

Het slechte nieuws

Minder leuk nieuws was dat onze vlucht naar de Malediven was geannuleerd, een week voor vertrek. Na een snelle Google search kwamen we erachter dat GoAir als sinds april vluchten naar Male aan het annuleren is. Op 30 juni was de laatste officiële vlucht. Voor de oplettende lezer: 10 dagen voor onze vlucht geannuleerd werd! Nooit hebben we een bericht gekregen met wat er aan zat te komen. Erg blij waren we natuurlijk niet, maar gelukkig waren er nog genoeg vluchten met andere maatschappijen beschikbaar. Helaas wel ongeveer dubbel zo duur. GoAir gaat zeker nog van ons horen.

Wat een heerlijke stad!

De laatste dag bezochten we nog verschillende bezienswaardigheden zoals een oud fort op een heuvel net buiten de stad, een boottocht over het meer Pichola en de lokale Hindoeïstische Jagdish tempel.

Udaipur was alles wat we niet van India verwachtte: rustig, best schoon, leuke straatjes, hippe barretjes en cafeetjes en gezellige rooftoprestaurants die een prachtig uitzicht over de stad geven (vooral tijdens zonsondergang). Jammer dat we weg moeten. Udaipur gaan we inruilen voor een nieuwe stad: Jodhpur!