Reisblogs Noord-Amerika

Tennessee: Nashville & Memphis

Het is pas dag twee van onze cross country roadtrip en we hebben beiden het gevoel al lang onderweg te zijn. Niet zo gek, want we hebben al behoorlijk wat mijlen opgegeten. Na een kort bezoek aan de staat Kentucky reden we weer terug naar Tennessee. We gaan twee plaatsen bezoeken die al een tijdje op onze bucketlist staan. Hou je van muziek? Lees dan vooral verder.

Nashville
Aan het begin van de middag verlaten we de Mammoth Caves en rijden we naar de City of Music: Nashville. We parkeerden onze auto ergens dicht bij het centrum en liepen eerst naar het Capitool. Natuurlijk was deze in het weekend gesloten dus het idee om naar binnen te gaan was snel van de baan. Dan maar naar een van de bekendste straten, namelijk Broadway. We hadden gelezen dat hier allemaal barretjes zouden zitten met live muziek maar hadden er totaal geen voorstelling bij (nee wij googlen niet altijd foto’s). De muziek hoorden we al van een paar straten terug. Toen we de hoek om kwamen gelopen werden we overwhelmed met muziek, flikkerende lichtjes en cowboy figuren. Nashville is dan ook de geboorteplaats van de country muziek.

We maakte een korte omweg via de Music City Walk of Fame Park. Hier liggen (net als op de echte Walk of Fame) tegels in de grond maar dan van bekende countryartiesten. Omdat wij beiden niet echt into deze muziek zijn herkenden we er dan ook maar een paar.
Eenmaal terug op Broadway besloten we een drankje te doen in een van de bars. We liepen langs bars met namen zoals Swinging Doors Saloon, Tequila Cowboy en Nudie’s Honky Tonk. Maar wij zochten een tent uit waar het wat drukker was: Layla’s. Een voor ons onbekende band schoot goede rock/country nummertjes de druk aangeklede bar in. Overal kentekenplaten, gitaren en andere prullaria aan de muur getimmerd. We kregen aanspraak van de vrouw van de drummer, die naast ons zat aan de bar. Ze vertelde ons dat ze heel Amerika en zelfs Europa doorreizen om muziek te maken. Erg leuk dus!Na een drankje liepen we via Printers Alley terug naar de auto. Onderweg kwamen we weer langs diverse barretjes met muziek en zagen we ook veel mooie muurschilderingen die allemaal met muziek te maken hadden.
Net buiten de stad bezochten we nog het Parthenon, een replica van het Parthenon in Athene. We dachten er gratis in te kunnen maar de entreeprijs vonden we wat aan de hoge kant. Terwijl ik in de rij van de toilet stond ging Willem buiten op een bankje wachten. Eenmaal buiten zag ik een credit card op de grond liggen. Ook een Capitol One, net als de onze. Ik zeg: ‘Hey, een credit card’. Buk om hem op te pakken en bedacht me dat ik hem bij de balie af moest geven. Op het moment dat ik hem om wilde draaien om naar de achterkant te kijken, zegt Willem: ‘Dat is de mijne’. Wat?! Ik draai hem om en jawel hoor, Willems handtekening. Stomverbaasd vraag ik hoe hij dit in godsnaam wist voordat hij de handtekening gezien had. We hebben weer eens geluk!

Memphis
Het was toch nog goed 3 uur rijden helemaal naar het westen van Tennessee. Tegen de avond kwamen we aan en hadden al behoorlijk wat honger. We liepen direct door naar de place to be, Beale Street. Ook hier is er een straat compleet verlicht met knipperende uithangborden en schalde er, dit keer vooral blues, muziek door de speakers over de straat. We besloten plaats te nemen in het bekende B.B. King’s Blues Club restaurant. Wie houdt er nu niet van B.B. King? Een look-a-like zong diverse nummers en ook helemaal in zijn stijl. De muziek stond zo hard dat we elkaar, laat staan de obers amper konden verstaan. Ondanks dat het goede muziek was, waren we blij toen ze ophielden en we een fatsoenlijk gesprek konden voeren tijdens het eten.

Na het eten liepen we nog even naar het Memphis Riverfront, waar we tijdens zonsondergang een glimp opvingen van de Mississippi River. Vanuit hier liepen we terug naar de auto om ons hotel, Comfort Inn Millbranch Road, op te gaan zoeken.

Bezoek aan koningen
De tweede dag in Memphis besloten we wat dingen te gaan bezoeken. Stipt om 9 uur stonden we in de rij om tickets te kopen voor niets minder dan Graceland van Elvis Presley. We kennen beide natuurlijk wel wat nummers en wat van zijn achtergrond maar grote fans (zoals andere mensen die er rondlopen) zijn we niet. Maar toch vonden we dat we dit niet over mochten slaan.

Helaas was de tour van 9.15u al uitverkocht dus kochten we tickets voor die van 11.15u. Om onze tijd nuttig te besteden reden we terug naar het centrum om het National Civil Rights Museum te bezoeken. Dit museum zit op een bijzondere locatie: Het Lorraine Motel. Dit is namelijk de plek waar Martin Luther King 50 jaar geleden voor zijn hotelkamer doodgeschoten werd. Het hotel is omgetoverd tot een prachtig modern museum.

Omdat we beide door de jaren heen al veel geleerd hebben over de civil rights tijd konden we redelijk snel door het museum lopen. Op het einde wachtte natuurlijk het bijzonderste: De hotelkamer waar Dr. King sliep. Hier liep je als het ware doorheen. Door het raam had je zicht op de plek waar hij beschoten was. We stonden er maar een paar meter vandaan. Ongelofelijk.
Vanuit hetzelfde raam had je ook zicht op de plek waar de schutter stond. Dit gebouw is ook omgetoverd tot een klein museum, maar dan meer gericht op de moord, de dader en het onderzoek achteraf. De kleine badkamer waar de schutter stond is helemaal afgezet met glas zodat het behouden blijft. Ook het geweer waarmee geschoten is hangt in dit museum. Erg indrukwekkend.

Inmiddels was het weer tijd om terug te keren naar de andere King. Wij deden mee aan de basic tour, alleen het huis en twee vliegtuigen. De tour begon met een korte introductiefilm waarna we buiten een hele tijd in de rij hebben staan wachten om in een busje te kunnen. Dit busje bracht ons naar de overkant van de straat waar het landhuis staat. Ook hier hebben we een hele tijd moeten wachten voor we eindelijk naar binnen mochten.

We gingen naar binnen met ongeveer 20 personen. We startten onze audio guide en liepen het huis rond. We hadden al gehoord dat het huis super kitscherig aangekleed was met allerlei kleuren die niet bij elkaar pasten enzo. We hadden dus al een hele voorstelling in ons hoofd. Tuurlijk het was allemaal wel wat ouder en hier en daar wat kitsch maar uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Op het einde van de tour kwamen we ook nog langs het graf van Elvis en zijn familie.

We werden met het busje weer netjes terug gebracht naar de andere kant van de straat. Hier bezochten we nog kort zijn vliegtuigen met groot bed en televisie. Natuurlijk ook hier weer de heerlijke kleuren van vroeger.

Vanuit Graceland was het tijd om niet alleen Memphis maar ook Tennessee te verlaten. We reden door naar de hoofdstad van buurstaat Arkansas, Little Rock.