Egypte 2011

Hallo allemaal !

Wat is er beter dan het verschrikkelijke herfstweer even in te kunnen ruilen voor een lekker winterzonnetje? In november vlogen we voor 10 dagen richting het zonovergoten Egypte om een mooie rondreis te maken.

Pff we moesten vroeg op: om 3 uur ’s nachts werden we naar het station in Eindhoven gebracht om de trein naar Schiphol te nemen. Altijd fijn om door 16 jarige kindertjes, allemaal dronken door hun avondje stappen, met een te grote mond lastig te worden gevallen. Erg jammer, maar dat mag de pret niet drukken.

Maar goed om 08.00 uur vertrok ons vliegtuig naar Frankfurt om vervolgens vanuit daar door te vliegen naar Caïro. Heerlijk geslapen tijdens de vlucht, dan gaat het altijd lekker snel!
Bij aankomst stond Ahmed (niet met een G maar net als je op de bank gaat zitten Aaaaah-med) op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen. In het hotel kwamen we samen met de andere vakantiegangers uit onze groep: 2 andere stellen en een man alleen. Ahmed legde ons van alles uit en welke excursies we nog extra bij konden boeken. Na het eten maar snel naar bed, het was een lange reisdag geweest en de komende dagen staat er veel op het programma.

Caïro bezochten we voor twee dagen. Tijdens ons bezoek hadden we een hele aardige reisleidster die overal met ons mee ging.
Als eerst bezochten we het Nationaal Museum. Buiten hadden we de mogelijkheid om snel wat foto’s te maken. Binnen is het niet toegestaan en we moesten dus ook al onze spullen inleveren. Niet prettig als je net een nieuwe camera hebt.
Ondanks dat we Egypte bezochten in het ‘revolutie tijdperk’ merkten we niet veel van de nog bestaande onrust. Echter was het museum wel rommelig en veel dingen waren kapot door de revolutie.

Dag 2 6-11-11 (1)

In het museum kregen we een rondleiding van onze gids, waarna we zelf nog 30 minuten de tijd kregen om rond te lopen. We besloten natuurlijk snel de mummies te bekijken! Hier moet je overigens wel weer extra voor betalen.

Hét hoogtepunt van Caïro is natuurlijk wel de piramides! Geen bezoek aan Egypte is compleet zonder de piramides te hebben gezien. Wat me direct verbaasde is dat ze direct aan de stad liggen. Op de een of andere manier dacht ik dat ze meer in een woestijn zouden liggen. Dit was wel even vreemd.

Bij de piramides was het erg druk. Een hoop rond rennende kinderen, mensen die je op een kameel willen hebben, souvenir verkopers en mensen die diverse spullen versjouwen op paarden en ezels.
Onze reisleidster gaf ons wat informatie en gaf ons daarna weer de mogelijkheid om zelf wat rond te lopen. Wij namen de keuze om de grootste piramide van de wereld te bezoeken: De piramide van Khufu, ook wel Cheops. Helaas ook nu weer fotocamera’s inleveren.

Dag 2 6-11-11 (13)

Voor je de piramide in gaat moet je een aantal niveau’s klauteren over de grote stenen om bij de ingang te kunnen komen. De ingang is ook maar relatief klein en komt uit op een smalle gang. Ben je door deze gang dan wordt de ruimte ineens heel hoog, net of je tot aan de top van de piramide kan kijken. Door de smalle houten, en niet heel stabiel ogende trappen verder op te lopen (in het donker) kom je uiteindelijk uit bij de buitenkant van de graftombe. Op je hurken moet je nog een kleine gang door, waardoor je in de grafkamer terecht komt. Het is er donker en goed benauwd. Niet voor mensen die snel hyperventilatie krijgen!
In het midden staat een grote stenen bak, waar de farao in gevonden is. Ondanks dat er niet veel te zien is, is het toch een bijzondere ervaring!

Eenmaal buiten bij de piramides viel t op dat iedereen naar ons stonden te staren en foto’s te maken met de mobiel. Tja, blond haar en blauwe/groene ogen is heeeel speciaal daar. In het begin wat onprettig maar later ga je er lekker in mee, gezellig met mensen op de foto of hier en daar een hand schudden.

Bij de piramides hoort natuurlijk een kort bezoek aan de Sfinx. Eerlijk zeggen: Hij is kleiner dan verwacht. We kregen hier korte uitleg van onze reisleidster om vervolgens weer door te rijden naar het volgende.

