Weer naar het koude noorden

Het derde en laatste blog over het zonnige zuiden. Eindelijk zijn we aan de westkust van Florida beland. Het gebied met prachtige stranden en bakkende oudjes!

Lovers Key State Park
Onderweg van Napels naar Fort Myers stopte we bij het Lovers Key State Park. Het park staat bekend om zijn mooie stranden. Prachtig wit met mooi en lekker warm water. Hier hebben we de middag doorgebracht en lekker liggen slapen in het zonnetje. Ook nog wat roofvogels ‘Osprey’ gezien, die hadden een nest gebouwd in de bomen aan het strand.

IMAG1308

Fort Myers
In Fort Myers hadden we alleen een overnachting. We zijn hier nog Downtown ingeweest, zag er gezellig uit met de kerstsfeer. En parkeren was bovendien gratis! Jaja het kan ook anders.

Fort DeSoto Park
Onderweg van Fort Myers naar St. Petersburg kwamen we langs Fort DeSoto Park. Een van de Keys die liggen bij St. Petersburg. Het oude fort wat er staat is in de 19e/20e eeuw gebouwd. Bij het fort zit tegenwoordig een pier waar ook dolfijnen te spotten zijn, maar in plaats van dolfijnen zagen we wel een stingray aan de oppervlakte zwemmen. Deze komen daar ook veel voor.

St. Petersburg
St. Petersburg is best een mooie stad met hier en daar oude gebouwen. De bijnaam is ook wel The Sunshine City. Ze hebben een bepaalde krant die ze gratis uitdelen als de zon niet schijnt. In 76 jaar tijd is de krant maar (!) 296 keer gratis weggegeven. Niet normaal! Wie wil daar niet wonen?!
In de stad bezochten we de pier en liepen we door downtown. We namen een soort trolley bus die langs wat speciale gebouwen reed. Uiteindelijk kwamen we onverwacht uit bij een volledig vegetarisch restaurantje. Ze hadden hummes tot steaks tot kippenburgers. Allemaal van Tofu, tempeh of sojabonen. Echt heeeeel lekker! Ik heb het menu gekopieerd in de hoop er wat inspiratie uit te halen voor thuis.

Tampa
In Tampa kwamen we tegen de avond. Met zonsondergang de Riverwalk gelopen langs de Hillsborough River. Een erg mooi verlicht wandelpad met een mooi uitzicht over de stad en skyline. Eenmaal bij het avondeten zagen we op tv dat Duke een basketball wedstijd aan het spelen was. Bleek het een wedstrijd te zijn waar we eigenlijk tickets voor hadden. Zo toch nog kunnen kijken, maar is wel een stuk minder leuk!
In Tampa bezochten we ook de wijk Ybor City, wederom een gezellige wijk die in die 19e eeuw opgezet is door sigaar fabrikanten. Er zaten onder andere Cubanen, Italianen en Spanjaarden. Het heeft weer een gezellig sfeertje. Een klein sigarenwinkeltje was open waar we gezien hebben hoe mensen vroeger de sigaren maakten.

Honeymoon Island State Park
Onderweg van Tampa naar Crystal River bezochten we Honeymoon Island. Helaas was het een (onvoorspelde) regenachtige dag. Op het eiland hebben we een behoorlijke tijd rondgelopen op de wandelpaden. Een trail heette de Osprey trail. Daar zaten dus een hoop roofvogels in de bomen met nesten. De kleintjes hoorde je piepen. De man in het visitor center vertelde ons dat er een Bald Eagle nest zat. Ofwel de Amerikaanse Zeearend, het nationale symbool van Amerika. We hebben hem gelukkig gespot. Een enorme vogel! Erg mooi. Op de terugweg zagen we nog een armadillo, een gordeldier. We waren erg blij dat we deze nog gezien hadden.

Crystal River
In de avond kwamen we aan in Crystal River. En omdat het wat regenachtig was besloten we een echte American date te doen. Slecht voedsel eten in de mall en daarna naar de film The Hobbit.

Maar goed de volgende dag hadden we een kayak tour in Kings Bay. Want hier kun je namelijk lamantijnen spotten vanuit je kayak. En de nieuwsgierige beesten komen soms heel dichtbij, zoals hangen aan je kayak etc. Maar goed bij aankomst bleek onze tour privé te zijn en kregen we uitleg over het gebied en over de lamantijnen.

Ter zijde: je kunt in dit gebied ook zwemmen met lamantijnen, maar heb goed moeten zoeken voor een eco tour. Het is een bedreigde diersoort en hoort niet verstoord laat staan aangeraakt te worden door snorkelende pipos!

Tijdens de uitleg merkte ik dat de vrouw die de uitleg gaf, als Matt onze gids, erg gepassioneerd zijn over deze dieren. Ze doen er alles aan om ze te beschermen, maar omdat er zoveel geld verdiend wordt met dat gesnorkel lukt het hun niet. Ze denken er zelfs aan om te stoppen. Wat best erg is, want de wereld heeft zulke mensen juist nodig. Ik kreeg er serieus een brok van in mijn keel.

Matt, marine bioloog, nam ons mee het water op. We zaten ieder in een aparte kayak. Matt wist ontzettend veel. En heeft ons veel verteld en wijzer gemaakt over de hele situatie in dit gebied en het uitbuiten van de dieren. Hij had ons strikte regels meegegeven en ik had al eerder gelezen dat hij daar streng op is (en terecht). Gelukkig mogen de mensen niet overal komen en hebben de dieren een soort ‘save zone’. Is met boeien afgesloten en men kan een dikke boete krijgen als je over die lijn heen gaat.
Maar komt er een dier buiten deze zone dan liggen de snorkelaars er meteen bovenop. Echt mismakend gewoon. De kapitein roept wel niet te dichtbij of laat het dier gaan maar niemand luistert.

Wij hebben een aantal dieren vanuit de kayak gespot en bekeken. Erg mooi en een totaal andere ervaring dan in het state park waar we ze eerder zagen. De tour had ook wat langer geduurd dan normaal, gewoon omdat we allemaal de tijd hadden.

Savannah, Georgia
Dezelfde dag van de kayak tour moesten we nog 4 uur richting Savannah rijden. Een oud kustplaatsje in de staat Georgia. Hier vierden we oud en nieuw. We waren behoorlijk moe van het kayakken en rijden. Na het avondeten vielen we een slaap en hebben we 2 uur geslapen. Om half 11 gingen we toch maar richting het centrum. Hier wat rondgelopen en gebouwen bekeken. Aan het Riverfront was het meeste te doen. Er was een DJ die muziek stond te draaien en er was een klok op een gebouw afgebeeld die aftelde naar 12 uur. Tegen 12 uur stonden er zo’n 15.000 mensen. Vanaf de kade was vuurwerk te zien. Niet heel spectaculair maar wel leuk. En omdat we nog moe waren liepen we een andere route terug naar het hotel en gingen lekker slapen.

IMAG1332

Helaas was dit het einde van een heerlijke winter vakantie. We begrijpen helemaal waarom mensen hier naar toe gaan om te overwinteren of te genieten van hun pensioen! Niet alleen omdat het zonovergoten is maar ook door het vele wildlife en leuke plaatsjes. De perfecte winterbestemming!

Meer foto’s zien? Klik dan hier.