Reisblogs Noord-Amerika

Road Trip Oost Amerika, Niagara & Toronto

Hallo Allemaal,

Twee weken zijn we al weer terug van een mooie vakantie langs de oostkust van Amerika samen met de familie van Willem. Korte terugblik op deze prachtige reis langs de noordoost kust van Amerika, Niagara watervallen en Toronto.

De route:

ROUTE ne usa

De vakantie begon met een paar dagen Durham. We bezochten eigenlijk dezelfde dingen die we eerder met onze ouders bezocht hadden. Natuurlijk de Universiteit met het kantoor van Willem, het animal shelter waar ik werk en we doken wederom de geschiedenis in van Durham (Duke Homestead, American Tobacco Campus en Bennett Place).

Washington
Na 3 dagen reden we met zijn alle naar Washington D.C. Onze eerste stop was net buiten D.C.: The Udvar-Hazy Center. Dit is het 2e air en space center van Washington. We namen een tour van alle hoogtepunten en bekeken de space shuttle Discovery.

Ons hotel lag in het centrum, in de wijk Dupont Circle, omringd door vele restaurantjes. Ons vervoer in de stad was met de hop-on-hop-off bus. Hiermee bezochten we alle hoogtepunten rondom de National Mall: Witte Huis, Capitol, Lincoln Memorial, Washington Monument, Airlington National Cemetery, National Archives, de vele Smithsonian museums en andere (kleinere) memorials van diverse oorlogen.

Maar omdat de bus 2 dagen geldig was konden we ook andere wijken bezoeken, zoals bijvoorbeeld Georgetown.

Ook namen we een boot over de Potomac River, waarbij je weer een ander uitzicht hebt op de stad. En hadden we een tour in het Capitool, erg interessant. Hier kon je na de tour onder de grond naar de National Library lopen.

New York
De volgende stop was New York! Maar eerst natuurlijk een pauze in Delaware. In deze staat wordt geen belasting gevraagd en dus hebben we even geshopt in de grootste mall.

Eenmaal aangekomen in New York moesten we eerst nog naar Manhattan rijden. We dachten dat het erg druk zou zijn en lang zou duren. Mensen vonden het al knap dat we dat aandurfden. Maar al met al viel het erg mee en ook de drukte was minder erg dan verwacht. Rustig aan laadden we onze spullen uit en liepen daarna met zijn allen naar Times Square. Alles verlicht door schermen met reclames. Zoveel informatie dat je niet weer waar je moet kijken. Heel apart.

De volgende dag kochten we een city pass: een boekje waarmee je verschillende dingen kon bezichtigen voor een goedkopere prijs. We begonnen die ochtend met het National History Museum. Een erg mooi museum waar ontzettend veel te zien is over diverse onderwerpen.

In de middag gingen we naar de nieuwe Freedom 1 Tower, met daarbij 9/11 memorial. Het museum was indrukwekkend met de muren van de vorige torens, kapotte trappen die er in stonden, brandweerwagens helemaal kapot etc. etc.

Tijdens zonsondergang namen we een boottocht over de Hudson River. Vaarden langs de mooie skyline, Ellis Island en het Statue of Liberty. We vaarden meer landinwaarts onder de Brooklyn Bridge door en via dezelfde route weer terug. Erg mooi met de zonsondergang en het aangaan van de lichtjes in de grote wolkenkrabbers.

Op de derde dag bezochten we het Metropolitan Museum of Art. Maar vooraf een mooie wandeling door Central Park. In het museum (zoals de naam al zegt) staat vooral veel kunst, heel erg veel kunst. Kunst van overal op de wereld, schilderijen, beelden, hele kamers die ingericht zijn in een bepaalde stijl, Italiaanse patio’s en nog veel meer. Hier heeft iedereen op zijn gemak rond gelopen.
Willem en ik hadden nog geluncht op het dak van het museum met een mooi uitzicht over de stad.

