Reisblogs Noord-Amerika

Road Trip Oostkust 2017 Deel 2: New York City

Hier is die dan, deel 2 van onze reis aan de oostkust. Met deze keer The Big Apple, The City That Never Sleeps, The Empire City of hoe je het ook wilt noemen: Er is maar één plek op de wereld zoals New York City!

Dag 1
Vroeg in de ochtend vertrokken we vanuit Battery Park naar het Statue of Liberty National Monument.

We hadden lang geleden tickets geboekt om helemaal naar de kroon te lopen. En besloten dit als eerste te doen. Het was vroeg op de dag, dus nog lekker rusig. Bij ons eerdere bezoek twee jaar geleden had ik die trappen al gezien: smal en hoog. Pfff was toch wel een beetje zenuwachtig, ondanks dat ik totaal geen hoogtevrees heb.

Het is in totaal 377 stappen vanuit de lobby naar de kroon. De treden zijn maar 45 cm breed. Niet geschikt voor de gemiddelde Amerikaan… Met een aantal tussenpauzes kwamen we eindelijk aan in de small kroon.

Eenmaal weer met beide voeten op de grond, liepen we door het museum en namen we een korte pauze in de cafetaria.
In het ticket was ook een bezoek aan Ellis Island inbegrepen. Het Immigrant Building is omgetoverd tot een groot museum. 12 Miljoen immigranten kwamen hier doorheen tussen 1892 en 1954. Met een audio-guide wordt je helemaal in de wereld gezogen van hoe het er destijds hier aan toe ging. Je ziet de grote hal en kleine kamers waar mensen moesten wachten of onderzocht werden.

Omdat het een regenachtige en koude dag was (ja het weer zat niet echt mee) besloten we naar het 9/11 Memorial en Museum te lopen. We hadden van de Citypass de C3 aangeschaft, een keuze uit 3 attracties. Op de ferry naar Manhattan kwamen we erachter dat we de uitdraai van de passen vergeten waren. Willem besloot naar het hotel te gaan om deze op te halen. Ik zou samen met mijn ouders naar het Museum lopen.

We liepen via de Charging Bull en natuurlijk de nieuwe aanwinst, The Fearless Girl, richting Wall Street.

Foto 26-04-17 15 09 49

Op Wall Street bekeken we het New York Stock Exchange gebouw en liepen we kort rond in de Federal Hall. Dit gebouw is het eerste Capitool van de Verenigde Staten. Het is overigens ook de plek waar George Washington werd geïnaugureerd en de Bill of Rights werd aangenomen.

Onderweg richting het museum kreeg ik een sms van Willem: de passes staan toch ook op onze telefoon als PDF bestand?! Direct nam hij de metro terug naar het museum.
Wij wandelden rustig wat rond bij de 9/11 Memorials voordat Willem zich bij ons aansloot en we het museum ingingen. Voor ons was dit het tweede bezoek aan deze plek, maar de indruk werd er niet minder van.

Foto 26-04-17 19 41 55

Dag 2
Gelukkig was het vandaag een iets warmere dag en het zou droog zijn. Maar toen we bij Central Park uit de metro kwamen regende het toch een beetje. Als eerste liepen we naar Strawberry Fields om het memorial van John Lennon te bekijken.
Een eindje verderop stond een informatiekiosk. We wilden een korte ronde lopen door het park en de aardige man stippelde al snel een route voor ons uit waardoor we langs een aantal mooie punten kwamen, zoals Bethesda Terrace, Alice in Wonderland Statue en het Belvedere Castle waar we een mooi uitzicht hadden op het park.

Omdat het eindelijk droog was en de temperatuur wat warmer werd, namen we de metro naar Times Square. Na wat rondgelopen en geshopt te hebben gingen we zitten op een van de rode tuinsetjes. Willem en ik haalden wat broodjes bij de Starbucks op de hoek en aten deze heerlijk op, midden op Times Square! Een bijzondere ervaring.

