Groten steden in het oosten deel 1

Hallo allemaal,

Onze New England reis gaat verder, of ja dat is niet helemaal waar. We besloten dus een paar grote steden in Canada erbij te nemen: Ottawa, Montreal en Quebec. We zaten al te denken om Montreal te bezoeken. Deze stad ligt relatief dicht bij de grens, maar Willem las in het vliegtuig, onderweg naar Baltimore, wat meer over Ottawa en Qubec. We besloten deze steden aan onze route toe te voegen, onder het mom “nu we er toch zijn.”

Het fijne van deze steden is dat ze maar een paar uur van elkaar af liggen. Wij namen een dag per stad. Dat betekende vroeg opstaan en een beetje in het avondschemer/donker rijden. Maar dat nemen we maar even voor lief.

Ottawa
Vroeg in de ochtend reden we aan richting Ottawa, de hoofdstad van Canada. Ons hotel lag op ongeveer een uur rijden van de stad af, nog best een eind. Omdat we zo vroeg waren wisten we een parkeerplek midden in het centrum te scoren. Parkeren is overigens gratis in het weekend.

Als eerst liepen we naar het visitor center, waar we bij aankomst een enorm lange rij zagen staan. Mensen stonden in de rij om gratis kaartjes te scoren voor tours in enkele overheidsgebouwen. Daar waren wij natuurlijk te laat voor. Je moest namelijk ruim voor 09.00 uur in de rij gaan staan.

Het feit dat Canada 150 jaar bestaat en dat het een ‘holiday weekend’ was hielp ook niet mee. Niet alleen hordes toeristen maar ook Canadezen kwamen massaal deze zomer naar de stad toe. Het was écht heel druk.

We besloten als eerste over het plein te lopen met alle overheidsgebouwen, Parliament Hill. Net toen wij aankwamen werd er omgeroepen dat er een ceremonie begon: de wisseling van de wacht. Perfect! We bekeken de ceremonie en luisterden naar de blaasmuziek van de beste marching band van Canada.

Na de wisseling besloten we een wandelroute te lopen door de stad. Vanuit Parliament Hill liepen we naar The National War Memorial met het graf van de onbekende soldaat. Hier hielden soldaten de wacht en er was ook een korte wisseling met ceremonie.

Het Rideau Kanaal (National Historic Site) was het volgende punt van interesse, een oude sluis wat nog met de hand bediend wordt. Hiernaast stond ook het Bytown Museum, het oudste stenen gebouw van Ottawa.

Via Major Hill Park liepen we naar de Notre Dame Kathedraal. Bekeken even de binnenkant waarna we door liepen naar de Royal Canadian Mint, de geldfabriek van Canada. We wilden kaartjes scoren, maar dan zaten we helaas aan een tijd verbonden wat onze dag weer moeilijk maakte. Aangezien we dit in Amerika al gezien hadden, besloten we het over te slaan.

We staken de Alexandra Bridge over en kwamen hiermee officieel in de provincie Quebec. Het andere deel van de stad ligt in de provincie Ontario. Vanuit hier had je een mooi uitzicht over de Parliament Hill.

We liepen naar het geschiedenismuseum omdat we ons hadden laten vertellen dat dat gratis was. Nou mooi niet dus. We kochten geen ticket maar gingen er wel lunchen. Tijdens de lunch besloten we het rondje af te maken en via de andere brug de stad weer in te lopen. Helaas was deze ronde niet zo spannend. We kwamen alleen langs de National Archives en het hooggerechtshof.

Onze terugweg naar de auto was via Sparks Street. Hier was een groot straatartiestenfestival aan de gang vanwege het 150 jaar bestaan. Het was er enorm druk en diverse artiesten traden op. Erg leuk, goede afsluiter van de dag!

Montreal
Onze tweede dag in Canada brachten we door in Montreal. Ons hotel lag op een kleine drie kwartier rijden van de stad af.

