Reisblogs Azië

Vietnam 2014

Hallo Allemaal,

Voor wij echt vertrekken naar het westen, gaan we eerst nog even op vakantie in het verre oosten. De keuze is gevallen op niets minder dan Vietnam!

De route loopt van noord naar zuid:

Route Vietnam

De vlucht vanuit Schiphol verliep soepel. We vlogen met Cathay Pacific en Dragon Air. Bij aankomst in Hanoi ontmoeten we Marie-Jose, de Nederlandse reisleidster, Din (uitspraak Zin) onze Vietnamese gids, Lan de chauffeur en Tuan (uitspraak Twan) de bijrijder.

Hanoi
Met een groep van 30 personen van verschillende leeftijden vertrokken we naar het centrum van Hanoi. Omdat het nog in de middag was namen we met zijn alle een fietstaxi om de Oude Wijk te ontdekken. Erg leuke manier om de drukke stad met aparte winkeltjes en drukke verkeer te leren kennen. Honderden motoren scheuren langs je heen, wie voordringt krijgt voorrang! ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in een lokaal restaurantje met live muziek.

’s ochtends bezochten we het Ho Chi Minh mausoleum. Hier ligt hij opgebaard en je kunt er dus omheen lopen. Vietnamezen willen minimaal 1x per jaar dit mausoleum bezoeken. Hij was een belangrijke man. Daarna bezochten we de omliggende tuin met verschillende huizen van Ho Chi Minh.
Na het mausoleum bezochten we de tempel van de literatuur: Van Mieu. Het oudste bouwwerk van Hanoi. Het was een opleidingsinstituut voor de Mandarijnen.
Vervolgens bezochten we de gevangenis Hoa Lo. Of zoals de Amerikaanse gevangenen het noemde Hanoi Hilton. Een deel van de gevangenis staat nog zodat duidelijk te zien is hoe de gevangenen leefden: erg slecht.
Na de lunch nog zelf gewandeld door de oude wijk en we bezochten het Hoan Kiemmeer. Op het meer ligt de tempel Den Ngoc Son of Jadebergtempel. Deze is de belangrijkste van Hanoi. Te bereiken via The Huc of Zonnestraalbrug. Ook bezochten we de St. Jozef Kathedraal. ’s Avonds bezochten we het poppentheater Thang Long. En hebben we heerlijk gegeten op een van de dakterassen van Hanoi.

Halong Bay
Vroeg op want we moesten een aantal uur rijden naar Halong Bay. Bussen mogen binnen de bebouwde kom maar 40 rijden en buiten 70 km per uur. Dus het duurt wat langer dan normaal.

Din begon met onze eerste cursus dag Vietnamees. Woorden zoals Hallo, dag, hoe duur? Oh my God en dan is teveel en proosten. Vooral Oh my God: oi troi oi! zou nog vaak gebruikt worden deze vakantie.
We bezochten eerst een atelier waar gehandicapte mensen schilderijen borduurden met de hand. Dit was erg mooi, Willem en ik hebben 2 mooie schilderijtjes uitgezocht voor in Amerika.

In Halong stad gingen we met zijn alle op een boot. Helaas regende het. Marie-Jose had ons al gewaarschuwd dat de mooie plaatjes van Halong Bay erg verleidelijk waren. Meestal was het er slecht weer. We maakte een boottocht van een aantal uur. Onderweg kregen we een heerlijke lunch en vaarden we door de drijvende dorpen van Hong Gai.

We hadden een overnachting in het plaatsje Ninh Binh.

Tam Coc en Vinh
Vroeg op want we hadden vandaag een drukke dag. 10 km ten zuiden van het plaatsje Ninh Binh bezochten we Tam Coc, of de drie grotten. We maakte een 3 uur durende boottocht in een sampan door de rijstvelden en langs grote rotsformaties. Ook vaarden we 3 keer door grotten. De bootjes worden bestuurd door met name de voeten van mannen of vrouwen. Schitterend mooie natuur.

