Reisblogs Afrika

Mauritius 2011

Deze zomer was het lastig kiezen waar we naar toe zouden gaan. Zoveel keuze en zoveel mogelijkheden. Vanwege het regenseizoen in Azië was het lastig kiezen. Uiteindelijk viel de keuze op een klein eilandje langs de kust van Afrika: Mauritius! Twee weken zon, zee en strand!

Gelukkig verliep de vlucht geheel volgens plan. Overigens is het een hele zit. Zes uur naar Dubai en dan nog eens 6 uur naar Mauritius. Emirates is een zeer goede maatschappij om mee te vliegen. Ze zorgen dat je niets te kort komt tijdens je vlucht!

Bij aankomst namen een taxi die ons vanuit (ongeveer) het zuiden van het eiland helemaal naar het noorden moest brengen. De rit duurde ongeveer een uur.
Tijdens de rit kwamen we erachter dat het misschien niet de juiste keuze was geweest om een auto te huren. De mensen rijden links en bovendien lijkt iedereen maar wat te doen.
Gelukkig deed de aardige man bij het verhuurbedrijf niet moeilijk en wees ons op hun tours. Dit leek ons wel wat en besloten er een aantal te boeken. Waren we nog goedkoper uit ook!

En wat is er beter dan na een lange vlucht heerlijk bijkomen op een compleet leeg strand?

mauritius-dag-14-1

De eerste tour die we geboekt hadden was met een privé chauffeur. Of ja, dit hadden we niet zo geregeld, maar op die dag was er niemand anders voor die tour. Het zou ongeveer een halve dag duren en was vooral in het noorden van het eiland.
We werden eerst naar Chateau de Labourdonnais gebracht in het plaatsje Mapou. Het grote koloniale landhuis dateert uit 1859. Tegenwoordig omgebouwd tot museum en een grote tuin vol met diverse planten waar je doorheen kan lopen. Echter vroeger werd hier rum, jam en vruchtensap gemaakt. Daarnaast verkochten ze ook vruchten uit de tuin.

Mauritius staat ook bekend om de oudste botanische tuin van het zuidelijk halfrond. Sir Seewoosagur Ramgoolam Botanical Garden ook wel bekend als Pamplemousses Botanical Garden. De bouw van de tuin begon al in 1719. Naast de vele bomen, planten, struiken en een slordige 85 verschillende soorten palmbomen uit de hele wereld, staat de tuin vooral bekend om de meters lange vijver met grote waterlelies.

mauritius-dag-4-33

De laatste stop was de Maheswarnath tempel. De oudste en grootste hindoe tempel op het eiland. Je zou het niet verwachten, maar veel mensen op Mauritius zijn hindoe. Dit heeft te maken dat in de koloniale tijd: De Fransen en later de Engelse brachten grote groepen Indianen naar Mauritius voor werk op het platteland. Op India en Nepal na wonen hier de meeste aanhangers van het Hindoeïsme.

mauritius-dag-4-54

De tweede tour die we geboekt hadden bracht ons naar de noordelijke eilandjes van Mauritius: Coin de Mire, Ile plate en Ile Gabriel.
De speedboot vertrok, ideaal, bij ons op het strand van het hotel. Met een paar andere mensen scheurde we met hoge snelheid over de golven en waren we in mum van tijd op Ile Plate. Hier meerde we aan en kregen we tijd om wat rond te lopen, relaxen en te snorkelen in de mooie blauwe zee.
Vanuit Ile Plate hadden we uitzicht op Ile Gabriel. De kapitein besloot niet meer naar dit eiland toe te gaan aangezien het behoorlijk druk was daar. Daarom bleven we wat langer op Ile Plate voor we naar Coin de Mire vertrokken.

mauritius-dag-5-13

Aanmeren bij Coin de Mire was lastig, het is vooral een groot bebost eiland met een grote berg. Maar er kon wel gesnorkeld worden vanaf de boot. Het waaide ondertussen flink waardoor het niet super warm was. Uiteindelijk ben ik het water niet mee in geweest, maar Tim wel.

