Savannah, Georgia

De oplettende lezer heeft het in de gaten: Daar zijn ze toch al ooit geweest? Precies, dat klopt! Ongeveer 2 jaar geleden bezochten wij ook dit historische plaatsje aan de kust van Georgia. Dit jaar niet voor oud en nieuw, maar gewoon voor een leuk weekendje weg!

Savannah ligt 5,5 uur rijden van Durham (NC) daarom reden we op donderdagavond, direct na mijn werk, al aan naar het zonnige zuiden. Helaas was het de eerste dag niet zo zonnig. Een groot koufront trok over het zuiden heen, waardoor het zelfs in Savannah erg koud was. En wat doe je al het koud is? Precies, musea bezoeken. In Savannah is daar gelukkig geen tekort aan. Echter, in Savannah moet je (helaas) wel overal voor betalen (musea, forten etc.) in tegenstelling tot North & South Carolina, waar er meestal alleen om een donatie gevraagd wordt.

Dag 1
Zoals altijd brachten we eerst een bezoek aan het visitor center. Hier kregen we direct een papiertje in ons hand geduwd om een gratis ansichtkaart op te halen in het winkeltje, waar een hele aardige vrouw ons een dure 2017 kalender aan wilde smeren. Met een magneetje voor onze collectie en de gratis kaart vluchten we het winkeltje uit om naar het History Museum te gaan. Hier kochten we een pas om 3 musea te bezoeken.
Het History Museum neemt je mee in de tijd naar 1733 toen Savannah gesticht werd tot aan de tijd van nu. Een van de topstukken is het bankje van de film ‘Forrest Gump’, die deels opgenomen is in Savannah. Inbegrepen in de prijs zat een reenactment van de Amerikaanse Revolutie. Een man, verkleed in de kleren van die tijd, vertelde over deze veldslag. Hij nam ons mee naar buiten om over het Battlefield Memorial Park (de plek waar dus echt de veldslag was) te marcheren en rennen met vlaggen en sommige nep geweren, net of we oorlog aan het voeren waren. De hele veldslag duurde maar 55 minuten, die Willem (als drager van een vlag) helaas niet overleefde…

battlefield

Na al het vechten was het tijd voor wat meer rust bij het Railroad Museum. Een buitenmuseum (altijd fijn als het super koud is..) met oude treinen, een werkplaats en een werkende draaitafel. Een aardige dame nam ons mee op 3 korte tours en legde veel uit over de treinen en hoe ze gerenoveerd worden.

railroad

Vanuit hier reden we naar het Pin Point Herritage Museum (ook weer buiten, volgens mij hebben ze hier nooit koud weer…) net ten zuiden van Savannah. Deze kleine community is gestart door slaven die bevrijd waren na de Amerikaanse Burgeroorlog. Het is dus met name een Afro-Amerikaanse gemeenschap. Het museum was een oude oester en krab fabriek, wat nu omgetoverd is tot museum waarbij je veel te weten komt over de geschiedenis en leefwijze van deze community. Na een korte film nam een meisje ons mee het terrein over en legde ons van alles uit over de oude fabriek. We kregen 2 korte quizzen over oesters en de taal van deze gemeenschap, wat erg leuk was. De taal was overigens erg moeilijk: Woorden vanuit de Gullah/Geechee cultuur vertalen naar het Engels. Best lastig als je niet 100% een native speaker ben.

crab

Ondertussen was het behoorlijk fris geworden en gingen we naar het riverfront oftewel downtown Savannah om lekker te eten bij de Griek waar we 2 jaar geleden ook even waren. Jaren geleden sinds wij Grieks eten hebben gehad!

downtown

Een avondwandeling door Savannah is ook echt aan te raden: Alles is mooi verlicht op de gezellige pleintjes. Nu wat extra mooi met de kerstversiering.

kerst

Dag 2
Vroeg in de ochtend reden we naar Cockspur Island. Hier ligt het Fort Pulaski, een fort uit de 19e eeuw. Tijdens deze eeuw waren forten het meest belangrijke afweermechanisme tegen Europese vijanden. Het fort lag tactisch gelegen op het eiland: De munitie van de huidige kanonnen haalde het fort niet. Het bereik was maar 1 km. Echter tijdens de burgeroorlog kwam de tegenstander met een nieuw soort kanon en munitie. Alles was nog onbekend, maar dit fort was uitgekozen om de nieuwe technologie eens te proberen. De kogels schoten tot wel 3 km ver en het fort werd flink toegetakeld. Niet veel later gaven ze zich over. Het tijdperk van de onoverwinnelijke forten was nu voorbij.

pano20

De timing van ons bezoek was perfect: Er waren een hoop activiteiten aan de gang vanwege de feestdagen. Veel mensen waren verkleed uit de tijd van toen en ook de verschillende kanonnen werden afgeschoten met een kleine ceremonie.

kanon

Vanuit Fort Pulaski reden we verder naar Tybee Island waar we kort de vuurtoren bezochten, alleen van de buitenkant, want $9 betalen om een vuurtoren bekijken doen zuinige Nederlanders niet..

vuur

Downtown Tybee Island bestaat uit een grote pier, gezellige winkeltjes en terrasjes. Na een korte strandwandeling besloten we dan ook lekker wat te eten en drinken op een terrasje in de zon. Het mag dan wel half december zijn, maar hier is het nog zo’n 20-25 graden.

tybee

Op de terugweg naar Savannah stopen we nog bij Old Fort Jackson, een ander fort dat gebouwd is begin 19e eeuw. Dit is een van de oudste forten aan de oostkust. Vrijwel direct hadden we er spijt van dat we hier naar toe gegaan waren. De prijs-kwaliteitverhouding is erg slecht. Het fort is klein en er is niets te doen/zien. Ook de persoon die rondliep om informatie te geven zat de helft van de tijd te relaxen op zijn telefoon.

Snel maar terug naar Savannah om bij het laatste daglicht een mooie stadswandeling te maken. Naast het mooie riverfront, bestaat Savannah ook nog uit 22 leuke pleintjes en staan er overal oude gebouwen langs de weg. Het is dan ook de eerste geplande stad van Amerika en dus net of je door een stad ergens in Europa aan het wandelen bent.

huizen

Een van de bekendste pleintjes is het Chippewa Square, waar het bekende bankje van de film Forrest Gump stond. Een andere leuke plek is het Forsyth Park: Een groot park met een grote fontein en diverse monumenten. Heerlijk om rond te wandelen, te relaxen op een bankje of te picknicken.

Dag 3
De laatste ochtend was het warm, benauwd en erg mistig. Via de grote Talmadge Memorial Bridge (die compleet in de mist lag) reden we verder naar het Savannah National Wildlife Refuge.

bridge

Het bijzondere aan dit natuurpark is dat je er kunt wandelen, maar ook met je auto doorheen kunt rijden. Stel je radio in op een bepaalde frequentie en je krijg ook nog eens een hoop informatie over de omgeving en de dieren die in het park leven.

bird

Net na de middag reden we weer terug naar het koude noorden, zodat we tegen de avond weer thuis zouden zijn. Want er moet de volgende dag gewoon weer gewerkt worden.