Vanuit daar reden we direct door naar Vinh waar we pas laat op de avond aankwamen. Onderweg hadden we nog ‘Happy Hour’!: Rum met cola en nootjes en chips in de bus. Uit de luidsprekers knalde oude jaren 80 muziek. Er gezellig!

Phong Nha grotten en Dong Hoi
In de ochtend bezochten we een klein lokaal marktje in een dorpje onderweg naar Phong Nha. Hier kon men alles kopen en werden verschillende dieren voor je neus gedood en geslacht. Best zielig om te zien. Ook dat ze kleine puppy’s verkopen en je weet dat ze deze vetmesten en opeten. De mensen op de markt waren erg vriendelijk. Ze zeiden allemaal hoi en maakte net zo hard foto’s van ons als wij van hun. Westerse mensen komen ze dan daar ook niet vaak tegen.

Ook maakte we nog een kleine stop bij een monument van de Vietnamoorlog. Hier was een groot beeld, tempel en gedenkplaatsje gemaakt voor slachtoffers. Ook maakte we nog een fotostop bij rijstvelden.

Eenmaal aangekomen bij de oever van de rivier gingen we op bootjes richting de grotten. Enorme grot met stalagmieten en stalactieten. De hoofdgrot is ongeveer 8 km diep. De boot was dus ook groot genoeg om er een heel stuk in te varen. We maakte een kleine wandeling door de grot waarna we weer met het bootje, dit keer in de stromende regen, terug vaarde.

Vanuit hier reden we naar Dong Hoi naar een prachtig hotel! Sun Spa Resort. Alles zat er op en aan. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in het hotel. Willem en Wien hadden een hot pot. Soort soep waar je vlees of vis in kan sudderen en ook een hoop groentes. Waarna je als laatste de soep opdrinkt. Typisch Vietnamees.

Vinh Moc
Deze dag vertrokken we wat later. ’s ochtends hebben we lekker ontbeten en zijn we wat rond gaan lopen op de grond van het hotel: super luxe villa’s en enorme zwembaden. Ook het strand was erg mooi.

Maar helaas moesten we al weer vertrekken richting Hue. Onderweg bezochten we de Vinh Moc tunnels. Tunnels die mensen in een klein dorpje gegraven hebben om als schuilplaats te gebruiken tegen de Amerikanen. De tunnels zijn nooit ontdekt dus de mensen die hier schuilden leven nog. Hier schuilde honderden mensen, er waren kleine familiekamers en een kraamafdeling. Het was best spannend om er rond te lopen.
Wij liepen in een gang die 12 meter diep was. De diepste was 23 meter. Deze tunnels zijn in totaal 3 km lang en het duurde 1,5 jaar om ze te graven met de blote hand en spaden.

Na de tunnels reden we verder naar de vroegere grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam of de gedemilitariseerde zone (DMZ). We bezochten eerst het monument en en museum, waarna we over de Hien Luong brug liepen. Deze brug is voor de ene helft blauw en de andere helft geel geverfd: de vroegere kleuren van het Noorden en het Zuiden.

Hue
In de avond kwamen we aan in Hue. Ons snel opgefrist in het Festival Hotel waarna we met zijn alle weer een stadstour deden op de fietstaxi. Mijn fietser heette Bon, wat vier betekend in het Vietnamees. Hij vertelde me van alles en vroeg ook dingen maar verstond er maar de helft van, Engels is niet altijd goed te volgen ook vanwege de accenten die ze anders leggen.

Maar na een klein uurtje fietsen zetten hij ons af in een staat waar alle restaurantjes en barretjes van Hue zijn. We hebben heerlijk gegeten bij Le’s Garden Bar met 10 mensen. Ook Jenga gespeeld, wat al snel voor de mannen uitliep naar wie de beste en hoogste toren kon bouwen. Er werd gebruik gemaakt van bierflesjes en andere materialen, maar uiteindelijk had Willem de hoogste van 2 Jenga spellen. Het halve restaurant keek mee hoe dit bouwwerk gemaakt werd. De ober had een mooie Nederlandse vlag gemaakt op het laatste blokje, zodat de toren helemaal af was. Erg gezellige avond!