Dag 2 6-11-11 (42)

Wat ook aan te raden is, is de sound en light show ’s avonds bij de piramides. Er wordt het volledige verhaald over de piramides verteld. De Sfinx is de farao die het verhaal verteld. Op de piramides en omringende ruïnes wordt van alles met lazers afgebeeld. Erg leuk!

Verder bezochten we nog de citadel van Salah el Din, waar we weer met veel mensen op de foto moesten. Ook wenste ons iedereen veel plezier tijdens ons bezoek in Egypte.

Dag 3 7-11-11 (30)

Daarna namen we een drankje op een van de terrasjes bij de ingang van de Khan el Khalili bazaar. Dit is de grootste Arabische markt van de wereld. We liepen door de smalle, drukke straatjes. Iedereen die van alles aan je wilt verkopen. En natuurlijk scoorde we nog een aantal souvenirs.

Dag 3 7-11-11 (59)

Vanuit Caïro bezochten we ook nog de plaatsjes Memphis en Saqquara. Memphis is vooral bekend om het omgevallen Ramses II beeld. Het beeld is echt meters lang.
In Saqqara staat de voorloper van de grote piramides in Caïro. Saqqara was een grafveld, waar iedereen uit Memphis begraven lag. Pas veel later in de 3e dynastie, werd de eerste trappiramide van Djoser gebouwd.

Dag 3 7-11-11 (19)

Eenmaal weer in Caïro namen we direct de vlucht naar Aswan. Ook bij aankomst in Aswan, vroeg in de ochtend, werden we meteen naar onze boot gebracht om te genieten van een goed ontbijtje. Aswan is het startpunt van onze Nijlcruise.
Maar voor we met de cruise begonnen nam Ahmed (een andere Ahmed, niet dezelfde als eerste) ons Aswan in. Hij sprak een beetje Nederlands en noemde ons dan steeds farao’s.

Eerst nam hij ons mee naar de tempel van Isis. Hier gingen we naar toe met een klein bootje, omdat de tempel op het eiland Philae ligt. Isis, beschermingsgodin van de Nijl is een van de meest belangrijke goden van Egypte.

Dag 4 8-11-11 (13)

De tweede stop was de Aswandam. Helemaal in het zuiden van de Nijl ligt een grote dam. Vanuit deze dam kijk je uit op de Nijl en over het Nassermeer. De dam heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat kleine plaatsjes niet meer overstromen en ook heeft het de Aboe Simbel tempel gered.

Onderweg naar de botanische tuin bezochten we nog de onvoltooide obelisk. Deze obelisk zou de grootste worden van zijn tijd, maar omdat er een flinke scheur in de steen was gekomen, hebben ze deze moeten laten zitten.

De botanische tuin ligt op een klein eilandje midden in de Nijl. Met een feloek, traditionele zeilboten, vaarden we naar het eilandje. De tuin zelf was niet zo bijzonder, maar wel leuk om alle families te zien picknicken en spelletjes spelen in het grasveld.

Dag 4 8-11-11 (50)

Omdat het best warm was besloten we in de schaduw op een bankje te gaan zitten. Bleek dit bij de ingang/uitgang te zijn. Vrijwel iedereen dit binnen kwam of weg ging wilde een foto of onze hand schudden. Er leuk!

Zelfs in de wintermaanden kan het nog best warm zijn in Egypte. Excursies hebben we dan ook in de ochtend/avond. We vaarden net na de middag richting Kom Ombo, om daar tijdens zonsondergang de tempel van Kom Ombo.

Dag 4 8-11-11 (63)

Kom Ombo is een bijzondere tempel, omdat deze gewijd is aan twee goden. Aan de ene kant valkengod Horus en de andere kant krokodillengod Sobek. De bouw van de tempel is begonnen in de 18e dynastie en pas volledig afgerond in de 2e en 3e eeuw na Christus. Een erg mooie en grote tempel die barst van de hiërogliefen en muurtekeningen.

Vanuit Kom Ombo vaarde we ’s nachts naar het plaatsje Edfu.

Om 6 uur in de ochtend kregen we een onverwachte wake up call! Om 7 uur vertrokken we met de paardenkoetsjes vanuit de boot naar de tempel van Horus. Dit is een van de best bewaarde tempels in Egypte! Met mooie muurtekeningen en beelden.

