Reisblogs Noord-Amerika

Florida: Noorden & de Oostkust

Hallo Allemaal,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2015!!

Zoals ik een aantal weken geleden vertelde zou ik aan het begin van het nieuwe jaar een blog plaatsen. Het zijn er wat meer geworden, omdat één anders erg lang wordt.

Wij besloten een tijdje terug om met Willems winter break te gaan reizen. Deze periode gaan de meeste mensen naar huis dus vanuit school wordt dan ook niets of niet veel van Willem verwacht.
Eerst hadden we de gedachte om naar New York te gaan. Maar al snel bedachten we ons dat het daar in de winter erg koud is. Een goede optie bleek achteraf met de artic blast die lekker aan het waaien was vanaf de noord pool.
Het is 7 uur rijden naar New York en als je 7 uur naar het zuiden rijdt sta je in ‘The Sunshine State’ Florida! Dat leek ons toch een betere optie. Zo gezegd zo gedaan.

Hieronder onze Florida reis waarbij we bijna 5000 km hebben gereden! Tja, meer dan het leek kan ik wel zeggen. De opstelling ziet er nu iets anders uit. In plaats van per dag alles te beschrijven, doe ik het nu een keer per plaats.

route

Heb je geen zin om alles te lezen en alleen de foto’s te bekijken? Dat kan die bekijk je hier.

Jacksonville
Om kwart voor 7 ’s ochtends zijn we aangereden richting Jacksonville. Een rit die 6 a 7 uur zou duren. Jacksonville is de eerste grote stad in het noorden van Florida. Jax (zoals ze het hier noemen) is de op een na grootste stad qua oppervlakte van Amerika en qua populatie de grootste in Florida. Het is dus een flinke plek op de kaart.

Om 2 uur ’s middags kwamen we aan, parkeerde onze auto in het centrum en bezochten eerst even het visitor center. Jax schijnt een enorm saaie stad te zijn. We hadden het centrum dan ook in de middag al bekeken. Mensen vroegen ons later ook waarom we er geweest waren. Tja, je moet ergens overnachten.
Ik had een wandeling uitgeprint over de Northbank: The Jacksonville Landing, een grote mall aan de rivier. Was mooi versiert met een grote kerstboom ed. We liepen een stuk van de Riverwalk, via Main Street Bridge zijn we over de St. Johns River naar de andere kant gelopen (Southbank). Hier bezochten we Treaty Oak (hele oude eik) en de Friendship Fountain. Met de Skytrain weer terug. Nog snel door het Cummer museum of Art and Gardens gelopen, dit was gratis op dinsdagen. Van hier uit liepen we naar Memorial Park, waar je een mooi uitzicht had over de rivier.

In de avond kwamen we aan in het eerste hotel, gelukkig was alles schoon en zag het er goed uit. Beter dan vorige keer! En ja, al met al is Jax dus niet zo heel spannend.

St. Augustine
Tegen half 9 zaten we weer in de auto op naar St. Augustine! En met deze rit begon ook onze reis over de A1A, Scenic and Historic Coastal Byway. Deze weg loopt van noord tot zuid langs de kust en is dus geen saaie snelweg.

Maar voor we St. Augustine binnen reden, stopten we bij Guana Tolomato Mantanzas National Esturaine Research Reserve. Precies, die. Hier hebben we gewandeld door bossen en het moeras. Belangrijke plek om wildlife te behouden. We zagen veel vogels waaronder pelikanen.

Eenmaal in St. Augustine reden we meteen naar ons Piraten Hostel. De aardige man aan de balie sprak een aardig woordje Nederlands en drukte me meteen dropjes in mijn hand. Lekker! Hij gaf ons een privé kamer ipv dorm room, omdat het toch niet druk was. Wij hadden de ‘onderwater kamer’ met diverse vissen aan de muur. En alles was blauw net alsof je onder water zat.

Wederom had ik een wandelroute gevonden op internet en gingen we het gezellige oude Spaanse stadje ontdekken. Het is het oudste plaatsje van de VS. Via de mooie boulevard aan het water liepen we naar Castillo de San Marcos. Hier kregen we een korte uitleg waarna we het fort zelf verder konden bekijken. Vervolgens hebben we rondgeslenterd door het stadje. St. George Street is een leuke straat met veel bezienswaardigheden en winkeltjes. Hier aten we een ‘popsicle’ (ijsje op een stokje) wat gemaakt was van appeltaart en Willem had er een met honing en geitenkaas. Erg lekker!
Ook is het St. Augustine lighthouse een leuke bezienswaardigheid. Je kon hem beklimmen en buiten had je een mooi uitzicht over de omgeving. En hij was nog best hoog!

Dit was toch wel het leukste plaatsje achteraf. Het lijkt net of je in Spanje bent met mooie gebouwen en gezellige straatjes en leuke restaurantjes.