De volgende dag werden we met de bus naar de Citadel van Hue gereden. Hierin bevinden zich een soort van 3 steden: De burgerlijke, de keizerlijke en de verboden stad. Momenteel wonen er 80 duizend mensen binnen deze muren. In de stad bezochten we verschillende tempels, het paleis van de keizer en andere gebouwen.

Vervolgens bezochten we de Thien Mu pagode (pagode van de hemelse dame) in de stad. We waren er rond lunchtijd dus de monniken die er woonden hadden een ceremonie voor het eten, dat was erg mooi om mee te maken. Ze zeiden matra’s waar je helemaal in op ging.

Met een boot over de parfumrivier gingen we weer naar de bus. En de bus bracht ons weer naar de keizerlijke tombes in de stad. We bezochten de tombe van Tu Doc. Dit is het mooiste mausoleum van Vietnam. Prachtige tombe met buiten beelden van diverse mensen en dieren en binnen kitscherige mozaïek tegeltjes.
Lunch hadden we bij boeddhistische nonnen in een dorpje. Lekker vegetarisch eten! Bijzonder om mee te maken.

De rest van de middag hebben we doorgebracht in het zwembad van het hotel, om even tot rust te komen. ’s Avonds gegeten bij Ushi restaurant. Ja ja een ‘Nederlands’ restaurant. Of ja de dames en het restaurant was oranje, aangekleed met de Nederlandse vlag en andere Nederlandse spulletjes. Het eten was verder gewoon Vietnamees of Westers, helaas geen kroketten of stroopwafels.

Hoi An
Naar Hoi An reden we via de Wolkenpas. Een mooie route door te bergen met een prachtig uitzicht over de kust. Een korte stop hadden we in Danang. Op Danang Beach brachten Amerikaanse soldaten de tijd door als je wilden relaxen tijdens de oorlog. Foto’s gemaakt van de leuke ronde bootjes die er liggen.

Bij aankomst in Hoi An hadden we even rustig de tijd om te settelen. Nog met een aantal mensen gezellig wat gedronken. Daarna namen Marie-Jose en Din ons mee naar de oude wijk van Hoi An waar we kort een tempel en de Japanse overdekte brug bezochten. Ze liet ons een aantal leuke restaurantjes zien en bracht ons naar een kleding maker waar mensen kleding op maat konden laten maken.

Willem en ik hadden een avondje voor ons alleen. We hadden honger en besloten op tijd te gaan eten. We aten aan de overkant van de rivier: Seedlings. Een restaurant waar kansloze jongeren opnieuw konden beginnen. Lekker eten met een mooi uitzicht over de brug. Die ’s avonds, samen met alle andere lampionnen in de stad, oplichten. Hierna hebben we samen nog een emmer mojito gedronken in een barretje aan de rivier, boven op het dakterras.

’s ochtends vroeg op want we hadden met zijn alle een fietstocht gepland. Door de rijstvelden en buitensteden van Hoi An gingen we fietsen. Ontzettend leuk! We zagen waterbuffels van dichtbij en hoe mensen rijst planten etc.

Na een aantal uur fietsen, gingen we op de boot en via de Thu Bonrivier terug naar het centrum. We besloten om de fiets te houden en met een aantal mensen naar het strand te fietsen. 5 km door de drukke straten van Hoi An, heel avontuur maar gaat gemakkelijker dan gedacht! Op het strand een aantal bedjes gehuurd met parasol. Lekker gegeten, gedronken en gezwommen op het strand. Voor het avondeten weer terug naar het hotel om op te frissen waarna we het centrum in gegaan zijn. Willem heeft zich nieuwe schoenen aan laten meten. Heerlijk gegeten bij Green Mango. Een wat luxer vietnamees restaurant. Heerlijk!

De laatste dag in Hoi An was volledig voor onszelf. We hadden er een shopdagje van gemaakt, want daar staat Hoi An wel om bekend.
Daarnaast hebben we een aantal dingen bekeken, zoals de tempel van de Japanse brug, het huis van Tan Ky (beroemdste traditionele gebouw van Hoi An), centrale markt en een atelier waar men kunst maakte.

