Mexico 2012

Deze zomervakantie besloot ik na een aantal jaren weer eens gezellig op vakantie te gaan met mijn ouders. Na wat twijfel waar we naar toe zouden gaan, viel de keuze op een rondreis door Mexico, met de reisorganisatie FOX. De 17 daagse reis gaat vooral over het bezoeken van Maya en Azteek tempels.

De route:

Route mexico

Reisleidster Martina kwamen we al tegen op Schiphol tijdens het ophalen van de labels. Ze stond niet alleen weer bij ons om door de douane te gaan maar zat ook schuin voor ons in het vliegveld. Meteen al gezellig!
Bij aankomst op het vliegveld in Mexico stad hebben we uren in de rij moeten staan om daar door de douane te komen. Het was er heet en mensen werden beroerd en begonnen te joelen, omdat het allemaal zo langzaam ging.
Uiteindelijk was het gezelschap compleet: 4 gezinnen, en ook een aantal jongeren van mijn leeftijd.

Mexico stad
De vakantie begon in de hoofdstad van Mexico. Hier brachten we 2 volle dagen door. Een vriend van Martina, Gabriel, was onze gids van vandaag. Als eerst hebben we een oude ruïne bezocht Teotihuacán. Deze ligt net buiten de stad.

Deze stad heeft bestaan van ongeveer 500 voor Christus tot 750 na Christus. Het is een van de grootste tempels van Latijns Amerika. We liepen over de Laan der Doden eerst naar de Maanpiramide, waar we ongeveer halverwege opklommen. Een andere grote tempel is de Zonnepiramide. Deze kan je helemaal beklimmen, 72 meter hoog. Vanuit hier heb je een mooi uitzicht over de oude ruïne stad.

Mexico dag 2 (58)

In Mexico Stad zelf bezochten we:

– Basilica de Guadalup, de oude is uit de 16e eeuw en de nieuwe uit de 20e eeuw.

Mexico dag 2 (24)

– Plaza Garibaldi, bekend om de mariachi concerten. Perfecte plek om met zonsondergang naar toe te gaan.

Mexico dag 2 (76)

– Zócalo, het stadsplein van Mexico Stad. Hier bezochten we het Nationaal Paleis, Tempolo Mayor (3 tempels/culturen door elkaar heen gebouwd) en Catedral Metropolitana. Ook in de avond zagen we de ceremonie dat de vlag naar beneden gehaald werd. Eerste rang zitplaatsen op het dakterras van het Best Western Hotel!

Mexico dag 3 (88)

– We namen de hop-on-hop-of bus om de stad wat beter te bekijken en bezochten onder andere het Nationale Antropologisch Museum.

Mexico dag 3 (84)

Taxco
Voor we Taxco inreden bezochten we een zilversmid met klein winkeltje. We kregen uitleg over hoe de smid te werk ging en hadden natuurlijk de mogelijkheid om wat te kopen.
In Taxco hadden we een prachtig hotel wat uitkeek op de berg. We deden rustig aan, heerlijk wat zwemmen, voordat we met de leuke witte kevertjes het stadscentrum in reden via de ontelbare smalle straatjes. Het zocalo is ongelofelijk gezellig en sfeervol. Veel restaurantjes waar je heelijk buiten kunt eten met een Mexicaans muziekje erbij.

Oaxaca
Na een bijna volledige dag in de bus zitten kwamen we in de avond aan in het koloniale plaatsje Oaxaca. Onderweg hadden we echter prachtige uitzichten van de bergen.

Op onze volledige dag in Oaxaca bezochten we eerst Monte Alban, een oude stad die gesticht is door de Zapoteken. De ruïne stad ligt op meer dan 1500 meter hoogte en de omgeving is echt prachtig. We kregen hier een uitgebreide rondleiding.

In de middag reden we weer terug naar Oaxaca en hadden zelf de tijd om rond te kijken. We wandelde wat door de straatjes, bezochten de Santa Dominigo kerk en hingen wat rond op het Zocalo.

Chiapa de Corzo
Chiapa is geen grote plaats, aantal inwoners is maar 30.000. Ondanks dat het centrum niet heel groot was, had Martina toch moeite om het hotel te vinden. Na een hele tijd rondgewandeld te hebben, kwamen we eindelijk aan.
In de avond hebben zijn we nog over het zocalo gelopen en hebben we heerlijke gegeten bij het water.

Parque Nacional Cañón del Sumidero
Vroeg in de ochtend had Martina een heerlijk ontbijtje voor ons geregeld aan de Grijalva rivier in het Nationaal Park.
We namen een boot om door de grote kloof te varen. De wanden van de kloof zijn op sommige stukken wel 1000 meter hoog en zitten de toppen in de wolken, behoorlijk imposant! Ook is er ontzettend veel wildlife: we zagen ontelbaar aantal vogels (waaronder pelikanen en aasgieren), krokodillen en slingerapen.

San Juan Chamula
Voor dat we onze reis gingen vervolgen naar San Christobal de las Casas, bezochten we San Juan Chamula, een klein indianendorpje ten noorden van San Chris. Hier gaan Tzotzil-indianen helemaal op in de ceremonies in de lokale kerk op het zocalo.
Ook leerden we een vriendin kennen van Martina, Anita. Ze sprak al een aardig woordje Nederlands.

Martina nam ons ook mee naar een ander indianendorp, hier woont een andere vriendin van Martina. Helaas was de vriendin niet thuis, maar andere familieleden wilde dat we binnen kwamen. Ze kookte verse kleine tortilla’s voor ons en lieten hun handgemaakte spulletjes zien. De kleding die ze droegen was erg mooi en ze waren ontzettend gastvrij!

