Florida: Het Zuiden

Vanuit Orlando rijden we verder naar het zuiden richting Miami, de Everglades en natuurlijk de Florida Keys.

West Palm Beach
West Palm Beach is zoals men zegt een ‘upscale’ stad. Dus geen stad voor de gemiddelde mens. Dure auto’s rijden er rond en ook zijn er veel dure winkeltjes te vinden. Het stadje is op een Europese manier ingericht. Met een groot plein, daarom heen winkeltjes en restaurantjes. Op het plein was een band muziek aan het spelen en stond er een mooie grote kerstboom. Leuk om rond te wandelen.
Met de gratis trolly gingen we richting de haven. Hier lagen prachtige luxe jachten in het water. Toevallig was er een Hawaiiaans festival aan de gang. Zomerse muziek met mooie dansen die me herinneren aan jaren geleden. Ook hadden ze mooie kerst zandsculpturen staan. Geeft een meer tropisch tintje aan de kerst.

Fort Lauderdale
In Fort Lauderdale hebben we op de eerste avond lekker gegeten bij een Salvadoraans restaurant. Klein tentje, met ontzettend aardige dames en heerlijk eten!! We aten typische gerechten en hadden een mix van vanalles en nog wat. Natuurlijk veel te veel dus namen we het mee en hebben we de dag erop nog lekker van genoten.
Eenmaal in Fort Lauderdale bezochten we Las Olas, de straat in Fort Lauderdale. Die begint in het centrum en loopt helemaal door tot aan Fort Lauderdale Beach. En er zit van alles: winkeltjes, restaurantjes, kappers, clubs, art galleries, hotels etc. etc. Tussen FL beach en het centrum staan ook nog asociale huizen met steigers waar nog asocialere boten aan liggen. Heel mooi.

Fort Lauderdale Beach is ook gezellig. Mooi strand met palmbomen en een nette boulevard met nog meer winkeltjes en restaurantjes. En ook hier was alles versiert voor kerst met een mooie grote kerstboom.

Kerstavond hebben we overigens gezellig op de hotelkamer in Fort Lauderdale doorgebracht. De insteek was naar Miami te rijden en daar te eten, maar we waren beide best moe. We bestelde een heerlijke pizza en keken via Netflix een film. Ideaal!

Everglades National Park
In de Everglades hebben we meer tijd doorgebracht dan in eerste instantie de bedoeling was.

We begonnen met een georganiseerde tour. We reden via de Tamiami Trail (de weg die we later zelf wilde rijden) door de Everglades. Tamiami een een weg die loopt van Tampa naar Miami, vandaar de naam dus.
Onze gids Noah was een relaxte en grappige gast. Marine biologie gestudeerd en had een hoop kennis over vanalles en nog wat. Hij stopte regelmatig langs de weg om ons vogels of alligators te laten zien en er wat over te vertellen.
De dag begon op een airboat, je weet wel zo een met een propeller erachter. Oordopjes in en gassen maar! Je glijdt over het water en over riet en alles. En het ding gaat hard! Hier hadden we een andere gids en ook hij wist ons veel te vertellen over de Everglades zelf en al het wildlife. We zagen alligators, schildpadden en diverse soorten vogels.

De volgende stop was een boardwalk bij het Oasis Visitor Center. Vanuit hier zag je wederom veel alligators. Noah zei al aan het begin, je gaat er zoveel zien dat ze je neus uitkomen. Bovendien bewegen ze toch niet!
Hierna hebben we een korte wandeling gemaakt bij het Kirby Storter Roadside Park. Hier kwamen 2 Nederlanders tegen die met een enorme bus prachtige reizen gemaakt hadden over de hele wereld! Jaloers! Ze hadden hard gewerkt en flink gespaard en genoten daar nu van!

Onderweg naar Everglades City kwamen we nog langs het kleinste postkantoortje van de US. Het was gelukkig voor de medewerkers ook niet hele dagen open.

In Everglades City hadden we nog een boottocht in een gebied dat Ten Thousand Island Aquatic Preserve heet. De kapitein had ook veel kennis en liet ons veel wild life zien. En hier zagen we ook weer dolfijnen, super dicht bij de boot en sprongen uit het water! Zo dichtbij had ik ze in het wild nog nooit gezien. Ook zagen we een hoop pelikanen die op een klein eilandje in de Glades komen overwinteren.

