Puerto Rico: 1st year anniversary

Hallo Allemaal,

26 Mei zijn Willem en ik 1 jaar getrouwd. Wat gaat het toch snel! En dat moet natuurlijk gevierd worden. We vlogen naar een leuk eilandje waar veel te beleven valt!

Geen zin om te lezen? Klik dan hier voor meer foto’s!

Je zou denken dat een bestemming zoeken in de Cariben niet moeilijk is. Toch was het voor ons nog een hele klus. We hadden namelijk beide een wat ander idee van deze vakantie. Ik wilde wat meer relaxen op een mooi strand, terwijl Willem wat meer wilde doen. Veel eilanden vielen af, omdat ze of te duur waren (ondanks dat vliegen vanuit de USA een stuk goedkoper is) of er was te weinig te beleven.
Uiteindelijk kwamen we uit op Puerto Rico, een eiland wat onderdeel is van Amerika. En het heeft alles te bieden wat je nodig hebt: zon, zee, strand, cultuur, avontuur, natuur, heerlijk eten, nachtleven, watersporten en wildlife. Wat wil je nog meer?

Ook de duur van de reis was een discussie. Ik wilde twee weken, terwijl Willem maar een week weg wilde. Uiteindelijk zijn we een week gegaan. Achteraf spijt, want in twee weken tijd kun je hele hele eiland rustig ontdekken.

Aangezien we meer wilde zien dan alleen de hoofdstad en het omringende gebied besloten we een auto te huren. Op deze manier hadden we de mogelijkheid om op meerdere plekken te slapen en zo veel mogelijk van het eiland te zien.

Onze route:

pr-route

Maar goed, zoals veel mensen doen checkten we 24 uur van tevoren in op de site van onze vliegtuig maatschappij. In ons geval hadden we het ticket geboekt bij American Airlines, maar de eerste vlucht werd uitgevoerd door U.S. Airways. Tijdens het inchecken kregen we de melding dat er iets niet goed was en dat we maar moesten bellen met de klantenservice (let wel op dit moment waren AA en U.S. Airways aan het fuseren).
We besloten te bellen met U.S. Airways aangezien we ons daar in moesten checken voor de eerste vlucht. Na een hele tijd aan de telefoon gehangen te hebben kregen we eerste te horen dat de vlucht naar Canada ging en daarna (toen ze wel de goede had gevonden) dat de eerste vlucht verzet was naar een later tijdstip, zodat we onze vlucht naar Puerto Rico niet meer zouden halen. We moesten maar naar American Airlines bellen om te kijken wat er aan de hand was en of het opgelost kon worden.

Stress.

Gelukkig werden we direct doorverbonden en kregen we snel iemand aan de telefoon. Deze mevrouw ging meteen over in actie en bleek dat ons vluchtnummer niet goed was en dit had ze na een lange tijd wachten weten te veranderen. Gelukkig konden we nu online inchecken. Alles zou voor de terug vlucht ook goed geregeld zijn. Pffff…

Om 6 uur ’s ochtends vertrokken we naar het vliegveld. Hier ging alles gelukkig vlotjes. Zoals ik al zei hoort Puerto Rico bij Amerika en we konden dus lekker handig met ons rijbewijs zo de douane door. Geen gedoe met je paspoort en ander papierwerk (natuurlijk hadden we dat wel bij).
Onze eerste vlucht duurde een half uur naar Charlotte, een van de grote steden in North Carolina. Hier moesten we nog een uur wachten voor onze directe vlucht naar San Juan, de hoofdstad van Puerto Rico. Maar helaas was er een mankement aan het vliegtuig en vertrokken we bijna een uur later dan gepland. Gelukkig gaf de piloot goed gas en kwamen we met een half uur vertraging in de middag aan.

puerto-rico-dag-1-3

In San Juan was het bewolkt, goed warm en benauwd. Met een taxi gingen we naar Old San Juan, het historische centrum. Hier hadden we het eerste hostel voor 2 nachten. Ik was blij dat we er waren want de taxichauffeuse was niet de beste: ze slingerde heen en weer over verschillende banen en we zaten soms bijna tegen andere auto’s aan.