Een drankje tussendoor hebben we weer genomen bij Seedlings. De jonge en het meisje die in het restaurant stonden herkenden ons nog van de vorige keer. Het meisje verteld wat meer over Hoi An. De rivier was vroeger erg breed, maar door de Koreanen en Japanners die het land opgekocht hebben is de rivier nu nog maar smal. Ook hadden we het over de dagelijkse verschillen tussen Nederland en Vietnam.
Geluncht hebben we bij Bup, cafe 96. Erg aardige man die van ons wat meer Nederlands wilde leren. Heerlijk gegeten!

In de middag besloten we weer de fiets te nemen naar het strand. Het was dan wel bewolkt maar nog steeds ruim 30 graden. Na 10 minuten fietsen had ons pap een spijker in de band. Meteen kwamen een aantal mensen kijken, een man belde op naar het hotel waar we stonden en wat er aan de hand was. We gingen even wat drinken bij een vrouwtje op het terras. Na een klein half uurtje hadden we een nieuwe fiets en konden we verder.
Eenmaal op het strand begon het na 15 minuten licht te regenen. Maar niet veel later een flinke stortbui met onweer. We besloten te schuilen in de strandtent met nog meer mensen. Ondertussen waren de wegen overgestroomd met water.
Toen de regen eenmaal wat minder was geworden besloten we terug te fietsen. Heel avontuur. Mijn voeten gingen volledig onder water door de plassen. Helaas regende het ongeveer de hele avond nog.

Qui Nhon
Lange dag in de bus. Onderweg naar Qui Nhon bezochten we het monument van My Lai. Hier is in 1968 een bloedbad aangericht door de Amerikanen. In het plaatsje Tu Cung ligt nu een herdenkingspark met museum. Ongeveer 500 mensen waarvan de helft vrouwen, kinderen en ouderen werden wreed vermoord. In het museum zijn verschrikkelijke foto’s te zien die de Amerikanen gemaakt hebben over deze afslachting.

Vervolgens reden we verder naar Qui Nhon. Onderweg maakte we nog een stop bij het Blue Wave restaurant om lekker wat te drinken aan het strand. Ook maakte we een korte stop bij een mattenmakerij. De matjes waar de mensen hier voornamelijk op slapen. Gras wordt gedroogd, geverfd in rode of groene kleur, daarna wordt het geweven. Ze wezen 8 meter per dag. Wat ongeveer 2 matjes per dag is.

’s avonds sliepen we in het Saigon Qui Nhon Hotel. Dit hotel lag aan de ‘boulevard’ van Qui Nhon. Echter waren hier weinig restaurantjes schrikt voor westerse toeristen. Wel was het strand erg mooi en levendig. Ook tot laat op de avond.

Nha Trang
Om half 6 ging vanochtend de wekker. Vanuit de hotelkamer was te horen dat er al veel activiteit was op de boulevard en het strand: mensen waren van allerlei sporten aan het beoefenen.
Na ongeveer 45 minuten rijden maakte we een korte stop bij het strand van Dai Lanh beach. Mooi strand met helder water en vele felgekleurde vissersboten. Ook maakte we een korte stop om zoutpannen te zien en in een ander dorpje om te zien hoe ze de traditionele Thuyen Thung bootjes maken, kleine ronde vissersbootjes. Helaas worden ze steeds minder gebruikt. Wederom een korte koffiepauze bij een prachtig mooi strand.

Met de lunch waren we al in Nha Trang. Na de lunch bezochten we de Cham torens van Po Nagar. Een van de belangrijkste Cham torens van Vietnam. Omdat de broek van Willem en mij te kort was moesten we een mooi monniken/nonnen gewaad aan om de kleine tempeltjes in de torens te kunnen bezoeken.

