Curaçao 2010

De foto’s van Bali waren nog niet uitgezocht of het volgende avontuur stond al weer voor de deur: Een weekje zon, zee en strand op niets minder dan Curaçao!

Helaas verliep de heen vlucht niet helemaal zonder slag of stoot. Bij aankomst diep in de nacht op Schiphol hebben we ongeveer 1,5 uur moeten wachten voordat we eindelijk onze koffers in konden leveren. Er stond een rij van hier tot ginder.
Gelukkig verliep de vlucht redelijk soepel. We vlogen met ArkeFly. Pff wat een prut maatschappij. Misschien wel de goedkoopste, maar je moet echt overal veel geld voor neer leggen. Zelfs voor een tv’tje en al het eten moesten we betalen. Belachelijk op een lange vlucht!
Toen we ongeveer over het Caribisch gebied vlogen, kregen we ineens de melding dat er wat kapot gegaan was aan het vliegtuig. We zouden eigenlijk via Aruba naar Curaçao vliegen, maar nu vlogen we rechtstreeks. Het vliegtuig zouden ze maken op Curaçao. Dit keer geluk bij een ongeluk!

Ons resort ligt in het plaatsje Jan Thiel. Of ja resort, het zijn meer kleine appartementjes met een gezamenlijk zwembad en een groot restaurant. Op de eerste dag van de vakantie gingen we Jan Thiel verkennen. Boodschappen doen in de lokale supermarkt met de shuttle bus van het hotel.
Op de terugweg gaf de chauffeur on nog een rondleiding door de gezellige straatjes van Jan Thiel.
Na de grote koelkast ingeladen te hebben besloten we naar het strand te gaan. Super mooi en helder water. We hebben wat gesnorkeld en heerlijk genoten van onze eerste mojito!

curacao-dag-2-4

Natuurlijk wilde we ook het eiland ontdekken, want alleen op het strand liggen is zonde van de tijd! We hadden thuis besloten om 2 verschillende tours te nemen.
De eerste tour begon vroeg in de ochtend. Vanaf de kust van Jan Thiel hadden we een prachtig uitzicht over de Caracasbaai en de Tafelberg. Vanuit hier reden we door naar Landhuis Chobolobo, een likeur fabriek. Om 10 uur in de ochtend stond we al diverse likeurtjes te proeven die hier op het eiland gemaakt worden.

curacao-dag-4-30

Vervolgens reden we door Willemstad. We stopte bij belangrijke bezienswaardigheden en Robert, onze chauffeur, vertelde ondertussen alle weetjes. Helaas hadden we niet de mogelijkheid om uit te stappen en fatsoenlijke foto’s te nemen.

Na alle drukte in de stad te hebben gezien reden we door naar het rustige westen. Hier is er meer natuur te bewonderen.
Onze eerste stop was de zoutpannen en landhuis van Jan Kok. Jan Kok was vroeger een slavenmeester. In de 17e eeuw werkten hier honderden slaven om zout te winnen. Vandaag de dag wordt de zoutvlakte vooral bewoond door flamingo’s. Het landhuis is gerestaureerd en een lokale kunstenares heeft hier haar galerie.

curacao-dag-4-79

Via het Nationaal Christoffelpark kwamen we uit bij het Nationaal park Shete Boka, wat grenst aan het Christoffelpark. ‘Shete Boka’ betekend zeven inhammen, hoewel er eigenlijk meer dan zeven zijn..
Wij bezochten een van deze inham, de bekendste, Boka Tabla. Via een toegankelijke grot zagen we hoe de grote en wilde golven op de kust sloegen. Daarna maakte we een wandeling over het kalksteenterras wat een mooi uitzicht geeft over het hele Shete Boka park.

curacao-dag-4-111

Een late lunch aten we bij Jaanchie’s, in Westpunt. Mr. Jaanchie himself vertelde wat er die dag op de menukaart stond. En een gerecht kiezen hoeft niet, je kunt ook lekker mixen. Alles is mogelijk! Hier proefde we ook ons eerste stukje leguaan! Voor wie van vlees eten houdt de moeite waard!

De lunch lieten we goed zakken op Playa Kenepa, kleine knip. Een prachtig strand met helder blauw water, wit strand en leuke rieten parasols. Heerlijk om even te relaxen voor we weer naar het drukke oosten rijden.

curacao-dag-4-133

De tweede tour was wat avontuurlijker dan de eerste. Om 8 uur in de ochtend werden we opgehaald door Howard en zijn jeep. Later sloot Elmer, Howard’s collega, zich bij ons aan met een andere jeep. Howard was een gestoorde grappenmaker en arme Elmer werd de hele dag voor de gek gehouden.