Ons hostel lag aan een mooi, druk pleintje Plaza Colon. Het duurde even voor we het gevonden hadden. Tussen een bar en een restaurant in was wel een deur, maar die leek naar een appartementencomplex te gaan. Even navragen bij de barman (die moet ook wel gedacht hebben, alweer) bleek het dat we door de deur moesten en de lift moesten pakken naar de 6e verdieping. En ja hoor daar was het hostel!
We checkte in en besloten we de oude Spaanse stad te verkennen. We liepen naar de haven waar super grote cruise schepen liggen vol (met name) Amerikaanse toeristen. Gelukkig blijven ze vooral dicht bij het havengebied, omdat veel toeristen denken dat Old San Juan niet te belopen is. Restaurantprijzen en souvenirs zijn hier dan ook 5x zo duur dan een stuk naar het noorden.
Na het eten gingen we redelijk vroeg naar bed, omdat we de volgende dag San Juan wilde verkennen. Er is dan ook een hoop te doen!

De eerste ochtend in Puerto Rico begon lekker zonnig. Het hostel lag om de hoek van een groot fort hier besloten we dan ook als eerste naar toe te gaan. Fuerte San Christobal is een van de grootste forten die de Spanjaarden in Amerika gebouwd hebben. Aangezien het fort op een soort heuvel ligt, heb je een mooi uitzicht over de stad en de zee.

puerto-rico-dag-3-1

Aangezien het zo’n lekker weer was besloten we van dit fort naar een ander fort te lopen. El Morro, gelegen in het noord westelijke puntje van San Juan. De wandeling duurt ongeveer 20 minuten en je loopt eigenlijk van de ene kant van Old San Juan naar de andere kant.
Onderweg kwamen we een aardige mevrouw tegen die ons het een en het andere vertelde over San Juan. Ze gaf ons ook nog de tip ons goed in te smeren, Amerikanen lopen hier regelmatig grote blaren op met hun witte huidjes. En ja, flink rode Amerikanen genoeg! Factor 30 was voor ons echter wel genoeg.
Maar omdat het inderdaad al brandend heet was om 10 uur in de ochtend besloten we, voor de lange weg in de volle zon, de gratis trolly bus te nemen voor de rest van de route die we nog naar het andere fort moesten lopen.

El Morro, een 16e eeuws fort en het duurde ongeveer 200 jaar om het te bouwen. Ze zeggen het oudste Spaanse fort in de nieuwe wereld. Het fort werd regelmatig aangevallen door de Engelse en zelfs door de Nederlanders, maar wist stand te houden. Een bijzonder fenomeen is dat hier in dit fort super veel grote leguanen rondlopen. Die absoluut niet bang zijn van mensen. Leuk fotomomentje!

Na het fort liepen we door de smalle en gezellige straatjes van Old San Juan. We bezochten gezellige pleintjes, kerken, musea, La Puerta de San Juan, La Fortaleza en Parque Las Palomas. Jep, een park vol duiven.

puerto-rico-dag-8-81

In de avond namen we de bus (voor 75 dollar cent) naar een andere, niet toeristische wijk van San Juan. Hier bezochten we een pleintje met een markt en barretjes waar veel mensen zaten te genieten van een cocktail of een pilsje. We besloten er ook een te nemen en gingen zitten op de trap voor de markt. Al snel kwamen er een vrouw naar ons toe en ze vroeg hoe we dit plein gevonden hadden, want hier komen nooit toeristen. Uhm het stond als tip aangegeven in onze Lonely Planet. Ze was erg enthousiast hierover!

puerto-rico-dag-2-9

Op de derde dag was het tijd om vroeg in de ochtend de huurauto op te gaan halen. Met de taxi verlieten we Old San Juan naar het verhuurbedrijf en reden we vanuit daar zelf naar El Yunque, een regenwoud in het oosten van het eiland.

Als eerst bezochten we het bezoekerscentrum, we hadden namelijk gelezen over verschillende wandelroutes en wilde daar wat meer over weten. De aardige man achter de balie zei dat het wel mee zou vallen, we waren overigens nog jong.
In het park bezochten we watervallen en uitkijktorens die een prachtig uitzicht gaven over het regenwoud en het eiland.

Willem wilde graag naar de top lopen. Er waren twee wandelingen die we konden nemen: de eerste is vanuit onderaan de berg en zou ongeveer 6 uur duren. Hier waren we dus te laat voor. De tweede wandeling reed je met de auto ongeveer halverwege en zou de wandeling dus nog maar 3 uur duren (retour). Uiteindelijk heeft de wandeling maar 2 uur geduurd met pauzes om rond te kijken. Inderdaad een eitje! Het scheelde ook dat het een stuk koeler was in de bergen, dan kan je toch wat makkelijker lopen.

puerto-rico-dag-3-162

Vanuit El Yunque kwamen we tegen de avond aan in Fajardo, een plaatsje aan de oostkust. Hier sliepen we voor 2 nachten in het tweede hostel. Heel geweldig was deze niet. We sliepen direct langs de keuken en douches wat nogal veel herrie gaf van andere jeugdigere bezoekers. Bovendien zat het hostel vol met kakkerlakker! Iehw!

In de avond bezochten we een Bioluminescent lagoon. Een van de 5 plekken ter wereld (3 daarvan in Puerto Rico) waar een bijzonder fenomeen te zien is. Met een kajak peddelde we naar een meer waar (hele kleine, anders stop ik mijn hand niet in het water…) beestjes in zitten. Na zonsondergang komen deze beestjes naar boven en wanneer je met je hand of peddel door het water gaat lichten ze op en laten ze een blauwe gloed achter. Echt heel bijzonder! Ik heb er een foto bij gedaan van internet, want ik kreeg het helaas niet duidelijk op mijn onderwatercamera…

biolum

De tweede dag in Fajardo reden we naar Playa Luquillo een van de mooiste stranden van Puerto Rico. Heerlijk onder een palmboom liggen en zwemmen in het warme, blauwe water van de Caribbean. Dat was wel nodig na een drukke dag! We dronken een piña colada met super veel alcohol (daar zijn ze hier niet zuinig mee) uit een verse piña (ananas) en wandelde we wat over het strand.

Na Fajardo was het tijd om verder te rijden naar Ponce. Maar omdat altijd via die snelweg rijden niet zo leuk is besloten we een bergroute te nemen. Deze stond aangegeven in ons boekje: Highway 181 van Gurabo naar het zuidelijke kustplaatsje Patillas. Smalle wegen, veel bochten, dorpjes en mooie uitzichten. Een van de beste routes die we ooit gereden hebben!

puerto-rico-dag-6-98

Voordat we Ponce binnen reden bezochten we eerst nog de Hacienda Buena Vista, een koffieplantage in de bergen, net ten noorden van Ponce. Hier kregen we een tour van een aardige man over hoe vroeger de koffie daar gemaakt werd en over de hele wereld werd verscheept, waaronder Nederland.

In Ponce hadden we een hotel voor twee nachten midden in het centrum. Twee aardige gasten aan de balie waarschuwde ons dat er veel muziek overlast zou zijn en of we de kamer met balkon voor aan het hotel nog wilde hebben, of toch liever een andere kamer. We kozen toch voor de kamer met balkon ondanks de waarschuwing. Vanaf het balkon hadden we namelijk een uitzicht over de gezellige straten van Ponce.

In de avond liepen we over het grote plein midden in de stad, wat overigens lekker om de hoek lag van ons hotel. We bezochten de Cathedral of Our Lady of Guadalupe en Parque de Bombas.

Op het plein kwamen we nog een interessante man te gen die al jaren in Puerto Rico woont. Hij verkocht zelfgemaakt speelgoed van plastic flessen die niet gerecycled kunnen worden. Een zeer goede oplossing voor een groot probleem op het eiland. Hij heeft ook een paardenopvang op het eiland om ‘zwerfpaarden’ op te vangen. Die schijnen hier ook best veel te zijn.

Na wat slenteren door de stad en eten bij een goede pizzatent, dronken we nog een pilsje in een lokaal barretje voor €1 per stuk, dat zijn nog eens prijzen! En gingen daarna lekker dreunend op de salsa muziek in ons bed liggen.

Zondag rustdag zou je zeggen, maar hier in Puerto Rico is alles op maandag gesloten. Gelukkig kwamen daar op tijd achter omdat we nog graag wat dingen wilde bezoeken die (natuurlijk) op maandag gesloten waren.
Vroeg in de ochtend reden we naar het noorden door de bergen naar Parque de las Cavernas del Río Camuy. Een enorme grot met stalagmieten en stalactieten, de derde grootste van de wereld.
Bij aankomst was het lekker rustig en we waren nog net op tijd voor een tour door de grotten. We zagen ontelbaar veel vleermuizen. Maar ook grote spinnen, die de meeste mensen bewonderen en ik kon niet wachten dat we weg waren!

puerto-rico-dag-6-21

Na de grot reden we door naar de Observatorio de Arecibo. De grootste telescoop ter wereld. Ofja niet lang meer aangezien China een nieuwe aan het bouwen is. De telescoop is onder andere te zien in de film Golden Eye van James Bond. Deze telescoop heeft al veel verschillende dingen ontdekt in het heelal en wordt tot op heden nog veel gebruikt. Bij de telescoop zit ook een leuk museum, echter is het allemaal wel gedateerd.

puerto-rico-dag-6-124

In de avond reden we naar het zuiden van Ponce, La Guancha Paseo Tablado, een boardwalk langs het water. Hier waren veel eet- en souvenirkraampjes. Er was volop salsa muziek en dansende paren, maar vooral geen toeristen. Samen met de Puerto Ricanen gingen we in een stalletje eten en bestelde van alles en nog wat voor maar een paar euro. Met natuurlijk een lekker drankje!
Van sommige dingen op de menu kaart hadden we geen idee wat het was. Ons Spaans heeft beperkingen. We vroegen het na bij de ober, maar die wist het Engelse woord niet. Vervolgens ging hij aan iedereen vragen of iemand wist wat het was! Helaas niemand wist het, maar ontzettend aardig en grappig om het zo na te vragen. Dit is hands down de gezelligste plek in Ponce!

puerto-rico-dag-6-150

Vanuit Ponce was het tijd om naar Manati te rijden, een plaatsje dicht aan de noordkust.
Maar voordat we daar aankwamen bezochten we nog een andere grot: Cueva Ventana. Deze was wel op maandag open gelukkig. Met een helm op en zaklamp in onze handen gingen we de grot in. We zagen super veel vleermuizen. Aan het einde was er een grote opening ‘Ventana’ ofwel venster of raam. Vanuit hier had je een mooi uitzicht over een grote rivier en het Puerto Ricaanse landschap. In deze grot zijn ook oude muurschilderingen te zien van een indianen stam Taíno.
Nadat de gids klaar was met zijn praatje liet hij ons alleen. Vanuit het ventana moesten we zelf de weg weer terug zien te vinden door de donkere gangen van de grot. Spannen en erg leuk om te doen!

puerto-rico-1-56

Vanuit de grot reden we naar het hotel in Manati om in te checken. Aangezien het nog vroeg was besloten we nog een keer lekker te relaxen op het strand. Playa Mar Chiquita bezochten we vanwege het feit dat er weinig toeristen komen. Het was een super kleine baai, omringd door rotsen. De kleine opening in de rotsen zorgde ervoor dat grote golven binnen kwamen, waar later nog wat mensen op gingen surfen. Het was een mooie snorkelplek. Alleen de locals draaide super harde muziek, dus echt rustig was het niet…

puerto-rico-2-88

Op de laatste volledige dag reden we terug naar San Juan maar dan naar de Bacardi Rum Factory. Deze Bacardi fabriek produceert 70% van alle Bacardi op de wereld. Een bezoek aan Puerto Rico is dus niet compleet zonder naar deze fabriek te gaan.
We namen om half 10 in de ochtend een tour, met gratis cocktail (keuze uit 3) en Bacardi glazen! Helaas niet voor mij want ik moest rijden, maar Willem offerde zich wel op voor mijn Cuba Libre.
Met een golfkarretje reden we over het terrein, liepen door het museum en kregen uitgelegd hoe de rum gemaakt wordt. Er was nog wel een andere tour waarbij je ook de fabriek in kon, maar die vonden we wat aan de dure kant.

puerto-rico-dag-8-17

Na de tour gingen we met de ferry naar Old San Juan om nog wat souvenirs te kopen. Aan het einde van de dag leverde we de auto weer in en de dag eindigde in het stadsdeel Isla Verde, nog even lekker op het strand genieten van de zon!

puerto-rico-dag-8-45

De laatste uurtjes van de reis regende het behoorlijk hard dus nog even zonnen zat er niet in. Tegen de middag vertrokken we naar het vliegveld om er daar achter te komen dat er weer wat mis was met onze terugvlucht. Na bijna een uur aan de balie te hebben gestaan was het gelukkig toch gelukt om in te checken en vertrokken we, deze keer met een tussenstop in Miami, weer naar huis.

3 gedachten over “Puerto Rico: 1st year anniversary

1. Hoi Karin, je hebt weer een leuk verslag geschreven. Ik had de foto’s al bekeken maar nu het verhaal erbij. Groetjes uit Bakel, Rianne

2. Hallo Karin, weer een mooi verhaal. Ga nu nog de foto’s bekijken. Maar de paar die ik al heb gezien op facebook laten wel zien dat het daar erg mooi is.

3. Zo weer een reisje achter de rug. Was weer volop genieten. En nu op naar de volgende vakantie. Wat hebben jullie het toch moeilijk. Haha.