’s Avonds spraken we af voor een Broadway tour. We werden rond geleidt door een aardige actrice (helaas geen bekende). Ze vertelde ons veel over de vele zalen die op Broadway zitten en over de musicals van vroeger en nu. Na het avondeten gingen we zelf ook nog naar een musical: The Phantom of the Opera. Erg mooi!

De volgende ochtend vertrokken we vroeg naar het Statue of Liberty. We liepen door het museum en konden ook een stuk omhoog lopen. Vanuit hier had je een mooi uitzicht weer over de skyline van de stad. Hier vaarde onze ferry ook verder naar Ellis Island, eiland waar alle immigranten door moesten voor ze Amerika in mochten. De gebouwen zijn ingericht als een museum waar je veel te weten komt over de procedure van de immigratie.

Na de lunch bracht de ferry ons weer terug naar Manhattan en liepen we naar Wall Street en de New York stock exchange. Ook beklommen we het Empire State Building. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de stad, met name met alle lichtjes, omdat we deze net na zonsondergang bezochten.

De laatste dag heeft iedereen zijn eigen ding gedaan. Hoewel iedereen het Guggenheim Museum bezocht. Ook liepen Jan en Rianne de Brooklyn Bridge. Mirte, Pieter en Willem besloten dit ook te doen. Zelf had ik wel een beetje genoeg van het lopen, met name omdat we de volgende dag lang moesten reizen en rijden. Dus ik besloot lekker in Central Park een boek te lezen in het gras. Een relaxte dag dus!

Niagara Falls
Vanuit New York in het ongeveer 7 uur rijden naar de Niagara watervallen in Canada. Gelukkig ging alles bij de grens ook goed en hebben we niet lang in de rij hoeven staan.

In de namiddag kwamen we aan bij onze bed and breakfast. Helena, de eigenaresse, was erg aardig en gastvrij. Haar leeftijd was moeilijk te schatten, omdat ze een stuk jonger doet en lijkt dan ze is (ze zal rond de 65-70 zijn geweest). Bedoel wie backpackt er op deze leeftijd nog door India, alleen? Ze had dan ook zeer interessante verhalen van haar reizen die ze in de wintermaanden maakt, als het minder toeristisch is bij de watervallen.

Maar goed, nadat we gesetteld waren gingen we eten in het toeristische gedeelte en bezochten we de watervallen die mooi verlicht waren. Omdat het zondag was werd er ook een vuurwerkshow gegeven.

De eerste ochtend kochten we een adventure pass. Hierin zitten (net als in NY) veel attracties inbegrepen (ook vervoer). Zoals:
– White Water Walk, lopen lang de rivier
– Niagara’s Fury, een film over het ontstaan van de falls.
– Behind the Falls, met een lift ga je naar beneden en kun je achter de waterval kijken. Dit was opzich niet heel bijzonder, een witte waas van water die naar beneden stort. Maar er is ook een platform buiten waar je op kunt. Hier sta je dus naast de waterval en zie je het water naar beneden storten.

Later die dag kreeg iemand het idee om ook met de helikopter over de watervallen te gaan. Na lang wachten (er zat een bus met Chinezen voor ons) konden we de helikopter in! Voor mij lang geleden, maar het was super mooi!

De laatste dag gingen we wijnproeven in Niagara-on-the-Lake, een klein plaatsje aan het einde van de Niagara Rivier. We kregen uitleg over wijnen en mochten verschillende proeven, waaronder ijswijn in een ijsbar. Dit was erg leuk! Omdat ik geen wijndrinker ben, was ik de BOB en kreeg ik lekkere bubbelende druivensap samen met de andere kids!
Na het wijnproeven reden we nog het dorpje in om hier wat rond te kijken en te shoppen. De laatste attractie van de pass was de Hornblower Niagara Cruise, met een bootje naar de watervallen.