Dag 5 9-11-11 (3)

Om 9 uur zaten we al weer op de boot en vaarden we door naar Esna en Luxor. Op het dek konden we heerlijk liggen bij het ‘zwembad’ en zagen we Egypte aan ons voorbij gaan.

Dag 6 10-11-11 (1)

In Esna moesten we door de sluizen. Hier proberen handelaren van alles te verkopen vanuit kleine bootjes.

Dag 5 9-11-11 (62)

De eerste ochtend bezochten we de oostoever van de Nijl: Karnak tempel. Het grootste tempelcomplex van Egypte. Er zijn vier verschillende delen binnen de tempel die elk voor een andere god zijn gebouwd. Een is er maar toegankelijk voor toeristen, dat is de Amon-Re tempels.

Dag 6 10-11-11 (18)

Veel was er helaas kapot en ingestort, het moet er echt overweldigend uit hebben gezien.

Na Karnak bezochten we nog de Luxortempel. Luxor heette vroeger Thebe en de tempel is opgedragen aan de drie goden van Thebe: Amon, Moet en Chonsoe. De tempel is ongeveer 250 meter lang en daarmee de grootste van Egypte.

Dag 6 10-11-11 (61)

Na deze tempel kregen we tijd om zelf te doen wat we wilde. We besloten naar het Luxor museum te gaan. Maar geen idee hoe of wat en vroegen we de eerste te beste jongen met een koetsje om ons daar voor 50 cent naar toe te brengen. Het museum is een stuk kleiner dan die in Caïro, maar wel veel netter en moderner.
De jongen bleef op ons wachten, hij wilde ons graag Luxor laten zien. Dus lieten we hem ons wat door de stad rijden.

Dag 6 10-11-11 (63)

’s Avonds genoten we eerst van een prachtige zonsondergang…

Dag 6 10-11-11 (71)

… waarna we de Luxortempel nogmaals bezochten, maar deze keer was die mooi verlicht!

Dag 6 10-11-11 (81)

De laatste dag en overigens laatste uurtjes in Luxor brachten we door aan de westoever van de Nijl.
Vallei der Koningen stond eerst op het programma. We bezochten het graf van Ramses IV, echt geweldig! Super mooie en kleurrijke tekeningen. Foto’s maken is dan ook niet toegestaan.
Ook in de Vallei der Koninginnen bezochten we een aantal graven. Het mooiste graf was niet van een Koningin maar van een zoon: Ramses III: wederom prachtige tekeningen en mooie kleuren.

Natuurlijk konden we de westoever niet verlaten zonder een bezoek te brengen aan de tempel van Hatsjepsoet, Deir el-Bahri. Zij was de eerste vrouwelijke farao. De tempel is compleet uitgehakt uit de rotswand. Het duurde ongeveer 15 jaar voor het klaar was.

Dag 7 11-11-11 (29)

Als laatste een fotostop bij de Kolosse van Memnon. Twee gigantische beelden die eigenlijk voor de ingang van een van de grootste tempels van Egypte stond. De tempel is helaas vervallen, maar de Kolosse zijn blijven staan.

Dag 7 11-11-11 (50)

Eenmaal terug op de boot hebben we snel onze koffers ingepakt en namen we een auto (met 2 chauffeurs) die ons met 140 km/u door de woestijn naar Hurghada reden.
In Hurghada sliepen we nog een aantal nachten in een resort. Helaas was het personeel erg onvriendelijk door het groot aantal russen en polen wat in het hotel verbleef. Gelukkig waren ze super vriendelijk zodra je wist dat je daar niet vandaan kwam!

Dag 7 11-11-11 (62)

We hadden hier twee excursies gepland. De eerste was een bezoek aan een klein dorpje in de westelijke woestijn. Hier reden we met quads door de woestijn en kregen we een overheerlijk diner en een show tijdens zonsondergang.

Dag 8 12-11-11 (35)

Dag 8 12-11-11 (54)

De tweede excursie was een snorkeltour naar Giftun eiland. Met 7 man zaten we op een super luxe boot. Ook Magdy, ons aanspreek punt in het hotel, ging mee en zorgde ervoor dat we de hele dag niets tekort kwamen. Hij kwam wel 100x vragen of alles naar wens was.

Dag 9 13-11-11 (27)

Dag 9 13-11-11 (60)

Wat een prachtig land is Egypte met vriendelijke mensen en natuurlijk een geweldige geschiedenis. Een plek waar ik nog zeker graag eens terug wil!