Tussen alle tours in nemen we natuurlijk ook wat meer rust. Of ja, we besloten een dagje Grand Baie te doen. Van ons hotel naar het centrum lopen via het strand en via de gezellige straatjes was goed te doen dachten we. Uiteindelijk bleek het zo’n 5 km te zijn in de volle zon en hitte. Maar goed, je ziet van alles en nog wat dus dan is het wel leuk om een wandeling te maken.

mauritius-dag-6-3

Wanneer mensen denken aan Mauritius denken ze vaak aan luxe, mooie hotels en resorts, prachtig witte stranden etc. etc. Maar helaas naast al dit moois is er ook een minder mooie kant, namelijk armoede. Luxe villa’s worden afgewisseld met huisjes gemaakt van simpel steen en plastic platen.

mauritius-dag-13-78

De derde tour die we geboekt hadden bij het kleine reisbureautje ging naar Ile aux Cerfs. Een eilandje wat ten oosten van Mauritius ligt.
We werden bij ons hotel opgepikt door een busje. De chauffeur was wat aan de late kant en had nogal haast om iedereen op te halen en naar de haven te brengen. Hij had dan ook een echte doodswens: In het midden van de weg rijden op een heuvel zonder ook maar een meter zicht of er een andere auto aan kwam. Of hij ging mensen inhalen in de bocht.
Gelukkig kwamen we goed aan in de haven en vertrokken we op tijd met de catamaran naar het eiland.

Maar voor we naar het eiland gebracht hebben bezochten we nog een bezoek mooie waterval. Vanuit hier vaarden we weer naar de open zee en stopten we bij een koraal waar we rustig konden snorkelen. Vanuit hier hadden we ook een mooi zicht op Mauritius en Ile aux Cerfs. Na het snorkelen was het lunch tijd: goed verzorgde lunch met pasta, salades en van alles en nog wat.

Helaas hadden we uiteindelijk nog maar een uur de tijd om op Ile aux Cerfs zelf te besteden. Het eiland heeft prachtig mooie stranden en je kunt er heerlijk wandelen.

mauritius-dag-7-20

De vierde tour (sommige tours waren ook maar €10 pp dus daar lieten we het niet voor liggen) bracht ons naar het zuid-westen van het eiland. Met een klein busje met ongeveer 10 mensen werden we eerst naar een modelboot- en diamantfabriek gebracht. Niet iets wat nu op onze must see lijst zou staan maar we hebben hier toch even rond gekeken.

De volgende stop was een uitgedoofde vulkaan, Trou aux Cerfs vulkaan, midden in de stad Curepipe. De vulkaan is zo’n 605 meter hoog en 300 meter breed. Vanaf de rand kon je de krater inkijken.

mauritius-dag-8-14

Vanuit de vulkaan was het tijd om ons wat meer in het hindoeïsme te dompelen. We bezochten Ganga Talao, ook wel bekend als Grand Bassin. Dit kratermeer is de meest religieuze plek van Mauritius. Het is dus erg belangrijk deze plek met respect te bezoeken.
In 1897, twee Indiaanse priesters zagen in hun droom een meer wat ontsprong uit de heilige rivier Ganges. Dit nieuws verspreide zich snel en een jaar later bezochten pelgrims het meer op Mauritius. Vanaf die tijd is dit meer een heilige plek.

mauritius-dag-8-44

Na de lunch bezochten we het plaatsje Chamarel. Dit kleine dorpje staat bekend om twee toeristische attracties: De Chamarel waterval. De is 95 meter hoog en stort diep in een ravijn.

mauritius-dag-8-72

De tweede attractie is de gekleurde aarde. Deze kleine zandduinen zijn door de jaren heen verkleurd in zeven verschillende kleuren: Rood, bruin, violet, groen, blauw, paars en geel.

mauritius-dag-8-79

Terug naar het hotel reden we nog door het Black River Gorges Nationaal Park. Hét nationaal park van Mauritius. We stopen bij een aantal viewpoints waar een prachtig uitzicht hadden over het park.

mauritius-dag-8-60

De vijfde tour van de vakantie ging richting het zuid-oosten van Mauritius. Overigens weer een privé tour omdat er geen andere mensen meegingen.

