Road Trip Oostkust 2017 Deel 3: van Philadelphia naar Harpers Ferry

Tijd om weer de weg op te gaan. Het drukke New York laten we achter ons en rijden terug naar het zuiden richting Philadelphia. Vanuit hier rijden we verder, zuid-westwaarts, naar de eindbestemming Harpers Ferry in West Virginia. Onderweg hebben we behoorlijk wat gezien. Deel 3 van onze mooie rondreis.

Maar eerst moeten we nog vertrekken vanuit New York.

Philadelphia
Dag 1
De rit naar Philadelphia is maar 2 uur. Onderweg maken we een stop bij Princeton University. Willem vindt het altijd leuk om bekende (of onbekende) universiteiten te bezoeken. Princeton lag mooi op de route. We liepen wat rond en dronken koffie.

Vanuit Princeton reden we direct door naar de Eastern State Penitentiary. De grootste en duurste gevangenis in de wereld.
We wisten een parkeerplaats voor de deur te scoren. Voor de ingang stonden allemaal gezellige kraampjes. Het was de laatste dag van een festival. We keken wat rond toen ik ineens een kraam van de gevangenis zag. Ze hadden een wiel om aan te draaien waarbij je gratis kaartjes of andere spulletjes kon winnen. Willem draaide als eerste aan het rad: Hij mocht uit de grabbelzak wat uitzoeken en koos een potlood. Toen was ik aan de beurt. Mijn draai was niet de beste maar daardoor schoof hij maar een paar plaatsen op en had ik 2 gratis toegangskaartjes! Ook ons mam wist een gratis kaartje te winnen. Ons pap had een leuk magneetje. We hadden nog nagedacht om van tevoren kaartjes te kopen, maar goed dat we dat niet gedaan hadden! We laten Willem een studententicket kopen (ja, we blijven Nederlanders) en staan voor $10 allemaal binnen.

Binnen zetten we de audio guide aan en je loopt door de gevangenis heen. Heel bijzonder en best spannend! Je ziet diverse kamers, sommige gerenoveerd en andere helemaal vervallen. Ook zagen we de kamer van Al Capone. Hij heeft tijdelijk in deze gevangenis gezeten. Onderweg kwamen we nog een gratis minitour tegen, waar we aan deelnamen. Uiteindelijk hebben we de halve middag hier weten te besteden.

Cel van Al Capone

Ons hotel lag echter buiten Philadelphia aan de andere kant van de rivier in New Jersey, in het plaatsje Bellmawr. Omdat Philadelphia pas later aan de reis toegevoegd was, waren de hotels hier betaalbaarder. We aten bij een lokale pub: Dominic’s Tavern. Heel lekker en veel keus!

Dag 2
Omdat we gister de gevangenis hadden gedaan, hadden we vandaag meer tijd om andere dingen te zien. Onze dag begon vroeg in het Independence Visitor Center in Philadelphia. We hadden online kaartjes gereserveerd voor de Independence Hall en deze moesten we nog ophalen.
We keken wat rond in het kleine museum en liepen daarna richting de Liberty Bell. Allereerst loop je door een museum, waarna je uiteindelijk bij de echte Bell uitkomt.

Vanuit de Liberty Bell staken we de straat over om de Independence Hall te bezoeken. We hadden nog 10 minuutjes over en bezochten alvast een van de kleinere halls die er naast lagen. Dit was een minimuseum, niet heel bijzonder als je in Washington D.C. bent geweest.

De Independence Hall is een belangrijk gebouw in de geschiedenis van Amerika. Hier is namelijk op 4 juli 1776 de Declaration of Independence aangenomen en ondertekend. En later ook de Constitution. We kregen een hoop uitleg van wat er allemaal gebeurd was. De tour duurde uiteindelijk 30 minuten.

Na de Independence Hall bezochten we nog de Congress Hall. Deze ligt er pal naast. Ook dit gebouw kent een belangrijke geschiedenis. Hier zat het congres in de tijd dat Philadelphia nog de (tijdelijke) hoofdstad van Amerika was. Hier vond ook de tweede inauguratie van George Washington plaats, en ook die van zijn opvolger John Adams.

‘Wat gaan we nu doen?’ was de vraag. We besloten opnieuw een geldfabriek te bezoeken maar deze keer niet voor briefjes maar muntgeld. De United States Mint is namelijk gratis te bezoeken, op vertoon van je paspoort. Foto’s maken mag helaas niet, maar het principe is hetzelfde als in Washington D.C. Je loopt zelf door het museum en kunt van bovenaf de geldfabriek bekijken. Ook hier zie je miljoenen muntjes voorbij komen op de lopende band.

Het weer was deze dag heerlijk en we besloten wat rond te lopen door de stad. We liepen naar Elfreth’s Alley in het Old City gedeelte van de stad. Deze straat is de oudste straat van heel Amerika waar mensen wonen.

We liepen nog kort langs de waterkant en liepen weer terug de stad in richting de City Hall. Helaas was deze vandaag gesloten, maar toch het gebouw goed kunnen bekijken. Hier hebben we heerlijk een tijdje op het terras gezeten.