Na een bezoek aan de Cham torens reden we door naar de haven. Hier pakte we een bootje om naar het vissersdorpje Lang Chai te gaan wat op een kleine eilandje voor de kust ligt. Gewandeld door de kleine straatjes met best luxe huizen. Ontzettend lieve mensen, allemaal zwaaien ze of roepen ze naar je. Via een Thuyen Thung bootje vaarden we weer naar onze boot, die ons weer terug bracht naar de haven.
Eenmaal bij het hotel hebben we ons rustig opgefrist waarna we naar het centrum vertrokken met een aantal mensen voor een lekkere lokale Vietnamese BBQ. Tussen de lokale mensen zaten we op plastic stoeltjes en goedkope tafeltjes. we kregen 3 kleine BBQtjes voor ons en een enorm veel eten: beef, kip, vis, groente, fruit, brood en friet. Allemaal om te bakken. Marie-Jose enzo gingen ook mee en zorgde er voor dat we niets te kort kwamen.

Phan Thiet en Mui Ne
Vroeg op om richting Phan Thiet/Mui Ne te rijden.
In Nha Trang bezochten we in de ochtend nog de Long Son Pagode. In deze pagode wonen verschillende monniken en nonnen. Er was een 14m hoog Boeddhabeeld te zien en ook een erg grote liggende Boeddha.

Onderweg naar Mui Ne maakte we nog verschillende foto stops en lunchte we op een prachtige plek langs de kust. In Mui Ne maakte we een stop bij een vissaus ‘nuoc mam’ makerij. Vissaus wordt hier veel gegeten. De saus wordt gemaakt van ansjovis en zout. Dit laten ze een jaar staan in grote potten. Daarna zeven ze het en stoppen ze het in flesjes voor de verkoop. Deze regio van Vietnam schijnt de lekkerste vissaus te hebben. Hierna bezochten we nog de zandduinen. Hier heeft Willem met een plastic matje over de duinen geraced.

Tegen de avond kwamen we aan in ons hotel: Victoria Beach Resort & Spa. Prachtig hotel! Kleinschalig en allemaal huisjes. We hadden een familie room. Klein huiskamertje, trapje naar beneden kwam je bij de slaapkamer die mooi versiert was met bloemetjes. Met een prachtig uitzicht op zee! Aan de andere kant van de woonkamer was de douche. Met een hoekbad. En buiten hadden we ook een stortdouche met hangmatje. Helemaal geweldig! ’s avonds kwamen de mensen je bed klaar maken en legde ze een verhaaltje met snoepje neer op de kamer. Ook had Marie-Jose een klein cadeautje achtergelaten met een kaart voor ons huwelijk. Super lief!

De eerste dag was ik om 6 uur was al wakker. Na een kopje thee gedronken en gedoucht te hebben besloten Willem en ik om een korte wandeling te maken over het strand. In een woord prachtig! Strand is er niet echt, een beetje met wat rotsen etc. Om half 9 heerlijk ontbeten en daarna aan het zwembad gaan liggen. Hier hebben we de hele dag gerelaxt. Lekker geluncht en met andere gekletst en gezwommen.

Ho Chi Minh City
Vroeg op want we moesten een aantal uur rijden naar HCMC.
Onderweg maakte we een stop bij mooie gekleurde vissersboten om even snel een foto te maken. Ook stopte we bij een drakenfruit plantage.

Eenmaal in HCMC waarschuwde Marie-Jose ons al, het is enorm druk met voornamelijk scooters. En ja dat is het ook, wel 2 keer zo druk als in Hanoi. We lunchte bij Nha Toi. En gingen daarna naar het oorlogsmuseum wat er naast lag. Hier zagen we nogmaals veel foto’s van de oorlog en ook tanks en een kleine gevangenis. Daar was te lezen hoe de Vietnamese met de Amerikanen om gingen. Er werd wederzijds veel gemarteld. Best heftig.