De tour was echt heel gaaf en goed verzorgd, ik kan hem iedereen aanraden om te doen! Vooral als je maar een dag in de Glades hebt om rond te kijken.

Het 2e bezoek aan de Glades was in het zuiden van het park. Vanuit Florida City (bij de stad Homestead) loopt een weg naar een klein park dat Flamingo heet. We dachten dat niemand hier zou komen, omdat de Tamiami Trail meer voor de hand liggend is en je voor deze weg om moet rijden. Maar het was best druk.
Onderweg stopte we bij 5 verschillende boardwalks. De korte wandelingen, elk minder dan een kilometer, lieten het diverse landschap van de Glades zien. Moerassen, bossen, vlaktes en mangroven. Zo krijg je een mooi overzicht. In Flamingo hebben we het kleine haventje bekeken. Hier zagen we nog een krokodil (geen alligator!), die komen alleen in het zuiden van het park voor.

De 3e keer was toch weer de Tamiami Trial, er is een hoop aan te doen wat moeilijk in een dag te proppen is. Eerste stop was bij Shark Valley Visitor Center. Hier kan je met een trolley naar een observatietoren en heb je een mooi uitzicht over de Glades. Echter hadden we gelezen dat de trolley erg luidruchtig was en alle dieren daar van weg gingen. Dus toen besloten we maar de 2 wandelroutes te lopen. En die waren echt de moeite waard! Je loopt langs een klein kanaaltje en je kunt diverse vogels, schildpadden en alligators van super dichtbij bekijken. Ze liggen zelfs op de kant en je kunt ze bij wijze van spreken aanraken.

Na de wandelingen reden we verder door naar het Big Cypress National Preserve hier waren we met de tour ook geweest. Hier leeft de zeldzame Florida Panter. Er zijn er tegen de 200 en door ze te beschermen worden het er gelukkig steeds meer. We maakte een wandeling waar gewaarschuwd werd voor de panter. Maar goed 200 in een groot gebied, zou toeval zijn als je die tegen komt…

Miami
Onze eerste kennismaking met Miami vond ik overweldigend: het begint met alle snelwegen die over, onder, naast en door elkaar lopen. Hele wirwar waar zelfs onze navigatie niet uit kwam. En dan krijg je de skyline. Een hele hoop grote gebouwen die bij elkaar staan, ’s avonds erg mooi verlicht!

Miami Beach was onze eerste stop. De eerste parkeerplaats kon je parkeren voor $32 dollar. Beetje duur… De volgende voor $20 hele dag. Ik had weer een wandeling gevonden die we gelopen hebben. Die was helaas niet zo heel spannend. Miami heeft een mooi strand, ook de boulevard is erg gezellig met winkeltjes en restaurantjes. Heerlijk op het strand gelegen.

Ook bezochten we Calle Ocho in Little Havana. Hier wonen onder andere veel Cubanen en iedereen praat er Spaans (overigens net als in de rest van Miami). Calle Ocho heeft een gezellige uitstraling, met alle mannen die domino spelen of sigaren zitten te roken op een terrasje. Willem wilde ook graag een sigaar uitproberen en al snel zaten we met een wijntje op een terras bij een paar Cubanen.

1e kerstdag hebben we in Miami Bayside Marketplace doorgebracht. Een winkelcentrum aan de haven. Op internet was parkeren $12, maar bij aankomst $25! We konden niet meer uit de rij en je moet wat, dus dan ga je er maar voor. Bayside Marketplace was gezellig, veel restaurantjes en barretjes met leuke muziek en dansende mensen. Mooi verlicht. Ook heb je hier redelijk goed zicht over de skyline van Miami. Maar om echt een goede foto te nemen moet je naar Jungle Island wat in de Biscayne Bay ligt. Vanuit hier en de brug er naartoe heb je een prachtig uitzicht!

John Pennekamp Coral Reef State Park
Vroeg op de ochtend hadden we een snorkeltour geboekt. Dit park ligt op de noordelijkste Key, Key Largo. In het park ligt ook de Christ of the Abyss, een 2,5 meter groot Jezus beeld op 17 meter diepte. Die wilde ik wel graag zien! Helaas waaide het hard en was de zee onrustig.
Dus was het alleen geschikt voor ervaren zwemmers/snorkelaars. Toch schreven we ons in, dat moet wel lukken. Maar na 1,5 uur wachten en voor mij buikpijn (ik wilde niet ziek worden!) kregen we toch te horen dat het niet door ging. De omstandigheden waren nog slechter geworden. Ergens jammer, maar stiekem toch ook weer niet. In het park hebben we op het strand gelegen en gesnorkeld. Daar was gelukkig ook het een en het ander te zien, zoals een anker en kanonnen van een Spaans schip.