Daytona Beach
Vanuit St. Augustine reden we verder naar Daytona. Maar onderweg maakte we eerst nog een korte stop bij Fort Matanzas. Een klein fortje wat bij het grote fort in St. Augustine hoort. Het was een soort uitkijkpost om de vijanden als eerste aan te zien komen. Een bezoek was gratis en met een kleine ferry gingen we er naar toe. We kregen weer korte uitleg van dezelfde man die eerder in het andere fort was. Hierna zelf weer even rondgekeken. Eenmaal op de ferry zagen we dolfijnen in de rivier!

Daytona hebben we uiteindelijk maar kort bezocht. We hebben over de grote boulevard gewandeld met kermisattracties. Het was erg lekker weer en fijn om zo langs de zee te wandelen. In Daytona moesten we even naar de autogarage omdat de auto nieuwe olie nodig had. Ook dat moet gebeuren natuurlijk.
De dag zou eindigen in Orlando, maar we waren in St. Augustine getipt over een bezoek aan Blue Spring State Park.

Blue Spring State Park
Er zijn diverse springs of warmwaterbronnen bij Orlando die je kunt bezoeken. We hadden gelezen dat Blue Spring deels afgesloten was, maar we besloten het toch erop te wagen. En het was zeker de moeite waard! We waren precies op tijd voor een presentatie over Lamantijnen (soort zeekoe). De populatie in het park is sinds de jaren 70 van 20 naar ruim 200 gegaan. Het warme water is in de winter voor deze beschermde diersoort en in de zomer een recreatieplek voor de mens. Het zijn vooral erg relaxte dieren, lekker zweven door het water en wat eten zo. Op hun gemak. Er waren ook een hoop baby’tjes. Heel bijzonder om deze dieren te zien!

Orlando
In dit geval kun je door alle pretparken Orlando niet meer zien. Jammer dacht ik, veel mensen slaan Downtown Orlando over. Maar niets bleek minder waar. Binnen een halve middag en avond hadden we de belangrijkste dingen al bekeken en het was allemaal niet zo bijzonder. Wel was de stad gezellig aangekleed vanwege de kerst.

De parken zijn behoorlijk prijzig… Downtown is saai… wat kun je dan allemaal doen? Nog meer dan je denkt! Op een uur rijden van Orlando ligt het Kennedy Space Center van NASA. Een soort pretpark helemaal ingericht over de ruimtevaart. We waren vroeg aanwezig om Efteling ellende (zoals wachtrijen) voor te zijn en ook hadden we een plan gemaakt met wat we als eerste voor de drukte moesten zien. De dag begon met het volkslied, ja we zijn tenslotte in Amerika… En we besloten meteen de space shuttle Atlantis te bezoeken. Die is 33 keer in de ruimte geweest en heeft veel missies volbracht. Het was erg bijzonder om te zien!

Hierna maakte we een 2 uur durende bustour over het terrein. We kwamen langs de raketlanceerplaatsen en het grote gebouw waar alle shuttles en raketten gemaakt worden. We kwamen er snel achter dat we helemaal niet veel over dit onderwerp wisten, daardoor was het erg interessant. Terug in het park bezochten we de rakettentuin en een aantal informatieve praatjes. Een werd gehouden door een gepensioneerde astronaut. Hij vertelde hoe alles er aan toe ging en hoe alles werk. Hij had ook leuke persoonlijke foto’s in de presentatie.
Uiteindelijk bleek het helemaal niet druk te zijn in het park en hadden we alles op ons gemak kunnen doen. Dit is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Wil je toch de sfeer opvangen van Disney en/of Universal en niet in de rij staan dan is er ook een oplossing! Disney heeft namelijk Downtown Disney, een gratis gebied met winkels, restaurantjes etc waar iedereen mag komen. Erg leuk, vooral ’s avonds als alles verlicht is. Ook heeft Disney een gratis Monorail waarmee je door, of eigenlijk over, het Epcot Park kan rijden.

Universal heeft de Universal CityWalk. Ook een gratis gebied met restaurantjes, winkels, clubs etc. Hier hadden we een voorstelling van de Blue Man Group! Hele gave show! Goede muziek en ook theater. In Universal zijn we ook nog even naar de club geweest hier kon je met het Blue Man Group ticket gratis naar binnen.

Wellicht komen we hier nog ooit een keer terug, maar dan om de parken te bezoeken!

Ga verder naar het volgende blog ‘South Florida’.

3 Comments

• Christophe

We vonden downtown Orlando heel mooi, maar je moet op zondag gaan als er een gezellige lokale markt is.
    En de pretparken zijn super, daar kan je je gerust al een weekje bezig houden 🙂
    Bij ons zat er maar 1 zeekoe, dus moeten we nog eens terug voor de rest te zien.

• Karin

Ja klopt, de parken hebben wij overgeslagen vanwege de kosten. We willen ook nog wel eens terug om er een paar te bezoeken! Ja die zeekoeien zijn super lief. Blue Spring SP was echt mooi!