Na een kort bezoek aan ons hotel hadden we de middag vrij te besteden. We besloten wat dingen te bezoeken, maar helaas trokken donkere wolken zich al snel samen en begon het flink te regenen. Het regenseizoen is immers in HCMC al begonnen.
Snel doken we de overdekte Ben Thanh markt in. Mensen in HCMC zijn best opdringerig met verkopen: ze gaan aan je zitten en staan direct bij je als je ook maar ergens naar kijkt. Koop je niets dan trekken ze een super zielig gezicht. Prijzen gaan echter wel flink naar beneden bij het afdingen, ook al vinden ze dat ook helemaal niet leuk.
We kochten wat souvenirs en liepen wat rond. Gelukkig was het redelijk droog toen we naar buiten gingen en besloten richting Dhong Khoi straat te lopen. De winkelstraat van HCMC. Hier staat ook het Franse Opera huis. Helaas was de straat niet super bijzonder dus besloten we richting het REX Hotel te lopen. Volgens Marie-Jose had je hier een mooi uitzicht over de stad. Niet alleen het uitzicht viel tegen, omdat er een hoop bomen stonden maar ook daar begon het weer erg hard te regenen. We dronken wat en besloten een taxi terug te nemen naar het hotel.

De volgende dag vertrokken we om 7 uur om de Cu Chi tunnels te bezoeken. We gingen op tijd omdat deze tunnels in de buurt van HCMC wel erg toeristisch zijn. Het is voor ons dan wel laagseizoen, maar de Vietnamese hebben vakantie. De rijkere Vietnamese gaan dan ook op vakantie en dingen bezoeken.

Er zijn 2 verschillende tunnels, de ene ligt bij het dorp Ben Dinh die gebruikt werden door de vietcong. De andere ligt bij Ben Duoc. Wij bezochte de eerste.
Din legde ons eerst van alles uit, hoe de tunnels in elkaar zaten. De tunnels waren maximaal 10 meter diep en een stuk nauwer dan de tunnels in Vinh Moc. De tunnels werden al gegraven tijdens de Franse periode, maar uitgebreid toen de Amerikanen kwamen. Een deel hebben ze ontdekt, maar omdat ze bleven graven is nooit alles ontdekt. Ondanks dat sommige tunnels zich onder Amerikaans gebied bevonden.

Tijdens de rondleiding zagen we eerste een man die in een tinnelingang ging. Klein vierkant gat waar de gemiddelde westerling niet in past. De man pakte een afdakje, bedekte het met bladeren en ging erin, deksel erop en klaar. Niets meer van te zien! Ook zagen we boobytraps. Vallen om de Amerikanen mee te verwonden, niet te doden. Er zouden dan meer komen om hem te helpen, die vervolgens ook gedood konden worden. Het ging er bruut aan toe van beide partijen! Ook gingen we een tunnel in. De tunnels zijn al breder gemaakt voor westerlingen om er door te lopen, maar nog waren ze smal en benauwd! Ik besloot er na misschien 50 meter bij de eerste uitgang uit te gaan. Niets voor mij! Willem ging helemaal door tot aan het einde. Sommige stukke moest je kruipen. Kun je nagaan dat ze vroeger nog smaller waren!
Het was wel heel bijzonder om mee te maken.

Op de terugweg naar HCMC hebben we nog een rubberplantage bezocht, om te kijken hoe mensen hier rubber aftappen van de bomen.
De middag hadden we weer vrij in HCMC. We zouden morgen nog een stadstour hebben dus besloten we natuurlijk wat anders te gaan bezoeken. We begonnen met de Jade Keizerpagode die midden in de stad ligt. Een taoïstische tempel voor de koning van alle hemelen: Ngoc Huang. Erg mooie tempel met veel grote beelden en kleuren. Met daarbij een grote vijver met wel honderd schildpadden. Schildpadden staan voor geluk en voorspoed. Na dit bezoek nog kort door de stad gewandeld en wat gedronken bij restaurant Ngon 138.

’s Avonds aten we op een traditionele boot. Heerlijk buffet met traditionele optredens en ook een zangeres die in het Vietnamees, Engels en helaas ook Russisch zong. Ja, ook Vietnam is populair bij de russen… Ook kwam er aan tafel een goochelaar die allerlei trucjes deed. Het was een erg leuke avond!