The Keys
Key Largo met het John Pennekamp State Park hadden we dus al eerder bezocht omdat we daar toen tijd voor hadden. We konden dus meteen verder rijden naar Robbie’s Marina op Lower Matecumbe Key. Een kleine pier met winkeltjes waar je grote vissen, Tarpon, uit de hand kon voeren. Erg grappig om dat andere mensen te zien doen. De vissen vallen ineens aan en iedereen schrikt. Er zijn ook een hoop pelikanen die vissen jatten uit mensen zijn handen.

Ook bezochten we Sombrero Beach op Marathon. Een mooi strand met een park eraan. Hier kort rondgelopen.

De volgende stop was het Bahia Honda State Park op Bahia Honda Key. Hier heerlijk geluncht aan het strand met uitzicht op een mooie baai en de oude Bahia Honda Rail Bridge. Origineel een spoorbrug maar later omgetoverd tot snelweg omdat het spoor vernield was door een orkaan. Later is er de huidige brug gebouwd. Ook hebben we nog een kleine wandeling gemaakt waar we de Silver Palm zagen, een palmboom met ‘zilveren’ bladeren.

Vervolgens was Big Pine Key aan de beurt. Hier ligt het National Key Deer National Wildlife Refuge. In dit park zit de Key Deer. Een klein hert dat alleen op deze Key te vinden is en nergens anders op de wereld. En gelukkig hebben we hem kunnen spotten!

Vanuit Big Pine reden we door naar Key West. Hier kwamen we aan het begin van de avond aan en moesten nog haasten naar Mallory Square om de zonsondergang te zien. Maar toen we er aan kwamen lagen er 2 enorme cruiseschepen midden in het beeld. Gelukkig waren deze op tijd weg en was het een prachtige zonsondergang. We hebben nog lekker rondgewandeld over Duval Street met (wederom) veel winkeltjes, restaurantjes en barretjes. Key West heeft een hele gezellige sfeer.
Ook zijn we natuurlijk naar het Southernmost Point geweest. Het zuidelijkste puntje van de US!

Dry Tortugas National Park
Voor wie denkt dat Key West de laatste Key is, die heeft het mis! Technisch gezien misschien wel, de weg houdt er op. Maar wij gingen nog een stapje verder. Ten westen van Key West liggen nog meer Keys, maar de meeste mag men niet bezoeken of zijn beschermde parken voor wildlife. Maar 70 mijl, 112 km, ten westen van Key West ligt Dry Tortugas National Park. Midden in de Golf van Mexico. Het moeilijkst bereikbare National Park van de US.

Je kunt er alleen naar toe met de ferry of zeevliegtuig. Met de ferry duurt de reis 2,5 uur. Op relatief rustige zee (behalve toen we terug gingen). De naam Dry Tortugas heeft het eiland te danken aan het feit dat er vrijwel geen drinkbaar water is. Op het eiland staat Fort Jefferson, een 19e eeuws fort. Het was erg bijzonder om te zien. We deden een self guided tour door het fort en gingen daarna lekker op het strand liggen en snorkelen. Diverse vissen waren er te zien.

De hele tour was erg goed geregeld. Mensen waren aardig en een goed verzorgd ontbijt en lunch. Je legt er wat duiten voor neer maar het is zeker de moeite waard! En het is een vrijwel onbekend park, waar relatief jaarlijks weinig mensen naar toe kunnen.

Naples
Naples is ook best een prettige stad. Hele andere sfeer dan in Miami of Fort Lauderdale. Wat waarschijnlijk aan de bebouwing ligt. Meer Europees zou je bijna zeggen. In Naples bezochten we Tin City, een oude visserswerf wat nu omgetoverd is tot gezellig uitziend winkelcentrum. Vanuit hier reden we via 5th street (winkelstraat) naar de Naples Pier. Op de pier staan veel mensen te vissen en als je geluk hebt kun je dolfijnen zien. Maar helaas, vandaag niet. Op het strand bij de pier lagen poepbruine oudjes te genieten van de zon en hun pensioen. Niet normaal!