Upstate New York deel 1: Ithaca, Finger Lakes & 1000 Islands

Hallo allemaal,

We zitten nu op dag 3 van onze reis door upstate New York en New England. Hierbij ons eerste deel van upstate New York!

Dag van vertrek
De wekker zou om 6.15 uur gaan, maar tegen half 5 lag ik al naar het plafond te staren. Na wat berichtjes gelezen te hebben, besloot ik maar uit bed te gaan. Iets eerder opstaan kan geen kwaad er moest nog redelijk wat klaargemaakt worden in huis. Snel douchen, eten en de rest van de auto inpakken. Koelbox klaarmaken, alle stekkers eruit trekken en gaan met die banaan. 8.00 uur was mijn doel om te vertrekken maar iets na half 8 zat ik al in de auto richting het tankstation.
Navigatie aan op het convention center in Baltimore, Maryland, ik zou er precies 5 uur over doen. Ik had ingecalculeerd met eventuele files (er zijn behoorlijk wat werkzaamheden onderweg) en een pauze om er om 14.00 uur te zijn.

Maar het rijden ging echt super vlot (je mag hier dan ook 5 a 10 mijl harder rijden dan toegestaan, ideaal!), de eerste 3 uur waren zo voorbij. Korte pauze bij een rest area tussen Richmond en Washington D.C.

Nog 2 uur te gaan, maar zoals gewoonlijk gaf die wat files aan rondom D.C. En ja hoor, niet veel later stond ik even stil. Gelukkig was de echte middag spits nog niet begonnen en reed het nog redelijk door. Net na 13.00 uur kwam ik aan in het centrum van Baltimore. Willem reed ons verder richting Ithaca, New York.

In Harrisburg, Pennsylvania, namen we een verlate lunchpauze. In de lente waren we hier ook en aten toen bij een sports bar Dickside Willies. Vorige keer was het helaas slecht weer en zaten we binnen, maar nu heerlijk op het terras langs het water.

Vanuit hier reden we dwars door de Appalachen van Pennsylvania richting Ithaca. We probeerde onderweg nog even een hotelkamer te boeken, maar dat was erg lastig met de wel-niet internetconnectie in de bergen. Uiteindelijk kwamen we 11,5 uur (met ongeveer 10 uur aan rijtijd) na vertrek in Durham aan op de plaats van bestemming!

Ithaca
Onze dag begon vroeg in Ithaca, we hadden dan ook veel op de planning staan. Ithaca staat niet alleen bekend om Cornell University maar ook om de vele watervallen. Daarnaast ligt het ook in het Fingerlakes gebied.

Na een uitgebreid ontbijt vertrokken we als eerste naar de grootste ‘single drop’ waterval ten oosten van de Mississippi: Taughannock Falls gelegen in het gelijknamige State Park. Via de Cayuga Lake Scenic Byway reden we naar de 65 meter hoge waterval. Maar liefst drie verdiepingen hoger dan Niagara watervallen! Samen met drie andere wandelaars bewonderde we de prachtige waterval. Het water leek bijna in slow motion naar beneden te vallen. Geweldig begin van de dag!

We besloten hier nog de North Rim walk te lopen, een wandeling langs de grote rotswand die een mooi uitzicht zou geven op de waterval. Uiteindelijk liepen we maar een klein stukje tot het visitor center. Dit was de plek met het mooiste uitzicht. Daarnaast was het al behoorlijk warm geworden en besloten we niet verder te lopen.

Willem ging de auto halen en vanuit hier reden we terug naar downtown Ithaca. Als eerste liepen we hier het Cascadilla Gorge Trail. Een gorge is een kloof waar een rivier door heen loopt.

We parkeerde aan de overkant van de straat waar we nog net een gratis plekje hadden kunnen vinden. Tijdens de wandeling (2,3 km) kom je langs 6 grote watervallen waarvan de grootste 15 meter hoog is. Je loopt in een compleet andere wereld en hebt totaal niet in de gaten dat boven op de rotswand gewoon huizen en winkels staan.

Eenmaal weer terug in de bewoonde wereld liepen we kort over de Universiteit en bezochten we het kunstmuseum waar je op de vijfde verdieping een prachtig uitzicht hebt over Cayuga Lake en de omgeving.

We liepen terug langs een andere rivier, Falls Creek. Hier probeerde we een glimp op te vangen van Horseshoe Falls, wat overigens niet lukte. We besloten terug te lopen naar de auto en te rijden naar de Ithaca Falls. Wederom een prachtige waterval.

We verlieten Ithaca en reden naar het zuiden waar twee State Parks liggen. De eerste was Buttermilk Falls State Park. We betaalden $8 voor entree en hiervan kan je overigens ook de hele dag nog andere State Parks bezoeken. Er stond aangegeven dat je hier kon zwemmen bij de waterval. Maar helaas, van de brede waterval op de foto’s was nog maar een klein stroompje over. Hierdoor zat er ook E-coli in het water en kon er dus niet gezwommen worden.

Vrij snel reden we door naar het tweede State Park: Robert H. Treman State Park. We begonnen bij de Lower Falls, hier mocht wel gezwommen worden. Het was er dan ook behoorlijk druk en veel kinderen sprongen vanaf de duikplank het verkoelende water van de waterval in.

Na 10 minuutjes reden we naar een andere waterval in het park: Lucifer Falls. Na een korte wandeling door een prachtige kloof kwamen we uit bij de 35 meter hoge waterval.