Dag 3 begon met een stadstour. Allereerst gingen we naar de markt in de Chinese wijk van HCMC, Cholon. Levendige markt waar weer van alles te zien en te kopen was.

Vervolgens gingen we naar een van de tempels die er liggen. Met de bus reden we verder naar het oude postkantoor, een van de mooiste, Franse gebouwen in de stad. Tegenover het postkantoor staat de Notre Dame kathedraal, Nha Tho Duc Ba. Als laatste maakte we een fotostop bij het herenigingsplaleis waarna we weer afgezet werden bij het hotel.
We bezochten eerst de hindoeïstische tempel in de stad, Mariamman tempel. Hier staken we kaarsjes aan. Ons pap voelde zich niet zo goed dus Willem liep met hem terug naar het hotel. Ons mam en ik gingen nog wat kopen op de markt. Daarna zagen we Willem weer. Met 3e liepen we naar het herenigingsplaleis om dit te bezoeken. Hier een paar uur rondgelopen en nog wat gedronken. ’s Avonds hebben we gegeten bij Barbecue Garden. Hier kregen we een eigen BBQ op tafel en kon je vlees, vis of vegetarisch bestellen. Hierna wandelde we naar de Bitexco toren. Hier hadden we een mooi uitzicht over de stad met lichtjes.

Mekong Delta en Can Tho
Vandaag rijden we naar het plaatsje Can Tho, wat midden in de Mekong Delta ligt. In het stadje Cai Be zijn we op een bootje gegaan en hebben we over de Mekong gevaren. We zagen veel verschillende planten en vogels.

Onderweg stopte we op een eilandje waar we een kleine bedrijfje bezochten wat verschillende producten maakt van rijst: gepofte rijst, rijstkoekjes, crackers. Of diverse snoepjes van kokos en slangenwijn. Er stond een enorme fles met tientallen slangen erin met wijn. Uiteindelijk kwamen we uit bij het plaatsje Vinh Long. Hier stond de bus ons op te wachten om ons verder te rijden naar Can Tho. ‘s avonds hebben we hier nog over de boulevard gewandeld en hier hebben we ook het laatste diner gehad met zijn alle. De avond afgesloten met een waterpijp en grote biertap in een populair barretje. Goede afsluiter van de rondreis!

Vroeg in de ochtend een prachtig uitzicht over de Mekong Delta met bootjes en huisjes. We keken uit over de Bassac Rivier. Om 7 uur vertrokken we te voet naar een kleine standplaats waar bootjes vertrekken om de rivier verder te verkennen. Wij pakte een bootje om naar de drijvende markt: Cai Rang, van Can Tho te gaan. Het was erg leuk om te zien, alle ‘kramen’ waren bootjes. Maar tegelijk ook hun huizen. Mensen vaarden af en aan met al hun vlees, groente en ander spul wat ze wilde verkopen aan ons of aan andere mensen.

Eenmaal terug aan wal hebben we nog wat gedronken bij Nha Hang Hoa Cau Coffee, waarna we vanuit Can Tho weer terug gingen naar HCMC. In HCMC hadden we een korte plasstop en namen we afscheid van alle mensen.

Onze volgende chauffeur stond al klaar om ons richting Phan Thiet/Mui Ne te brengen. Hij reed best goed, ook al was het donker, soms regenachtig en eng! Gebrek aan licht is er ook en iedereen doet maar wat. Heb dan ook tijdens de 5 uur durende rit niet geslapen.

Rond 9 uur kwamen we weer aan in het prachtige Victoria Resort. We mochten direct gaan zitten met een welkomsdrankje, er werd gevraagd hoe de lange rit was en of we een korte massage wilde tijdens het wachten. Na het inchecken nog even wat gegeten en toen lekker naar bed gegaan, het was een erg lange dag!