Allereerst reden we naar de vlakte van Hato, een grote woestijnvlakte midden op Curaçao. Naja woestijn was het niet helemaal meer. Door flinke stortbuien die nacht was de vlakte goed ondergelopen. Een open jeep en een gestoorde chauffeur = zo hard mogelijk scheuren door de plassen zodat iedereen achter in de jeep bruin is van de modder! Ik kan zeggen missie geslaagd! Mijn witte shirtje was helemaal bruin.

Op de vlakte bezochten we Kueba di brua. Dit is de grootste grot van Curaçao. Vroeger, in de slaventijd, werden hier ’s nachts voodoo rituelen gehouden. Prachtige grot om door heen te lopen.

curacao-dag-7-31

Deze keer stopte we gelukkig wel in het Nationaal Christoffelpark. We maakte een korte wandeling van 30 minuten. Iets wat overigens niet erg was in de volle zon en brandende hitte. Howard vertelde ons van alles over de natuur, dieren, planten en geschiedenis van het park.

curacao-dag-7-9

Wederom bezochten we de ruige kust aan de oostkant van het eiland. Dit keer de Suplado krater. De krater bestaat eigenlijk uit niets meer dan een groot gat in de grond. Het zeewater wordt van onderuit hard omhoog gedrukt waardoor het water hoog de krater uit spuit. Prachtig om te zien!
Rondom de krater staat een laag water, wat een natuurlijke jacuzzi vormt. Heerlijk opgewarmd door de zon.

curacao-dag-7-37

De laatste stop van de dag was Playa Jeremi. Een rustig strand gelegen in het noord westen van Curaçao. Het strand ligt vrij afgelegen en daardoor komen hier niet veel toeristen. Bij aankomst werd het wolkendek helaas dikker en ontstond er in de verte zelfs een waterhoos! Maar je zit op Curaçao, het is toch nog warm genoeg om een lekkere duik te nemen!

curacao-dag-7-11

Op onze laatste volledige dag besloten we om ons helemaal terug te trekken op een paradijselijk eilandje voor de kust van Curaçao: Klein Curaçao.
Met de Mermaid vertrokken we rond 7 uur in de ochtend naar het eilandje. Het was een flinke tocht van 1,5 uur. De halve boot was ziek, waarschijnlijk omdat niemand een ontbijt gehad had. Dit werd ons aangeboden bij aankomst op het eiland. Maar toen het eiland vanaf de boot eenmaal in zicht kwam, ben je al je problemen direct vergeten: super helder blauw water, hagelwit strand, rieten huisjes en het zonnetje erbij. Wat wil een mens nog meer?

Zoals gezegd kregen we direct na aankomst een ontbijt. We zaten niet alleen aan de picknicktafels: het krioelde van de kleine krabbetjes en hagedissen die op de grond gevallen kruimeltjes maar al te graag opruimde.

De rest van de dag bestond vooral uit het snorkelen tussen de zeeschildpadden…

curacao-owc-15

… Luieren onder te palmbomen…

curacao-dag-6-25

…En het eilandje ontdekken. Je kunt gemakkelijk naar de vuurtoren en/of het scheepswrak lopen. Onderweg kom je ook nog langs verlate vissershuisjes.

curacao-dag-6-32

Rond 6 uur waren we weer terug op het ‘vaste land’. We besloten de vakantie goed af te sluiten met een heerlijke cocktail bij onze vertrouwde strandtent Zanzibar op het strand van Jan Thiel.

Op de dag van vertrek hadden we gelukkig nog tijd om naar Willemstad te gaan. We waren toch niet helemaal tevreden dat we de stad alleen gezien hadden vanuit de bus en bovendien moesten we nog wat souvenirs kopen!

curacao-dag-8-33

We liepen langs de Handelskade en over de Koningin Emmabrug om de prachtige gekleurde huisjes te bewonderen. Onderweg kochten we wat leuke dingetjes voor thuis.
Helaas was het al snel tijd om naar het vliegveld te gaan. Ondanks een kleine vertraging duurde de reis toch een uur korter dan gepland.

Ayo Curaçao!

Note: De reden waarom wij deze vakantie geboekt hadden was om te zwemmen met dolfijnen. Als enorm zeezoogdier liefhebber was dit destijds echt een droom voor mij. Echter een paar jaar later leerde ik waar dolfijnen in gevangenschap vandaan komen en hoe ze behandeld worden. Het blog gedeelte hierover heb ik verwijderd, ik maak geen reclame voor wilde dieren in gevangenschap. Deze intelligente zoogdieren horen niet thuis in een zwembad waar ze kunstjes moeten uitvoeren voor eten en ons plezier, maar in de zee bij familie. Ik raad het dan aan iedereen af om mee te doen aan deze praktijken! In de Caribbean komen zoveel wilde dolfijnen voor, neem een boottocht en bekijk deze pracht dieren in het wild! Voor meer informatie kijk de documentaire ‘The Cove‘ of lees meer op The Dolphin Project website. Hier komen dolfijnen in gevangenschap vandaan en ja dit gebeurd nog steeds (!):