“Wat gaan we nu doen?” was de volgende vraag. Er werd flink wat onweer aangegeven en we besloten dus eerst naar de camping te rijden om onze tent op te zetten. Tijdens het inchecken begon het al flink te onweren (nog zonder regen). In een hoog tempo wisten we de tent op te zetten. Gelukkig bleef de regen uit, de bui waaide over en de zon begon weer te schijnen.

Tijdens onze wandeling bij de Taughannock Falls kwamen we een aardige man tegen die ons vertelde dat we echt naar Watkins Glen State Park moesten. Aangezien we niet echt meer wat op de planning hadden staan besloten we daar naar toe te rijden. Het State Park ligt aan een ander Fingerlake genaamd Seneca Lake. De 3 km lange wandeling in de kloof loopt langs 19 verschillende watervallen. De kloof muren zijn maar liefst 60 meter hoog.

We wisten totaal niet wat we moesten verwachten, maar binnen de eerste paar meter waren we al helemaal ondersteboven. Wederom leek het of we een totaal andere wereld inliepen en vergaten meteen dat we in Amerika waren. We waren ontzettend blij dat deze meneer ons op dit State Park wees. Echt het hoogtepunt van de dag! Woorden kunnen het niet omschrijven. Daarom wat extra foto’s:

1000 Island Park
Na een heftige nacht vol onweersbuien en flinke regen werden we gelukkig wakker met een lekker zonnetje. Na het afbreken van de tent en proberen de auto weer fatsoenlijk in te laden (waarom lukt zoiets nooit een tweede keer?) reden we door naar een visitor center in Collins Landing.
Op de planning had ik 1000 island park geschreven maar we hadden geen idee of het nu ook écht wel leuk was. Het werd nergens echt gepromoot.

Eenmaal daar aangekomen kwamen zei de aardige man aan de balie dat we naar een groot kasteel moesten met de ferry, Boldt Castle. Zo gezegd, zo gedaan en we reden door naar Alexandria Bay. Hier puilde het uit van de mensen die ook naar het kasteel gingen. Maar gelukkig namen de meeste een tour waardoor ze eerst nog naar een ander kasteel gingen.

Boldt Castle ligt op Heart Island en is gebouwd door George Boldt. Hij bouwde het kasteel als verassing voor zijn vrouw, waar hij ontzettend veel van hield. Na vier jaar kwam er een abrupt einde aan de bouw, omdat zijn vrouw was overleden. Boldt zelf was nooit meer teruggegaan naar het kasteel en voor 73 jaar stond het kasteel onaangetast op het eiland. In 1977 werd de restauratie gestart en werd het kasteel open gesteld voor het publiek.

De ferry doet er maar 10 minuten over om van het vaste land bij het kasteel te komen. Ondertussen kun je genieten van het mooie uitzicht op het kasteel. We namen bij het kleine haventje een wandelroute mee en wandelde op ons eigen tempo over het eiland en door het kasteel.

Na een goed uur vonden we het wel welletjes en besloten we richting de Canadese grens te rijden. Paar dagen terug hadden we besloten dat we ook de hoofdstad van Canada, Ottowa wilde bezoeken. Helaas was het nu behoorlijk druk en duurde het erg lang voor we de grens over waren.

Ondertussen was het tegen 17.00 uur en werd het tijd om eens te kijken waar we de nacht door zouden brengen. We hadden al eerder snel gekeken en zagen dat werkelijk elk hotel vol zat. Huh? Maar goed, we dachten er verder niks bij. We stopte bij de 1000 Island Tower in de hoop op Wifi zodat we wat beter konden zoeken, maar helaas niks. Dan maar een ticket om de toren op te gaan. Hier hadden we een erg mooi uitzicht over de eilanden.

Op de toren vertelde een aardige meneer ons dat Canada 150 jaar bestaat dit jaar. Hierdoor is deze zomer alle musea e.d. gratis in de hoofdstad. Logisch dat tijdens het weekend alles vol zit!
Maar zonder wifi kunnen we natuurlijk niet veel. We reden door naar Brockville om daar in een mall wat internet te kopen. Activeren duurde allemaal een eeuwigheid en de mall sloot ondertussen en we moesten gaan. Toen maar naar de McDonalds aan de overkant, die hebben gratis wifi.
Hier regelden we een laatste kamer in de lokale Days Inn. Niks bijzonders en gelukkig ook niet erg duur. Pfff, toch nog wat kunnen vinden! Kamperen schiet ook niet echt op, het is ook een stuk kouder dan ik had verwacht…

Maar goed komende 3/4 dagen zullen we in Canada besteden. We rijden vanuit Ottawa richting Montreal en als laatste naar Quebec. Deze steden liggen dicht bij elkaar. En onder het mom van ‘nu we er toch zijn’ leek het ons perfect deze toe te voegen aan onze reis.
Vanuit hier zijn we van plan weer terug te rijden naar upstate New York om onze weg te vervolgen door New England.

Stay tuned voor meer blogs en foto’s over deze Canadese steden. Voor nu au revoir!

Klik [hier] om naar het volgende verslag te gaan van deze reis!

3 gedachten over “Upstate New York deel 1: Ithaca, Finger Lakes & 1000 Islands

1. Haha drie dagen op weg en al voor bijna een hele week van alles bekeken. Mooie watervallen, dat is echt genieten. En nu in Canada: we komen er aan. Xx