San Christobal de Las Casas
Een hele dag hadden we zelf te besteden in het super gezellige (maar ook meer toeristische) plaatsje San Chris. Het is erg kleurrijk en er lopen veel mensen rond in traditionele Maya klederdracht.

We bezochten onder andere:
– Iglesia del Cerrito, kerk op een heuvel. Flink klim om er naar toe te lopen maar echt meer dan waard!

– Cathedral van St. Christopher gelegen aan het Plaza de la Paz

– El Kioske, gezellig pleintje midden in de stad

– We namen een trolly tour door de stad en wandelde door de gezellig straatjes vol winkels, bars en restaurants

Agua Azul
Een van de hoogtepunten van deze vakantie waren de watervallen van Agua Azul. Prachtig helderblauwe rivier en watervallen. Wij bezochten de watervallen net aan het begin van het regenseizoen en hadden het geluk dat het nog niet geregend had. Wanneer er veel regen valt, veranderd de rivier in een modderstroom.

pano22

Je kunt helemaal langs de rivier naar boven lopen. Onderweg kom je langs verschillende kraampjes waar je van alles kunt kopen. Martina bracht ons naar een lunchplek waar niet veel toeristen eten. Na de lunch een heerlijke verfrissende duik in het water, waarna we weer verder reden naar het plaatsje Palenque.

Palenque
Veel van Palenque zelf hebben we heleaas niet gezien, maar wel de prachtige Maya ruïnes. Onze lokale gids name ons mee over het terrein en verteld ons veel over de bouwwerken en geschiedenis. Ze denken dat er nog maar een klein deel van Palenque opgegraven is, ongeveer 10%.

De gids nam ons ook nog mee de jungle in en hier kon je, als je dat wilde natuurlijk, levende termieten van de boom af eten.

Campeche
’s Avonds kwamen we pas aan in Campeche. Om toch even de sfeer van de stad in ons op te nemen, namen we wederom een treintje door de stad. Ook hier is het weer gezellig aan het zocalo met veel winkeltjes en gezellige restaurantjes.

Uxmal
Voor we de volgende stad weer inreden, ja de laatste dagen was het behoorlijk aanpoten, bezochten we nog een niet zo populaire Maya stad Uxmal. Ook deze ruïne stad ligt weer midden in de heuvels en bossen. Het belangrijkste bouwwerk is de Piramide van de Tovenaar.

Merida
Halverwege de middag kwamen we aan in het plaatsje Merida, gelegen op het schiereiland Yucatan. Hier kregen we bezoek van een andere vriend van Martina, Ignacio. Hij gaf ons een rondleiding door de stad: Kathedraal van Merida, Palacio Municipal en een kunstmuseum.

Aangezien dit de laatste avond was met de hele groep, gingen we lekker uiteten met zijn alle. Ook Martina en Ignacio deden gezellig mee. We kregen nog speciaal geserveerde Maya koffie en een hoop sombrero’s om lol mee te maken!

Chitzen Itza
Voor we officieel afscheid van elkaar maakte bezochten we nog de populaire Maya tempel Chitzen Itza. Ontzettend vroeg kwamen we hier aan om dag trippers voor te zijn, maar al snel liep de oude stad vol met toeristen. Ondanks dat dit wereldwonder een must see is in Mexico, is het zeker niet de mooiste tempel.

We liepen wat rond, kochten onze laatste souvenirs, aten een heerlijke lunch en vervolgde onze weg naar de laatste plek van de vakantie aan de Caribische kust: Playa del Carmen.

Playa del Carmen
Hier namen we afscheid van elkaar, op een andere familie na die ook in hetzelfde resort nog een paar nachten bleven als wij. De komende 3 dagen kwamen we nog heerlijk bij aan het zwembad van een luxe resort.

Natuurlijk konden we niet gaan zonder ook Playa del Carmen te ontdekken. Ja, het is ineens super toeristisch en de perfecte plek voor spring break!

Ook nam ik, samen met nog een paar andere jongeren, een excursie om een ochtend met walvishaaien te snorkelen.
Super excited in de ochtend! Kreeg bijna geen hap door mijn keel. Met een klein busje werden we met zijn 4e opgehaald en naar Cancun gereden. Hier werden we ingelicht en de man wees erop wel pilletjes te nemen voor ziekte. Natuurlijk had ik dat gedaan! Maar toen we eenmaal op volle zee op de bestemming waren was ik behoorlijk ziek. Nog nooit ziek geweest op een boot, maar deze ging echt alle kanten op.
Stond bijna op het punt om niet te gaan zwemmen met deze prachtige grote dieren. Maar heb mezelf bij elkaar gepakt en ben een keer het water in gegaan. Wat een ervaring! Echt geen spijt!

Helaas werd ik er niet minder beroerd door. Uiteindelijk ben ik in slaap gevallen en natuurlijk lekker verbrand op mijn arm en been..
De andere genoten nog van een mooie lunch en snorkelen in een baai bij Isla de Mujeres. Gelukkig was het voor mij tijd om terug te gaan.
Eenmaal op land was alles weer goed! Lekker bijgekomen in het hotel. Wel een domper op de dag maar een hele bijzondere ervaring. Wel once in a lifetime! Voor mij geen 2e keer!

Wat een prachtige reis door een prachtig land! Ja, hier wil ik nog echt wel graag een keer terug!