Terug naar het begin

Hallo allemaal,

Hier een kort blog met aantal foto’s over ons weekendje weg afgelopen weekend. En zoals de titel al zegt gingen we terug in de tijd, helemaal naar het begin der tijden voor Amerika.
In de staat Virginia bezochten we namelijk de Historic Triangle. Deze Triangle bevat drie steden: Williamsburg, Jamestown en Yorktown.

De eerste dag bezochten we Historic Williamsburg. Een, zoals ze dat hier noemen, ‘living history museum’. Kortom een kleine stad nagebouwd compleet in de 18e eeuw, toen Williamsburg de hoofdstad was van Colonial Virginia (kolonie van Engeland). Ook de mensen dragen kleding van die tijd en praten in het taalgebruik van toen. Er worden toneelstukken gespeeld en dingen uitgelegd over hoe het leven er destijds aan toe ging in de kolonie.
Zelfs de restaurants zijn ingericht als toen, eten bij alleen kaarslicht en je wordt bediend door ‘slaven’ (hoewel ik moet toegeven dat ik dat best onprettig vond, gezien we de historie hier wel van kennen, ook in Durham…) Maar het is best leuk en interessant om te zien, we waren hier dan ook de hele dag kwijt.

’s avonds gingen we naar onze eerste campingplek. We hebben kampeerspullen gehuurd bij Duke om eens te proberen hoe het is om hier te kamperen. Als het goed bealt gaan we zelf onze spullen kopen, hotels zijn hier namelijk een stuk duurder.
Toen we uit de auto stapten werden we direct aangevallen door honderden muggen. Dat was afgelopen week een feest voor vooral mijn benen… Met ongeveer 35 graden (ja ook nog in de avond) zetten we de tent op en gingen we lekker barbecueën. Daar had ik al tijden zin in met het goede weer hier. Ook zagen we een mooi groot hert en vuurvliegjes die mooi oplichten in de donker!

De volgende dag vertrokken we redelijk op tijd naar Jamestown. En hiermee nog verder terug in de tijd, namelijk naar 1607. Toen werd hier het eerste fort gebouwd door de Engelse en hiermee de eerste vestiging in Noord Amerika. John Smith (wie kent hem niet? Helaas ziet hij er anders uit dan in de film) stapte hier aan land en kwam in contact met de indianen, waaronder Pocahontas. Goh, en ik maar denken dat dat verzonnen was…

Al tijden was het bekend dat hier ergens het fort zou moeten liggen, maar pas in 1994 werden de echte muren ontdekt. Ze hebben de muren nagebouwd zodat je kan zien hoe groot (of klein in dit geval) het fort was. Er worden tot op heden nog archeologische opgravingen gedaan, erg interessant om te zien!

Na het fort reden we naar een museum wat ook over Jamestown ging. Wederom een living history museum: nagebouwd indianendorp, Jamestown settlement en de schepen waarmee de Engelse naar Amerika vaarden. De schepen waren interessant. De medewerkers wisten precies te vertellen hoe alles in elkaar zat, hoeveel spullen er mee gingen op de schepen en wat voor eten etc. Het was net of je stond te praten met iemand uit die tijd. Het indianendorp viel tegen. Blanke en brede Amerikanen met beugels en brillen, gaf niet echt een indianen indruk…

Na Jamestown reden we naar Yorktown. Hier werd gevochten in 1781 om de onafhankelijkheid van de Amerikaanse kolonie tegen de Britten. In deze oorlog vochten ook Fransen en Duitsers mee. Hier hebben we maar kort rondgelopen, omdat dit wederom grassige heuvels waren waar diverse partijen achter schuilden.

Onze laatste stop van de dag was weer richting het zuiden: First Landing State Park. Dit state park ligt dicht bij Virginia Beach. Hier hadden we wederom een campingplek weten te bemachtigen net achter de duinen.

Toen we lekker zaten te barbecueën hoorden we een mevrouw zeggen ‘the tornado’s are coming this way’. Uhm.. wait… what?  Toch maar even opgezocht en ja hoor ‘severe thunderstorms’ op komst. En wij lagen midden in het heftige centrum. Precies om middernacht begon het te rommelen. Felle flitsen gevolgd door harde knallen en inslagen in de buurt. Dit was geen pretje!
Sommige zullen zeggen je hebt Pinkpop 2014 toch overleefd? Dat klopt, maar een onweersbui hier of in Nederland is heel anders. In Nederland waait het hard en heb je veel minder flitsen en echte donder. Terwijl het hier continue flitst en écht knalt, dat je overeind in je bed zit en de grond gewoon trilt (ook in huis).

Maar goed, de volgende ochtend waren we vroeg wakker, omdat we onze tent weer uitdreven van de hitte. We bezochten kort het strand van het state park.

Maar snel reden we door naar Virginia Beach. We boekten een paar surfboards, maar bij het afhalen kwamen we er achter dat er geen enkele golf was. De wind was ook vrij hard dus een Stand Up Paddle board huren zat er ook niet in… Toen besloten we maar lekker op het strand te gaan liggen en een paar keer te zwemmen in de ijskoude Atlantische Oceaan.

In de namiddag reden we nog lang het plaatsje Norfolk, waar we het Art Museum bezochten. Dit was een van de aanraders in de buurt en inderdaad een best mooi en modern museum.

Vanuit hier reden we 3 uur terug naar Durham. Een geweldige rit met een kakkerlak op mijn been! OP MIJN BEEN!! Ik panisch in de auto, roepend tegen Willem dat hij de auto langs de weg moest stoppen (ik vond dat dit wel een noodgeval was). De kakkerlak kroop weg en was nergens meer te vinden. Een uurtje later was die er weer en stopte we wederom langs de weg. Of ik kan beter zeggen STOPPEN!! Willem maakte hem dood en ik kon weer met een gerust hart in de auto zitten. Mijn redder in nood!

3 gedachten over “Terug naar het begin

1. Heej meid, ja echt heel leuk om te lezen en zo leren we ook nog eens iets.

En dat laatste wat Rianne schrijft kan ik HELAAS niet zeggen.

Liefs
    Ma

2. Rian heeft mij deze doorgestuurd , dank je wel hoor !
    Wat ontzettend leuk om te bekijken en te lezen ! ( en …’n beetje mee te reizen ) Willem en Karin het gaat jullie best wel goed , lijkt mij zo , heerlijk toch ? ik wens jullie weer een fijne tijd verder !