Het was tijd om de tweede attractie van de kaart te gaan doen: The Top of The Rock en het Rockefeller Center. We gingen kaartjes halen, bleek dat je getimede bezoeken moet doen. Onze eerste mogelijkheid was pas over een uur!
Natuurlijk laten we deze tijd niet verloren gaan. We bezochten Rockefeller Plaza en namen daarna de metro naar Brooklyn. We wilde allemaal graag over de Brooklyn Bridge lopen en dan wel richting Manhattan. Ze zeggen dat dit de mooiste route is. Het weer was ondertussen opgeklaard en de zon kwam goed door. Ideaal om dus even lekker te wandelen. Overigens waren we niet de enigen die even van het lekkere weer wilden genieten: Het was behoorlijk druk op de brug.

Uiteindelijk was het tijd voor de Top of the Rock. Het weer was weer omgeslagen: fris en winderig. Het uitzicht werd er niet minder op. Persoonlijk stukke mooier dan uit het Empire State.

’s Avonds gingen we wederom terug naar Times Square om alles met de lichtjes te bekijken natuurlijk!

Dag 3
Vandaag begon de dag vroeg, want we hadden een tour geregeld bij de Verenigde Naties. Voor de tour moet je op tijd aanwezig zijn om in te checken en door de beveiliging te gaan.
De tour duurde ongeveer 50 minuten. We werden meegenomen door een aardige dame die ons ontzettend veel uitlegde over het gebouw, wat voor werk er gedaan wordt en alle giften die er staan die geschonken zijn van landen die lid zijn.

Foto 28-04-17 08 41 48

Helaas waren veel zalen dicht vanwege vergaderingen. Een mochten we toch zachtjes door heen lopen. Gelukkig was de grote General Assembly Hall niet in gebruik en mochten we deze bezoeken. Erg leuk om te zien. Vooral omdat je die regelmatig op tv ziet verschijnen.

Vanuit de United Nations liepen we naar Grand Central Station. Hier hebben we kort rondgelopen en namen daarna de metro naar de haven om daar de boot te pakken om rond Manhattan te varen. Dit was onze derde attractie van de C3 pass.
Inmiddels was het 30 graden, een heerlijke temperatuur om even op de boot te hangen en de stad aan je voorbij te zien komen. De tocht duurde 2,5 uur. We vaarden dan ook helemaal om Manhattan heen.

’s Avonds besloten we weer terug te gaan richting het 9/11 Memorial om de stad te bekijken met de lichtjes aan. Nu was het ook mogelijk om de Freedom Tower (One World Trade Center) helemaal te zien. Op voorgaande dagen lag deze helemaal in de wolken. We sloten de avond af met een biertje bij de gezellige Irish pub op de hoek.

Dag 4
Onze laatste dag in de Big Apple. Het zou weer een warme dag worden dus besloten we lekker rustig aan de High Line te lopen door de stad, een oude spoorbaan die omgetoverd is tot wandelpad. Het is verhoogd dus je loopt tussen de grote wolkenkrabbers door. Erg leuk!

Foto 29-04-17 10 37 31

Lunchen deden we in China Town, waarna we vervolgens nog door de gezellige wijk liepen.

Vanuit hier namen we de metro naar het Flatiron building, in het Nederlands het strijkijzergebouw. Toen het gebouw klaar was, in 1902, was het het hoogste gebouw van New York. Het is een van de meest iconische gebouwen in New York.

We streken neer in het Madison Square park. Op een bankje in de schaduw genoten we van een man die muziek aan het maken was en ondertussen keken we wat er allemaal aan ons voorbij liep.
De temperatuur werd langzaam minder en we besloten (met moeite) op te staan om nog even rond te lopen op 5th avenue.

We kochten wat broodjes bij een leuke broodjeszaak, Maison Kaiser, en aten die lekker op in Central Park.
Vanuit hier vertrokken de mannen opnieuw terug naar de Freedom Tower. Ze hadden tickets geboekt voor de One World Observatory. We waren nog net buiten het seizoen en tickets waren dus na 8 uur voor de halve prijs.

De dames gingen lekker terug naar het hotel, om op te frissen, wat op te ruimen en samen keken we nog het interview van Willem-Alexander die 50 werd haha.
Met een prachtige zonsondergang vanuit onze hotelkamer sloten we New York af. Morgen rijden we weer richting het zuiden, naar Philadephia!

Foto 29-04-17 19 32 54

Lees hier deel 3 van deze reis: van Philadephia naar Harpers Ferry

Wil je op de hoogte blijven van onze avonturen? Meld je aan voor automatische updates in je mailbox of like ons op Facebook!