Op het terrasje kwamen we er achter dat we eigenlijk wel genoeg hadden gezien van Philadelphia. Er was niet veel animo voor museumbezoeken dus we annuleerden onze laatste nacht (heerlijk die 24u kosteloos annuleren) en boekten een hotel in Harrisburg, de hoofdstad van Pennsylvania.

Tijdens zonsondergang liepen we via de Benjamin Franklin Parkway richting de Rocky Steps. Dit zijn de trappen en het beeld van de film Rocky. Helaas konden we de trappen en het beeld van Rocky niet bereiken vanwege een groot NFL festival wat net afgelopen was. De plek waar de trappen zijn was compleet volgebouwd en de lokale mensen gaven aan dat het afbreken van het podium en alles nog wel een week zou duren. Erg jammer dat we het beeld nog moesten missen.

Amish Country & Lancaster
Voordat we Amish Country inrijden moest er eerst even geshopt worden bij een van de grootste malls van Amerika: King of Prussia.

Aangezien we er nu erg dichtbij in de buurt waren, leek het ons super leuk om wat meer van de Amish te zien. Amish is een (soort van) protestantse geloofsgemeenschap die op een hele simpele manier leven. Met een bezoekje ga je dus ook terug in de tijd.

We hadden een route uitgestippeld die ons door leuke dorpjes zou brengen. Als eerst reden we naar de Mercer’s Mill Covered Bridge.

Na een korte fotostop reden we verder naar de plaatjes Intercourse en Bird in Hand. Hier zagen we de Amish rondlopen in traditionele kleding en hoe zo met paard en wagen op het land werken.

Ondanks dat het als een ‘tourist trap’ wordt gezien besloten we toch het Amish Farm and House te bezoeken. We kregen een korte rondleiding door een Amish huis en kregen hierbij uitleg over het leven van de Amish en wat daar allemaal bij komt kijken. Op zich wel leuk om meer achtergrond informatie te hebben. Na de tour hadden we de mogelijkheid zelf over de farm te lopen.

Lancester bezochten we maar kort. We liepen door downtown en dronken wat in een van de vele restaurantjes. Het begon al laat te worden en snel reden we door naar Harrisburg. Rond etenstijd kwamen we hier aan. Na het eten bezochten we nog snel het capitool.

Gettysburg
Willem was erachter gekomen dat je het Capitool in Harrisburg kunt bezoeken. Vroeg in de ochtend besloten we er op de bonnefooi naar toe te gaan en te kijken of we met een tour mee konden lopen. Een tour was net begonnen en we mochten nog (gratis) aansluiten. De tour duurde ongeveer een half uur en liet de verschillende vergaderkamers zien binnen het Capitool

Ingang van het Capitool

Vanuit hier reden we direct door naar het Gettysburg National Military Park en het kleine plaatsje Gettysburg. Op deze plek vond, in 1863, de grootste veldslag plaats van de burgeroorlog. In het visitor center kregen we een gratis boekje mee met de route die we door het gebied konden rijden. Aangezien we een beperkte tijd hadden, kruiste de aardige meneer aan de balie de hoogtepunten aan.
Voor we aan de route begonnen reden we eerst Gettysburg in om bij een supermarkt wat broodjes te kopen voor de lunch.

Oude treinstation in het centrum

De route door het slagveld duurt minimaal 3 uur, ligt er natuurlijk aan of je overal stopt. Onderweg was er veel te zien: standbeelden, uitzichten, monumenten, kanonnen en op het einde een grote begraafplaats waar veel soldaten begraven liggen. Hier gaf Lincoln ook zijn toespraak. Erg bijzonder om te zien.

Harpers Ferry
De dag sloten we af bij het kleine plaatsje Harpers Ferry, gelegen aan de Potomac en Shenandoah rivier. Harpers Ferry is onderdeel van een National Historic Park. Dit kleine plaatsje ligt in het puntje van West Virginia en vanuit hier heb je een uitzicht over de staten Virginia en Maryland. Het is een driestatenpunt.

In 1799 vestigde zich hier de US Armory & Arsenal, waardoor in Harpers Ferry de meeste wapens gemaakt werden voor het Amerikaanse leger. Tijdens de burgeroorlog werden de wapens afgevoerd naar het zuiden. Maar helaas, in 1862, werd de plek veroverd en was het gedaan met de wapenproductie.
Nu is het gewoon een gezellig dorpje waar je heerlijk rond kunt wandelen en genieten van de natuur en historie.

Vanuit Harpers Ferry rijden we door naar het plaatsje Front Royal, VA. Dit ligt aan het begin van de Skyline Drive in het Shenandoah National Park.

Lees hier deel 4 van deze reis: Shenandoah National Park en Luray Caverns

Volg ons via Facebook voor updates van blogs en foto’s!

3 gedachten over “Road Trip Oostkust 2017 Deel 3: van Philadelphia naar Harpers Ferry

1. Heel interessant en mooie tour en plekken… ik vind het leuk om te lezen en foto’s ik leer ook iets bij …. en geniet verder en ik kijk verder naar je blogs 😉😊👍