Maine deel 2: Zuidelijke kustlijn

Hallo allemaal,

Hierbij het tweede deel van de eerste New England staat die we bezochten: Maine! Na de natuurparken bezocht te hebben rijden we door naar het zuiden. Hier bezoeken we enkele gezellige plaatjes en maken we diverse wandelingen langs de ruige kustlijn.

De weg naar Portland was behoorlijk druk met vakantiegangers die ook wegreden of ergens anders naartoe gingen. Gelukkig namen we vrij snel een alternatieve route en reden we via binnenwegen naar Pemaquid Point.

Pemaquid Lighthouse
Op het zuidelijkste puntje van dit schiereiland ligt de gelijknamige vuurtoren.
We liepen kort door het kleine vissersmuseum waarna we het vuurtorentje ingingen. Hier kon je de lamp van dichtbij bekijken. Binnen 2 minuten stonden we weer beneden, ja zo klein was de vuurtoren.

De omgeving was echter prachtig. Mooie klif met rotsen waar je overheen kon lopen.

Vanuit de vuurtoren reden we naar onze camping die net buiten Portland ligt. De camping was zo druk dat we onze tent op moesten zetten op het overflow grasveld. Samen met maar een paar andere mensen stonden we hier.
We staken de BBQ aan en ‘werkten’ wat op onze laptops. Willem beantwoordt met name emails en werkt wat aan zijn artikelen, terwijl ik blogs type voor de website.
Toen de zon eenmaal onder was staken we het kampvuur aan. Op de achtergrond hoorde we jaren 60/70 muziek van de lokale band die hier op kwam treden.

Om 10 uur was het muisstil en ook wij besloten maar lekker te gaan slapen. En maar goed ook want erg voeg op de ochtend werden we om de haverklap wakker gemaakt door krijsende kraaien, meeuwen of ganzen. Daarnaast ligt de camping dicht bij het vliegveld en vertrekken er alleen na 5 uur (ja in de ochtend) diverse vliegtuigen. Ook deze maakten ons om de zoveel tijd wakker.
Heel erg was het niet want we hadden dan ook weer het een en het ander op de planning staan.

Ogunquit
Van dit kleine plaatsje langs de kust wist ik niet veel, alleen dat er een mooie wandeling te lopen was langs de kustlijn, de Marginal Way Walkway. Bij aankomst in het plaatsje was het al behoorlijk druk. Het bleek dus een echte toeristische plek te zijn vol winkeltjes, restaurantjes en je werd dood gegooid met inns en hotels.

Het was al prachtig weer en mensen stroomden naar het strand of liepen, net als wij, de wandeling. De wandeling duurde totaal een klein uurtje. We liepen hem op ons dooie gemak omdat het al zo warm was. Daarna hebben we een redelijk vroege lunch gegeten op het terras met uitzicht op de baai.

Scarborough
We reden weer richting het noorden naar het plaatsje Scarborough. Ten zuiden hiervan ligt een soort schiereilandje, Prouts Neck. Hier liepen we een cliffwalk langs de kustlijn en het strand. Wederom een erg mooie wandeling!

Portland
Aan het begin van de avond arriveerde we in Portland. We liepen wat door de oude stad en langs de haven.

We probeerden vooral een uurtje vol te maken omdat we erg graag bij het Green Elephant restaurant wilden eten. Deze ging om 5 uur open. Aangezien we een vroege lunch hadden gehad, hadden we erg honger. Iets na 5e stonden we dan ook al voor de deur. En maar goed ook: Binnen een half uur zat de tent vol!

Onderweg naar de auto kwamen we nog een peaceful protest tegen voor de mensen uit Charlottesville. Even geluisterd maar het begon al laat te worden. Voor we naar de camping reden bezochten we nog snel een mooi park in de stad. Vanaf hier had je uitzicht op de haven en de rivier.

Fort Williams Park
Voor we verder rijden naar de volgende staat besloten we in de ochtend nog het Williams Park te bezoeken. Dit ligt net ten zuiden van Portland. Dit park staat vooral bekend om de vuurtoren, Portland Head Light, één van de meest gefotografeerde vuurtorens. We waren allebei van mening dat deze de mooiste was die we bezocht hebben.

Vanuit deze mooie afsluiter van Maine rijden we naar het noorden richting het White Mountain National Forest, New Hampshire. Hier slapen we twee nachten om het berggebied te bekijken. We hebben er veel moois van gehoord dus we zijn ontzettend benieuwd!

Klik [hier] om door te gaan naar het volgende reisverslag