Reisblogs Noord-Amerika

Road Trip Oostkust Deel 4: Shenandoah NP en Luray Caverns

Het laatste deel van onze road trip door het oosten van Amerika. Na een aantal grote steden en veel zien en doen, gaan we lekker de natuur in. Genieten van de rust. Of toch niet…

We worden vroeg wakker in Front Royal. Bouwvakkers zijn druk bezig met de verbouwing van ons hotel. Natuurlijk liggen wij vrijwel direct onder de plek waar ze aan het werk zijn…
Maar niet erg, we hebben een volle dag ingepland om de Skyline Drive in het Shenandoah National Park te rijden. Eerder reden Willem en ik deze route al van zuid naar noord, maar het verveelt niet om het nog eens te rijden. Fantastisch park!

De Skyline Drive is 105 mijl (169 km) lang en loopt dwars door de bergen. De ingang van het National Park ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van Washington D.C. het is dus perfect als je steden af wilt wisselen met natuur.

We beginnen met een kort bezoek aan het Dickey Ridge Visitor Center. Keken wat rond in het kleine museum en in het winkeltje. Veel was er niet te zien dus we reden snel door om van het prachtige uitzicht te genieten. Het was erg rustig op de weg, bijna eng gewoon. We konden goed doorrijden en makkelijk stoppen bij de vele overlooks.

Op ongeveer een kwart van de route verlieten we het park. We reden richting het kleine plaatsje Luray om hier de Luray Caverns te bezoeken. Eerder bezochten Willem en ik de Shenandoah Caverns. Prachtige grotten. We wisten niet wat we moesten verwachten van de Luray Caverns, maar ze zijn tenslotte niet zomaar de grootste van de oostkust.

De tour duurde uiteindelijk een uur en de grot was écht prachtig. Veel mooier dan de andere. Ben achteraf blij dat we destijds niet deze gekozen hadden, want dan was de Shenandoah Cave minder leuk geweest als we die ooit als 2e gedaan hadden. Hieronder wat foto’s:

Saracen’s Tent, grote gordijnformatie. Een van werelds mooiste (volgens National Geographic)

Na de grot gingen we lekker lunchen aan de overkant van de weg. Menu (en eten) was erg goed daar, vergeleken met het restaurant wat naast de ingang van de grotten zit. Bovendien hadden we een prachtig uitzicht over de bergen.

Naast entree en een tour door de grotten, zat er ook nog een bezoek aan een tweetal musea inbegrepen in het ticket. We liepen kort door het geschiedenis- en het voertuigmuseum. Heel bijzonder waren deze niet.

Vanuit Luray reden we weer terug naar de Skyline Drive om nog wat meer te genieten van de uitzichten. Helaas begon het snel te regenen waardoor we veel overgeslagen hebben. Wel stopten we kort bij het hoogste punt van de Skyline Drive.

Gelukkig was het droog toen we uitstapten bij de Dark Hollow Falls. Deze trail is een van de populairste van het park. De wandeling is 1.4 mijl (2,3 km) retour met een hoogteverschil van 134 meter. De heenweg was goed te doen, afdalen is makkelijk. De terugweg echter was afzien! Gelukkig was het erg rustig op het pad en konden we lekker rustig aan doen. Op de heenweg kwamen we nog een leuke bosbewoner tegen. Nee geen beer, maar een prachtig hert dat besloot een stukje mee te lopen.

Dezelfde avond kwamen we aan in Waynesboro waar we lekker bij een TGI Fridays aten en overnachten.

De volgende dag was het helaas weer tijd om naar huis te gaan. Of ja, naar Durham dan. Hier zouden mijn ouders nog een extra dag blijven voor ze weer naar Nederland zouden gaan.

Op de laatste dag reden we naar het zuiden richting de The Natural Bridge. Omdat het de laatste weken zo geregend had was de weg overspoeld met rotzooi. Het pad was dus afgesloten en het was niet mogelijk om de brug te bezichtigen. Balen! Toch liepen we een stukje het pad af om te kijken of we de brug toevallig van een afstandje konden zien. Helaas was dat niet mogelijk, maar hier was een andere mooie waterval te zien.

We besloten toen maar direct naar het plaatsje Appomattox te rijden. Hier ligt het Appomattox Court House National Historic Park. Het is een kleine plek met diverse gebouwen. Op 9 april 1865 gaf het grootste leger van de confederates (Army of Northern Virginia) zich over aan de generaal en opperbevelhebber van de noordelijke strijdkrachten. Andere zuidelijke legers gaven zich één voor één over. Het grootste leger had zich immers overgegeven en ze beseften dat de oorlog verloren was. Deze overgave was het begin van het einde van de oorlog. In het McLean House werd officieel de overgave ondertekend.

Een willekeurig huis op het terrein (dit is niet het McLean House)
De bekende kamer in het McLean House

In het park is het echte Court House omgetoverd tot een museum en je kunt ook rondlopen met een van de gratis tours. Een gids doet net of hij uit die tijd komt en verteld van alles en nog wat over het terrein en de overgave. Je moet er wat tijd voor uittrekken: De beste man was niet kort van stof.

Appomattox Court House

We lunchten bij de lokale diner in het plaatsje Appomattox en liepen kort rond. Het is erg klein, maar wel gezellig voor een korte stop.

Helaas was het tijd, voor mijn ouders, om naar huis te gaan en was de vakantie officieel voorbij. Het waren echt 2 prachtige weken met van alles en nog wat! Oude dingen opnieuw bezichtigd en een hoop nieuwe dingen gezien.

Wil je meer tips over wat we allemaal gedaan hebben tijdens onze reis? Volg ons blog door rechts je email adres in te vullen. Je wordt automatisch op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes!