Reisblogs Noord-Amerika

North Carolina: Familie in Durham!

Hoi allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden na mijn laaste blog. Hier weer een nieuwe en een bijzondere, want we kregen belangrijk bezoek!

Onze ouders kwamen gezellig een weekje naar ons toen om eens te kijken hoe wij wonen en hoe ons leven en onze omgeving eruit ziet aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Helaas hebben we ze afgelopen woensdag weer op het vliegveld af moeten zetten. De week is echt voorbij gevlogen! We hebben veel erg leuke dingen gedaan! Hieronder een verslag van de afgelopen week.

Willem en ik haalde onze ouders in de namiddag op met zo’n grote Amerikaanse Dodge bak. Het was echt heel fijn om ze weer ‘in het echt’ te kunnen zien! En heel eerlijk was het toch wel spannend en was ik wat zenuwachtig. Eerst naar het hotel om rustig in te checken en spullen uit te laden. Ze hadden veel lekkere dingen meegenomen, zoals appelstroop, curry, ketjap medja en een grote zak drop. ‘s Avonds hadden Willem en ik voor het avondeten gezorgd in ons appartement.

Durham
De eerste volle dag bezochten we op de campus de Duke Chapel, Sarah P. Duke Gardens, International House, Cameron Stadium met het Duke sportmuseum en de Divinity School. Omdat het de hele dag behoorlijk hard regende besloten we in de middag binnen activiteiten te doen. Dus reden we naar het Animal Shelter waar ik werk en naar The First Baptist Church (waar ik ook aan activiteiten mee doe). Daarna reden we naar The Streets of Southpoint om te shoppen en wat te drinken. Een echte Durhamse afsluiter hadden we bij het restaurant Chicken and Waffles! Precies gefrituurde kip of wafels.

Gelukkig was de tweede dag de regen voorbij en scheen de zon volop! We begonnen op East Campus bij het Baldwin Auditorium, de Lilly Library en School of Music. Daarna reden we verder naar het Duke Lemur Center waar we een tour geboekt hadden. De gids was erg enthousiast en vertelde veel over de verschillende lemurs die ze hebben.

Nadat Willem klaar was met zijn laatste les (het is nu Spring Break), zijn we naar Bennett Place gereden. Een plek waar de Amerikaanse burgeroorlog plaats vond. Helaas was het (onaangekondigd) gesloten… We hebben zelf wat rondgelopen. Hierna reden we naar Duke Homestead. Het huis en boerderij van Washington Duke. Vervolgens reden we naar The American Tobacco Campus en het Durham Bulls Stadium. Hier hadden we wat rondgelopen en wat gedronken. ‘s Avonds hebben we Brightleaf Square nog bezocht vanwege de mooie verlichting.

Hillsborough
Zaterdags begon voor mijn ouders als vertrouwd: op de Durham Farmers Market. Aangezien deze in de winter een stuk kleiner is, waren we snel klaar en besloten we naar Hillsborough te rijden. Ook hier was een zeer kleine farmers market. In Hillsborough hebben we heerlijk rondgelopen in het zonnetje. We bezochten kort het museum, de begraafplaats (hier ligt een van de ondertekenaars van de Declaration of Independence) en de Riverwalk (een mooie wandelroute langs de rivier).

Tasting Tour Durham
Weer snel naar Durham, want in de middag hadden we de ‘Taste Carolina Gourmet Food Tour’. Durham staat ook bekend om het lekkere eten en ze zijn er hier dan ook erg trots op. We bezochten 3 verschillende restaurants, een cocktailbar en een cupcake bar. We liepen van restaurant naar restaurant met een gids die ons vanalles vertelde over het centrum van Durham.

In de restaurants kregen we geen volledige maaltijden, maar kleine porties om te proeven. Van de eigenaar kregen we uitleg over het restaurant en waar de producten vandaan kwamen (veel lokale producten). Het was erg gezellig en lekker! En we zaten goed vol aan het einde van de tour.

Wilmington & Wrightsville Beach
De volgende ochtend vertrokken we op tijd richting de kust van North Carolina, naar het plaatsje Wilmington, zo’n 2 uur rijden van Durham. Vandaag zou de warmste dag worden met temperaturen boven de 20 graden! Perfect dus voor een dagje naar de kust. We reden direct naar het USS North Carolina Battleship. Het eerste enorme slagschip van de vloot wat mee deed aan de Tweede Wereldoorlog. We liepen een self-guided tour door het schip. Het schip was net een klein dorp alles was aanwezig van grote keuken tot operatiekamer en tandartsen. Erg interessant!

In de middag liepen we langs het water richting het centrum van Wilmington. Het is een gezellig en mooi plaatsje met veel kleine winkeltjes en lekker ijs!

Na ons bezoek aan Wilmington besloten we om naar het strand te rijden. Wrightsville Beach was het strand wat het dichtste bij lag. Hier hebben we lekker over het strand gewandeld en op een bankje gezeten in de zon. Beetje op tijd naar huis, want de volgende dag moesten we erg vroeg op.

Dagje Washington D.C.
Om half 7 in de ochtend vertrokken we richting Washington D.C. Ongeveer 4 uur rijden vanaf Durham. De heenreis ging erg vlot, het was dicht bij Washington wel druk op de weg, maar files bleven gelukkig (onverwacht) uit. Eenmaal in het centrum ook wel The National Mall bezochten we eerst kort het Smithsonian National Air and Space Museum. Vanuit hier vertrokken we met de hop-on hop-off bus richting het Washington Monument, hier hebben we even rondgelopen om het monument en de National Mall beter te bekijken.

Vervolgens reden we via het Tidal Basin verder naar het Lincoln Memorial. Ook hier stapten we uit om wat rond te lopen en foto’s te maken.

Hierna reden we met de bus verder naar de Airlington National Cemetery (oorlogsslachtoffers) en het Pentagon. Deze liggen overigens niet in D.C. maar in de staat Virginia. Hier stapten we niet uit, omdat de bushalte nog best ver lopen was van het Monument bij het Pentagon. We reden weer terug naar D.C. direct door naar het White House. Hier namen we wat foto’s bij een zwaar bewaakt hek.

Na een drankje op een terrasje namen we de bus weer verder naar het US Capitol. Dit was onze laatste stop.

Vanuit hier gingen we wat eten en reden we weer terug naar huis. Helaas was het nu een stuk drukker, maar we namen de express way, een tolweg naast de gewone snelweg. Deze reed een stuk beter door dan de gewone snelweg. We waren laat thuis en moe, maar het was zeker de moeite waard. Het was een leuke dag!

Raleigh
De laaste volle dag sliepen we een beetje uit. Halverwege de ochtend vertrokken we naar Raleigh. Willem en ik waren hier ook nog helemaal niet geweest. Maar we hadden veel goede dingen gehoord. Omdat we niet precies wisten wat er allemaal te doen was gingen we naar het Visitor Center. Raleigh heeft een gratis busroute die langs belangrijke punten komt. We namen de bus om wat rond te kijken. We bezochten het oude en nieuwe North Carolina State Capitol.

Hier tegenover lagen de twee belangrijkste musea: North Carolina Museum of Natural Sciences en het North Carolina Museum of History. Beide musea waren erg interessant en hier hebben we dan ook een tijdje rondgelopen.

Aan het begin van de avond reden we nog naar Crabtree Valley Mall om nog wat te shoppen. ‘s Avonds hebben we voor het laatst samen gegeten bij het Piedmont restaurant in Durham. Een restaurantje waar we ook gegeten hadden bij de tasting tour.

De laatste dag
De laatste dag hebben we ‘s middags geluncht in ons appartement en zijn we nog naar de Maple View Farm gereden, in Hillsborough. Een ijscowinkel die ijs maakt van melk van de locale boeren. De winkel lag midden in het landbouwgebied. Met onze ijsco zaten we op het terras in van die typisch Amerikaanse houten schommelstoelen. Met een mooi uitzicht over een boerderij met koeien.

image1

En helaas moesten we toen onze ouders weer terug brengen naar het vliegveld… Wanneer we ze nu weer gaan zien is nog niet bekend, maar plannen zullen vast snel gemaakt worden!

6 Comments

• Lianne

Ja inderdaad een super week gehad. Voorbij gevlogen. Maar heerlijk om Karin en Willem weer in het echt te zien en vast te kunnen houden. We hebben alleen maar hoeven te genieten met privé chauffeurs en gids. Dank jullie wel
    Ma Lianne

• jan en rianne v.d. boom

Hallo Karin en Willem,

Karin, je hebt er een mooi verslag van gemaakt en we hebben een leuke gezellige week gehad met z’n allen. Jullie hebben ons goed verwend dus komen we terug. Wij genieten ook nog na van deze week bij jullie in de USA.

Groetjes, Jan en Rianne

• Hannie van der Heijden

Erg leuk Karin en Willem dat jullie de ouders zo goed hebben rond gereden. Fijn dat jullie het allemaal
    naar de zin hebben gehad. En terugkomen doen ze, dat weet ik wel zeker!.

• sjaak en gonny joris

Hallo Karin en Willem.
    Wat een drukke week, 14 dagen in een week gestopt, maar wel heel erg genieten.
    En dat doen wij ook van jou reisverslag. Het beste voor jullie beiden en tot ziens.