De dag begon in Mount Royal Park net buiten het centrum van de stad. Je kunt natuurlijk heerlijk in dit park wandelen, maar omdat wij al behoorlijk wat gelopen hadden de afgelopen dagen en we onze beentjes ondertussen wel voelden, besloten we naar de parkeerplaats te rijden dicht bij de top van de heuvel. We liepen een paar honderd meter naar Chalet du Mont Royal. Vanuit deze plek hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

De tweede stop was de Saint Joseph’s Oratory of Mount Royal. Inderdaad een hele mond vol, maar kort gezegd de grootste rooms-katholieke kerk van Canada (nr. 27 van de wereld). De belangrijkste broeder die hier begraven ligt is broeder André, hij had de leiding over de basiliek en stond bekend om zijn helende krachten. Mensen kwamen en komen nog steeds naar deze basiliek voor genezing. De kerk ziet er van buiten erg imposant uit, maar van de binnenkant viel het ons wat tegen. Vrij modern en kaal, iets wat we niet helemaal verwachten.

Vanuit de kerk reden we door naar het nieuwe centrum van de stad. We wisten een parkeerplaats te bemachtigen dicht bij het visitor center van niet alleen Montreal maar heel Quebec. Willem ging op zoek naar de betaalautomaat en ik schoot ondertussen even de H&M in om een leuk shirtje te scoren. Onze parkeerplek was midden op de grootste winkelstraat van Montreal.

Eenmaal in het visitor center werden we naar een balie gestuurd waar een aardige dame ons veel vertelde over Montreal en Quebec city. De visitor centra hier zijn ontzettend nuttig en beter geregeld dan in Amerika!

Na het bezoek aan het visitor center en een lekkere sushilunch reden we door naar het oude gedeelte van de stad. We parkeerde onze auto bij het water. Aan de ene kant van de parkeerplaats is de grote rivier te zien en aan de andere kan een gezellig haventje met een kunstmatig aangelegd strand. Bij de parkeerplaats stond ook een oude klokkentoren die gratis te bezoeken was. We liepen de bijna 200 treden omhoog en vanuit hier hadden we een mooi uitzicht over de stad en de haven.

Vanuit de haven liepen we richting de centrale straat van het oude Montreal, Rue St-Paul. Gezellig en heeft een behoorlijk Europees sfeertje met oude gebouwen en gezellige terrasjes.

In de oude stad bezochten we de Notre Dame kathedraal. De entree kostte $6 per persoon in cash. Natuurlijk hadden wij geen $12 cash, maar $11,25. Gelukkig deed de aardige man aan de balie niet moeilijk en mochten we naar binnen. De kathedraal was echt heel erg mooi van binnen. Deze inrichting hadden we meer verwacht bij de andere kerk waar we eerder waren.

Net zoals Toronto heeft ook Montreal een ondergronds gangenstelsel. In de winter als het super koud is kunnen mensen nog steeds winkelen en naar het werk. We liepen een klein rondje naar de Marie-Reine du Monde kathedraal. We keken wat rond en rustte uit in de banken. We verlieten de kerk toen de dienst begon en gingen buiten op de trappen zitten in het laatste zonnetje van de dag. We hadden niet veel meer wat we wilden doen en besloten naar de Apple winkel te gaan om hier info te krijgen over iets wat we wilden kopen. De aardige man gaf onze goede dinertips en we besloten naar een veganistisch tentje om de hoek te gaan wat hij aanraadde. Heeeerlijk!

Vanuit hier pakten we een Uber naar de auto, daar waren we inmiddels 40 minuten wandelen vandaan. Het begon ook behoorlijk koud te worden. Al met al was Montreal wel een oké stad, maar zeker niet zo leuk als Ottawa. Tijd om richting Quebec te rijden, hier zijn we erg benieuwd naar omdat minister-president Trudeau hier erg enthousiast over is!

Binnenkort meer over onze Canada avonturen…

Klik [hier] om meer te lezen over deze reis