Van Agra naar Varanasi

Hallo Allemaal,

Ondertussen zijn we weer helemaal gesetteld in Amerika en afgekickt van de Indiaanse gekte en het pittige eten. Willem is al weer aan de slag, terwijl ik nog een dagje vrij heb. Nog even een terugblik op onze reis.

De uitgestippelde route neemt ons mee door 2 verschillende staten: Uttar Pradesh en Madhya Pradesh. En zou 10 dagen duren, maar als je met Willem op stap gaat, doe je er 8 dagen over en zie je meer dan je in eerste instantie gepland had! Kortom, enorm drukke week.

Vanuit Agra reden we naar het zuiden, naar het plaatsje Gwalior. Bekend om het gelijknamige fort uit de 8e eeuw. Een kleine wandeling naar de ticketbalie door bosjes bedelende kinderen, selfie-verslaafde mensen en opdringerige mannen die maar al te graag je gids willen zijn, is zeker de moeite waard. Het fort is groot en echt prachtig! Zelfs zonder gids kun je er uren kwijt.

Terug van het fort naar de stad bezochten we nog enkele mooie tempels en wandsculpturen. Meters hoge Boeddha beelden uitgehakt uit de grote rotswand waar het fort op ligt.

Na 2 drukke plaatsen bezocht te hebben was het kleine dorpje Orchha een verademing. Ondanks dat de grote FOX bussen vol Aziaten en andere Westerlingen af en aan reden, voelde het niet toeristisch aan en werd er ook niet, door de lokale bevolking, aan alle kanten aan je getrokken. En je wordt overal vriendelijke ontvangen met de typische Hindoe groet ‘namaste’. Orchha staat bekend om 7 verschillende monumenten waaronder tombes, tempels en een groot fort. In het fort mag je overal opklimmen, trapjes oplopen en verdwalen door de smalle gangetjes. Het is net of je in een Tomb Raider spel beland bent!

Ondanks dat het laagseizoen was in India zat het plaatsje Khajuraho toch vol met toeristen. Je ziet ook meteen dat het dorp er volledig op ingericht is met de vele winkeltjes en beter uitziende restaurantjes en wegen. Ook de tuktuk chauffeurs en schijn-gidsen weten hier wel raad met je. Zo zijn we een man op één dag wel 6 keer tegen gekomen op verschillende plekken, met de vraag wanneer we nou eens op zijn fietsje wilde…

Naast continu mensen weg proberen te krijgen bezochten we de UNESCO tempelgroep, wat ze zeggen een van de mooiste tempels ter wereld. En ja, ze waren prachtig! Van buiten volledig bedekt met diverse soorten beelden: Dieren, mensen, verhalen die uitgebeeld werden en ook diverse kamasutra standjes.

’s Avonds bezochten we hier de sound en light show, voor een paar euro toch de moeite waard en zo leerden we nog wat meer over de achtergrond van de tempels.

30 km ten noorden van Khajuraho bezochten we de Raneh Falls, 30 meter hoge watervallen. Nu in het regenseizoen stroomt het water er met volle kracht uit en zijn de watervallen ook heel breed.

Vanuit Khajuraho hadden we een lange reisdag voor de boeg. Een ongeveer 7 uur durende rit naar Allahabad. Allahabad is een grote, drukke stad waar om de zoveel jaar een zeer speciaal evenement plaatsvindt. In deze stad komen 3 belangrijke rivieren samen: De Ganges, Yamuna en Saraswati. Deze heilige plek heet Sangam. Pelgrims van over de hele wereld komen naar deze plek om te baden in het heilige (niet al te schone) water. In 2013, tijdens het festival, kwamen hier 100 miljoen mensen. Met als top 32 miljoen mensen op één dag!
Normaal gesproken kan je via de weg naar de Sangam toelopen, maar omdat het water door alle regen meters hoger stond dan normaal, namen we de boot om over de plek heen te varen. Erg bijzonder was de plek niet, wij verkeken ons meer aan de ondergelopen huizen en tempels.