De eerste stop was helemaal in het zuiden van het eiland, de stad Mahébourg. Dit was de voormalige hoofdstad van Mauritius. Origineel gebouwd door de Nederlanders die Mauritius voor een korte periode bezocht hebben in de koloniale tijd. Later namen de Franse de stad over en zorgden voor meer ontwikkeling.
In het kleine plaatsje bezochten we een klein museum, de markt en de boulevard aan het water. Hier kwamen we een visser tegen. Hij begon ons te vertellen over de geschiedenis van Mauritius. Eerst was het Nederlands bezit, maar wij vonden er niks meer aan en gingen weg. Daarna kwamen de Engelse en de Franse probeerde het weer van hun te veroveren. Dit speelde zich af voor de kust van Mahébourg.

mauritius-dag-10-13

De volgende stop was Blue Bay. Dit is volgens de boekjes het mooiste strand van Mauritius. Persoonlijk: niets van waar. Alle stranden op het eiland zijn ongeveer hetzelfde en eerlijk gezegd heb ik elders op de wereld al wel mooiere gezien.

Als laatste bezochten we het eilandje Ile aux Aigrette. Dit kleine eilandje is een compleet natuur reservaat waar wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt.
Honderden jaren geleden (ja helaas met name door de Nederlanders) werd Mauritius volledig kaal gekapt, waardoor de natuur en vele diersoorten volledig uitgeroeid zijn. Denk aan de dodo of de grote schildpadden.
Op Ile aux Aigrette bestaat nog het laatste stukje, wat ze noemen, Mauritius Dry Coastal Forest. Hierdoor heeft het eiland een groot aantal bijzondere diersoorten en planten weten te ‘redden’ van de ondergang. Zoals de roze duif, deze duif bestaat alleen op dit eiland, nergens anders op de wereld!
Ze proberen nu de populatie gezond te houden en dieren uit te zetten naar het hoofdeiland, zodat ze zich daar ook kunnen voortplanten.

mauritius-dag-10-36

Echt de allerlaatste tour die we geboekt hadden was meer naar het zuiden van Mauritius. De dag begon goed met lekker theeleuten op de theeplantage van Bois Cheri. Eerst kregen we een rondleiding over de plantage en werd ons uitgelegd hoe de theeblaadjes verwerkt worden. Uiteindelijk mochten we ook proeven. Ze hadden veel verschillende soorten thee en natuurlijk kon je deze ook kopen in het winkeltje.

mauritius-dag-13-34

We reden door naar Gris-Gris. Een plek aan de kust waar geen koraalrif is. Hier hebben de golven vrij spel en slaan hard op de grote rotsen aan de kust. De beste plek om om deze te zien is Roche Qui Pleure, een man die huilt.

mauritius-dag-13-85

Terug reden we via de kust, waar de chauffeur ons nog een mooi uitzicht gaf over Le Morne Brabant. Een grote berg op een schiereiland. In de 19e een berucht om de vele slaven die hier probeerde te vluchten door van de berg af te springen.

Op de dag van vertrek, vertrok ons vliegtuig pas tegen 10 uur in de avond. We zijn vroeg opgestaan en hebben nog heerlijk aan het strand kunnen liggen.

mauritius-dag-6-27

We konden helaas geen gebruik meer maken van onze hotelkamer, maar wel van de andere douches in het hotel.
Na ongeveer 34 uur wakker te zijn geweest, waren we blij dat we thuis waren en konden gaan slapen!

Note: Tijdens onze reis bezochten we ook twee dierenparken: Casela Nature Park en het La Vanille Nature Park. Een jaar na deze reis ben ik tegenstander geworden van wilde dieren houden in gevangenschap. Wij willen deze parken niet promoten op deze website en dus aanraden om hier niet aan mee te doen! Met name tijdens fotosessies worden de dieren (leeuwen, tijgers etc.) vaak gedrogeerd. Na wat onderzoek zijn er diverse mensen die dit aangeven dat het ook in met name het Casela Nature Park gedaan wordt en wordt ook aangegeven dat andere dieren niet altijd goed behandeld worden. Ook wij zagen hier sporen van:

mauritius-dag-9-13

Echter op navraag bij de dierenactivisten van Mauritius werd mij verteld dat (ondanks dat hun ook tegen het houden van wilde dieren zijn) de dieren goed gevoerd en behandeld worden. Wil je wel leeuwen en tijgers zien, dan raad ik je aan om naar Zuid Afrika te gaan waar je deze prachtige dieren in het wild kan bewonderen.