Noord India

Hallo Allemaal,

De laatste twee weken van onze tijd in India gaat in. Hiervan maken we goed gebruik en reizen we vanuit de hoofdstad Delhi, oostwaarts, naar de heiligste stad van India, Varanasi.

Het heeft even geduurd voordat we besloten hadden deze route te reizen. India is groot en er is ontzettend veel te zien. En ja, niet alles past in 2 weken. Daar kwamen we snel achter. Ook kletsten we met Indiaanse vrienden in Amerika over wat de beste manier zou zijn om door India te reizen: Trein, bus of chauffeur. De trein werd vrijwel door iedereen afgeraden vanwege de vieze smeerboel en het feit dat die vrij ingewikkeld te regelen is voor buitenlanders. Bussen duren te lang, taxi is duurder. Vliegtuig was hun antwoord, snel en goedkoop. Maar goed, wij wilde India vanaf de grond zien, niet vanuit de lucht. Uiteindelijk vanwege de vrij drukke planning en de korte tijd die we hadden, besloten we een chauffeur te nemen. Inderdaad niet de goedkoopste of avontuurlijkste optie, maar zeker wel de makkelijkste!

Via de reissite TripAdvisor kreeg ik een chauffeur aangeraden. Ontzettend aardige man die goed Engels sprak. Echter gaf hij direct aan de route niet vaak te rijden en daar dus eigenlijk niet zo comfortabel mee was. Hij stuurde ons door naar een vriend van hem, Sayar. Ondanks dat zijn Engels slechter was besloten we met hem mee te gaan. Toch altijd wel spannend maar Sayar was erg aardig, behulpzaam en, belangrijker, reed erg goed en veilig.

Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf maakte ik me best druk om weer terug te gaan naar India. Niet dat het niet leuk was in Bangalore, maar meer omdat ik flink ziek was en de cultuurshock misschien groter was dan verwacht.
Eenmaal weer terug had ik besloten om echt goed te letten op mijn hygiene en er zoveel mogelijk aan te doen om niet opnieuw ziek te worden. Ook al heb je een heel groot gedeelte hiervan niet in de hand.
Sayar hielp hier ook wel aan mee door ons tijdens de lunch af te zetten bij echte ‘tourist traps’. Duurder eten en een restaurant vol mensen uit FOX bussen. Niet helemaal wat we willen maar aan de andere kant wel veilig. Gelukkig later in de vakantie konden we zelf beslissen waar we aten. We maakte dan ook weer gebruik van onze vriend TripAdvisor. Want als je moet beslissen terwijl je door de stad loopt, lijkt het of je echt nergens fatsoenlijk kan eten en dat geen enkel restaurant aan enige hygiënische voorwaarden voldoet (in ons hoofd doen ze dat natuurlijk wel…).

Net zoals met het vervoer kun je met het eten het ook zo duur of goedkoop maken als je wilt. Je kunt al echt super goed eten voor een paar euro per persoon. Soms eten we voor 5 euro met zijn tweeën. In Bangalore gingen we naar een van de luxe restaurants waar we voor 30 euro samen aten. Verder drinken we ‘regular water’ (gefilterd kraanwater), hier hoef je niet voor te betalen en smaakt net zo goed als water uit een fles. Hoewel dit minder gebruikelijk is in het noorden, wellicht omdat het water hier toch een stuk viezer is dan in het zuiden van India. Ook eten ze in India lekker met hun handen of een lepel! In duurdere restaurants krijg je echt bestek.

Thali, proeverij: curry’s, rijst, groente, brood, yoghurt en dessert
Eten in een wat luxer restaurant

Ook met overnachtingen kun je het zo goedkoop maken als je wilt. Gemiddeld slapen wij in een hotel of guest house van 10-20 euro per nacht (ja, voor met zijn tweeën). Niet suuuuper low budget, maar persoonlijk zou ik de kamers van een paar euro ook niet willen zien. Nu hebben we soms kamers die super goed zijn voor die prijs en andere durf ik niet rond te lopen op blote voeten.