Toronto
En toen was het al weer tijd om naar Toronto te reizen. Hier kwamen we rond de middag aan en besloten met zijn alle rustig rond te lopen. Bij de St. Lawrence Markte hebben we wat souvenirs gekocht en kochten we tickets voor de City Sightseeing bus. Met deze bus zagen we wat meer van de stad.

’s Avonds aten we in een restaurant dat ‘Signs’ heet. Hier werken alleen dove mensen en je moet dus bestellen in gebarentaal. In het menu staat plaatjes hoe je een bepaald gerecht moet bestellen, erg leuk! Onze ober was erg aardig en het eten lekker!

Op onze laatste dag in Toronto bezochten we de CN Tower, een televisietoren. De lift aan de buitenkant bracht ons op een hoogte van 342 meter. Vanuit hier hadden we een mooi uitzicht over de stad. Op deze verdieping hebben ze ook een stukje glazen vloer waar je overheen kan lopen.

Eenmaal weer met beide benen op de grond gingen we naar de haven waar we een boottour namen die nog inbegrepen zat bij de bustickets. De boot vaarde door Toronto Islands (die liggen net voor de haven) en we hadden ook een mooi zicht op de skyline.

Helaas was het die middag al weer tijd om de familie van den Boom af te zetten op het vliegveld. We hadden erg leuke 2 weken achter de rug!
Willem en ik reden weer terug naar Toronto om daar de rest van de avond te besteden. We gingen vroeg naar bed want de volgende dag wilde we weer op tijd vertrekken richting Pittsburgh, in de staat Pennsylvania.

Pittsburgh
Het is ongeveer 5 uur rijden van Toronto naar Pittsburgh. Gelukkig hadden we bij de grens wederom geen problemen. Er werd wel wat langer naar onze papieren gekeken, maar we mochten gewoon doorrijden.

In Pittsburgh reden we meteen naar de Universiteit. Het gebouw is de een na hoogste universiteitsgebouw van de wereld. Het van binnen lijk het net of je Harry Potter binnen stapt. Grote mooie hal. Wat nog meer bijzonder is is dat sommige klaslokalen een eigen landenthema hebben: Zwitserland, Turkije, Japan, India etc. etc. Lokalen zijn helemaal zo ingericht en studenten hebben hier ook gewoon les. Bijzonder om te zien.

Vanuit de universiteit reden we naar de Monongahela Incline. Dit is een klein treintje dat omhoog gaat een berg op. Op de berg heb je een mooi uitzicht over de stad.
Voor avondeten aten we lekker bij een vegan/raw-food restaurant wat Willem gevonden had. Bijzondere tent, deze mogen ze wel een openen in Durham!

Charlottesville
De volgende ochtend reden we naar Charlottesville in Virginia. Onderweg leek het ons leuk om door West Virginia te rijden. Een staat waar je toch niet vaak komt, maar wel bekend staat om de mooie natuur. We bezochten onderweg het Blackwater Falls State Park. Mooi natuurpark met een mooie waterval en wandelpaden met prachtig uitzicht.

We zagen herten en toen we wegreden van de plek waar we net gewandeld hadden, stak er een grote zwarte beer de weg over! Ben ik blij dat we die niet onderweg tegen kwamen!

Omdat we nog genoeg tijd over hadden bezochten we ook de Shenandoah Caverns in Virginia. De tour door de grotten was erg mooi en divers!

In Charlottesville liepen we door het kleine, wellicht wat meer Europeser (met plein met winkeltjes en restaurantjes) ingericht centrum. Aten lekker buiten op het terrasje, iets wat je hier ook niet vaak ziet.
De laatste dag van onze vakantie bezochten we de universiteit van Charlottesville en reden we direct door naar huis. De rit duurde 3 uur. Het eerste stuk van de route was erg mooi met bergen en prachtige uitzichten. Ook de weg was super strak en liep mooi door de bergen. Hier gaan we nog wel een keer terug!

Eenmaal thuis was het tijd om de huurauto weg te brengen, boodschappen te doen, op te ruimen en wassen. Nog een dan vrij en dan moet er weer gewerkt worden.