Voordat we afscheid namen van onze chauffeur bracht hij ons nog eerst naar het plaatsje Sarnath. Een zeer belangrijke plek voor boeddhisten. Er wordt namelijk gezegd dat hier Boeddha voor het eerst les gaf over het Boeddhisme en waar hij later ook het licht vond. Het enige hoogtepunt zijn de diverse Boeddhistische tempels.

Aan het einde van de middag reden we door naar de heiligste stad van India, Varanasi. We hadden al gelezen dat dit een zeer bijzondere plek zou zijn en dat geen andere stad is zoals Varanasi. En dat kun je wel zeggen ja. Het is echt chaotisch. En dit in combinatie met hevige regenval en het overstromen van de straten, maakt het reizen binnen de stad er niet gemakkelijker op.

Het was dan ook al donker toen we vlak bij ons guest house aankwamen. Ik zeg vlakbij want veel straten zijn zo smal dat er een auto door heen kan rijden. We namen afscheid van de chauffeur en werden opgepikt door de baas van het guest house. We liepen nog enkele honderden meters door de smalle straatjes voordat we lekker uit konden rusten op onze kamer. De elektriciteit had de hele dag niet gewerkt, de kamer was bloedheet. En ook werd ons verzocht de waaier niet aan te zetten omdat die op batterijen werkte. Met ruim 30 graden en zwetend gingen we op bed liggen, niet wetend dat na 10 minuten (gelukkig!!) de elektriciteit weer aan sprong. Wat kan een mens toch blij zijn!

In de ochtend werd ik wakker van een muziekje. Waarna ik na enkele minuten bedacht dat ik dit de avond van tevoren ook gehoord had. Willem zei dat dat de lokale tempel is die ‘Hare Krishna’ zingt. Blijkt het dat we de hele nacht naar een bandje hebben geluisterd. Over brainwashen gesproken.
Na 10 minuten werd ik er al aardig gestoord van. We besloten maar snel weg te gaan en Varanasi te ontdekken. We hadden hier immers een dag korter dan gepland, omdat de vliegticketprijzen naar Delhi behoorlijk duur waren op onze oorspronkelijke vertrekdag.

Eenmaal buiten was het een grote modderzooi. Overal lag vuiligheid en koeienvlaaien van de duizenden koeien die door de smalle straatjes lopen. Nu wisten we wat er allemaal aan de onderkant van onze koffers hing toen we de avond ervoor deze door de straat sleepten…

We namen een tuktuk naar het noordelijkste gebied van de oude stad en liepen door de smalle straatjes langs de Ganges weer terug naar het zuiden.

Het meest bijzondere wat we zagen zijn de zogenoemde ‘burning ghats’ Een plaats aan het water waar lichamen gecremeerd worden in het heilige Ganges water. Er wordt zorgvuldig hout afgewogen, netjes opgestapeld waarna het mooi versierde lichaam erop wordt gelegd en verbrand. Er mogen geen foto’s gemaakt worden van het ritueel zelf, tenzij je toestemming hebt van de nabestaanden. Echter, mag je wel gewoon kijken, al dan niet tegen een kleine bijdrage (we zijn tenslotte in India).

Lichamen liggen in een rij om verbrand te worden. Erg bijzonder! Een eindje verderop zwemmen kinderen in het water, worden andere lichamen uitgestrooid, wordt er gebeden of koeien gewassen. Ze zeggen dat de Ganges water helende krachten heeft, ik weet het zo net nog niet…

Helaas stond het Ganges water ook hier meters hoger dan normaal en konden we niet met een bootje het water op. Tempels en straten lagen dan ook compleet onder water. Gelukkig gingen speciale zonsondergang ceremonies wel door. Met honderden andere mensen en ook pelgrims zaten we op een bootje langs de oever en bekeken we de prachtige ceremonie met vuur en water.

Na 2 dagen verlieten we Varanasi om naar de hoofdstad te vliegen. Dit is wel de meest vieze maar ook meest bijzondere plek die ik ooit in mijn leven bezocht heb en waarschijnlijk ooit zal bezoeken. Varanasi valt niet uit te leggen, dat moet je meemaken. Erg vermoeiend door alle indrukken en drukte maar zeker de moeite waard!