Het noorden van India is in veel opzichten anders dan het zuiden. De mensen zijn bijvoorbeeld echt anders, er wordt veel meer tegen je aan gezeurd. Ze willen alles verkopen of je gids spelen. Het is nu ook laagseizoen dus ze hebben geen klap te doen en staan in bosjes op je te wachten. Soms moet je echt streng zijn en irritatie laten zien, dan zijn ze snel weg.
Ook moet je echt goed opletten dat ze je niet oplichten. Zelfs kleine kinderen proberen je mee te lokken naar hun kraam waar ze spulletjes verkopen of bedelen om geld, pennen of chocolade.
Maar aan de andere kant zijn ze ook wel heel aardig, ze willen graag weten waar je vandaan komt, hoe je heet, wat voor werk je doet en of we getrouwd zijn of gewoon vrienden. Vooral dat laatste levert regelmatig leuke situaties op. In een klein plaatje vroeg een man aan Willem of we getrouwd waren. Die man ‘Oooh you so lucky! How many kids?’ Willem: ‘Zero’. ‘Zero? How come? You go to Khajuraho?’ Willem: ‘Yes, tomorrow’. Man: ‘Good, you visit kamasutra tempel and try again!’

En ze willen ook echt allemaal met je op de foto. Op sommige dagen zijn we wel bijna de helft van onze tijd kwijt aan op de foto gaan. We grapten al dat we komende week trending zullen zijn op Facebook en onszelf tegen komen op Indiaanse Facebook pagina’s. Mensen vinden het ook leuk als je foto’s van hun maakt en vragen hier dan ook om. Beetje vreemd, maar goed, uit aardigheid doen we dat dan maar. Ode aan het digitale tijdperk!

Maar goed, genoeg over praktische zaken. Los van alle viezigheid en gekte op straat hebben we ook veel ontzettend mooie dingen gezien!

Vanuit de Malediven kwamen we ’s nachts aan in Delhi. De volgende ochtend kwam Sayar ons ophalen om direct naar Agra te rijden. Onderweg stopten we bij enkele ruïnes aan de rand van Delhi: Mehrauli Archeologisch Park en de Qutb Minar. Beide grote Islamitische complexen gebouwd door sultans.

Ook stopten we in het plaatsje Vrindavan met als hoogtepunt de Krishna Balaram Tempel. De belangrijkste Hare Krishna tempel waar pelgrims van over de hele wereld naar toe komen. Zeer bijzondere ervaring met allemaal biddende en zingende mensen.

Eenmaal in Agra gingen we vroeg naar bed want de wekker ging om 5 uur in de ochtend om een van de wereldwonderen te bekijken: Taj Mahal!

En het is echt zeker de moeite waard! In het vroege ochtendlicht ziet de Taj er super mooi uit. Helaas trok de lucht snel dicht en liet de monsoon zien wat die in zijn mars had. We slenterde wat rond, bezochten de binnenkant en zaten op het bankje waar Lady Diana ook ooit op zat.

De rest van de dag bezochten we nog andere zwaar toeristische attracties in Agra tussen de andere zwermende Westerse en Aziatische mensen:

sikri
Fatehpur Sikri, oude stad
baby taj
Itimad-ud Daulah tombe, aka Baby Taj
akbar
Akbar’s Mausoleum
agra fort
Grote muren van Agra Fort

Tegen zonsondergang wierpen we nog een laatste blik op de Taj (vanuit het Mehtab Bagh park), voordat we weer op tijd ons bed in kruipen om de volgende ochtend naar de volgende bestemming te reizen…

set

2 gedachten over “Noord India

1. Leuk dat jullie het zo goed naar de zin hebben. We hebben ook al vele mooie foto’s gezien. Ik hoor ook wel eens