Phan Thiet en Mui Ne
In de ochtend weer vroeg en wat getypt voor mijn verslag. Het weer is erg bewolkt en het ziet er naar uit dat het kan gaan regenen. We hebben helaas een ander huisje gekregen. Gelijkvloers en kleiner. Maar je kunt niet alles hebben natuurlijk!
Heerlijk ontbeten en daarna aan het zwembad gaan liggen in het zonnetje. Rond de middag trok het weer dicht en begon het wat te regenen en de wind aan te trekken. De golven op het strand waren hoog en ik besloot wat te gaan bodyborden. Het ging hard! Omdat het begon te onweren er maar uit gegaan, paar potjes gepooled en geluncht. Het was gelukkig weer droog en we besloten om lekker over het strand te gaan lopen. Eenmaal weer terug in het hotel begon het weer te regenen.

De volgende ochtend half 6 wakker geworden. Dacht zal eens kijken wat Nederland gemaakt heeft tegen Argentinie. Wedstrijd was nog bezig. Ineens zag ik strafschoppen. Toch maar even de tv aangezet om eens te kijken. Helaas Nederland verloren en niet naar de finale. Tv maar weer uit en nog wat proberen te slapen. Helaas niet gelukt. Toen maar opgestaan en nog maar wat verslagen getypt. Weer heerlijk ontbeten in het restaurant waarna we weer de hele dag aan het zwembad gezeten hebben. ’s avonds gegeten bij Golden Sand Restaurant, was niet zo heel lekker. Daarna op tijd naar bed, want ik voelde me helaas niet helemaal fit.

Wederom de hele dag lekker aan het zwembad gehangen en gezwommen. Toch wel lekker zo na 3 weken actief bezig zijn!
’s Avonds ben ik helaas ziek geworden, wat de reden daarvan was weet ik niet. Bijna niets kunnen eten. Maar meteen gaan slapen.

Ongeveer de hele dag ziek op bed gelegen en veel geslapen. Een poging gedaan om bij het zwembad te gaan liggen. Maar daar was het erg heet. De rest heeft wel de hele dag lekker aan het zwembad gezeten. ’s Avonds toch maar gegeten in het hotel: tomatensoepje met brood, smaakte erg lekker. Om half 10 lag ik wel al weer in bed.

Om half 8 schrok ik wakker van de wekker. Slordige 10 uur geslapen, niet verwacht omdat ik gister ook al veel geslapen had. Voelde me gelukkig een stuk fitter.
Ons mam, pap en Willem zijn naar de Fairy stream gegaan om te wandelen. Ik ben er voor gekozen om in het hotel te blijven en nog wat aan te sterken. De wandeling is 1,5 uur lopen in water dus best zwaar in de volle zon.

Kom ik aan bij het zwembad hebben ze 4 bedjes voor ons klaargelegd en leuk aangekleed. Meteen wordt je stemming dan een stuk vrolijker! Ondanks dat toch maar weer tijd voor een 2e zakje ORS ((BAH!!)).
Vanmiddag lekker gerelaxt bij de spa. Lekkere ontstress massage van een uur met als toetje lekkere thee met fuit en yoghurt. Dat konden we wel gebruiken met Amerika in het vooruitzicht.
‘s Avonds het koffer alvast gepakt want morgen gaan we (helaas) vertrekken uit het mooie Vietnam.

Om 11 uur in de ochtend kwam onze chauffeur ons halen. Uitkijken deed ik niet naar de 5 uur durende rit naar HCMC. Vooral vanwege het feit dat ik me nog niet helemaal fit voelde. Uiteindelijk is alles goed gegaan. De chauffeur reed goed, ik heb geslapen en voelde me beter toen ik de auto uit stapte.
Op het vliegveld hebben we wat rondgelopen en gegeten, waarna ons vliegtuig naar Hong Kong met vertraging vertrok.
Op Hong Kong had ook het vliegtuig naar Amsterdam 30 min vertraging. Op het vliegveld kwamen we ook nog een stel tegen uit de groep, zij waren naar Cambodia geweest voor 5 dagen. Was ook echt super zeiden ze.
De vlucht van Hong Kong naar Amsterdam verliep prima. Zo ook de treinreis terug naar Helmond.

En ineens zit het er helaas weer op. Prachtige rondreis, echt een must!!!