Bali & Java 2010

Toen ik 11 was maakte ik met mijn ouders mijn eerste verre reis naar Amerika. 11 Jaar later is het tijd voor mijn 2e verre reis en wel naar Bali & Java, Indonesië!

Op 19 augustus vertrokken we naar Bali. De vlucht verliep dan ook niet geheel vlekkeloos. Beide waren we ziek in het vliegtuig van Kuala Lumpur naar Bali.. We waren super blij toen we in Sanur aangekomen waren. Eindelijk konden we bijkomen in ons hotel Peneeda View!

De eerste dag kwamen we een gezellige taxichauffeur tegen, Suriyadi. Hij bracht ons naar Pura Tanah Lot (tempel). Een van de meest populaire tempels op Bali. Onderweg naar de tempel wist hij ons veel te vertellen over het leven op Bali en de cultuur.

Voordat je bij de tempel bent moet je eerst nog door een lange markt heen waar iedereen je souvenirs aan wilt smeren. Wij bezochten de tempel tijdens zonsondergang (wat overigens iedereen doet). Helaas was het bij ons bewolkt dus viel het uitzicht een beetje tegen.

indonesie-dag-3-68

In ons hotel hadden we via een ander Amerikaans stel een chauffeur leren kennen. Hun waren een week met hem op stap geweest en dat beviel hun goed. Ondanks dat zijn Engels niet zo goed was besloten we hem te nemen. Nono was zijn naam.
Helaas begon de eerste dag dat we met hem op stap gingen al fout: hij was verkeerd gereden. Hij wilde de auto draaien op een modderige grasvlakte, maar na een paar keer steken zaten we vast in de modder! Hij raakte helemaal in paniek. We probeerde samen de auto eruit te halen, maar hij zat goed vast. Gelukkig kwam er een vrachtauto voorbij en de twee mannen schoten ons snel te hulp. Met een stuk touw werd de auto in een paar seconden de modder uit getrokken. Wielen wat schoon gemaakt en weer door!

We vervolgde onze weg naar de Gitgit waterval in het noorden van Bali. Maar omdat het daar flink geregend had waren de wegen niet meer veilig. Ondanks dat we Nano vroegen om te gaan kijken naar de wegen durfde hij het niet aan om er naar toe te rijden. De dag zat niet mee.
In plaat daar van nam Nano ons mee naar de Jatiluwih rijstvelden. Waar we heerlijk en met een prachtig uitzicht geluncht hadden. In de rijstvelden bekeken we wat tempels en mochten we kort even een lokale bewoner helpen met harken.

indonesie-dag-4-31

Na een paar dagen Bali was het eindelijk tijd om naar Java te vliegen. Vroeg in de ochtend vlogen we naar de stad Yogyakarta en verbleven we in het luxe Hyatt Regency hotel. Hier werden we als een soort VIPs ontvangen. In eerste instantie konden ze onze boeking niet vinden. Allemaal moeilijk. Toen kwamen ze erachter dat we een upgrate hadden. Terwijl we meegenomen werden naar een andere balie kregen we wel 20x sorry te horen. We kregen dinken en een snack en alles werd geregeld. We werden verwezen naar een kleine ruimte waar gratis cocktails geschonken werden en waar ook het ontbijt zou staan ’s ochtends. De kamer was ruim en luxe. En dat allemaal voor maar €45!

Yogyakarta is een enorm drukke stad. Scooters en auto’s razen af en aan. Gelukkig beleven we ook maar 2 dagen. Op de eerste dag reden we vanuit het hotel direct door naar de Borobudur. Een van de wereldwonderen! De Borobudur is gebouwd in de periode van 750-850. De tempel heeft de vorm van een grote stoepa (symbool voor Nurwana) en heeft 9 etages die de boeddhistische kosmos voorstellen. Op de bovenste etage zijn er 72 kleine stoepa’s te zien. Deze omringen één grote stoepa. In deze stoepa’s zitten Boeddha beelden. De tempel wordt nog steeds gebruikt om te bidden.

indonesie-dag-5-14

Vanuit de Borobudur reden we naar Imogiri, een koninklijke begraafplaats. Hier beklommen we meer dan 200 treden in de volle zon om vervolgens aan een gesloten deur te staan. Gelukkig zagen we onderweg naar boven ook al diverse graven liggen. Het was dus niet helemaal voor niets.

Dicht bij de begraafplaats bezochten we nog een klein lokaal marktje. We kregen de indruk dat ze hier nog nooit echt buitenlanders gezien hadden of in ieder geval niet vaak. We hadden dan ook veel bekijks en mensen die naar ons zwaaide en lachte.

Voor we in de namiddag weer terug vlogen naar Bali bezochten we nog een andere belangrijke tempel: de Prambanan. Dit is de grootste hindoe tempel van Indonesië. De tempels zijn ongeveer 850 na Christus gebouwd. Echter was een groot gedeelte van de tempel nog niet hersteld van de aardbeving in 2006. Ondanks dat zeer de moeite waard!

indonesie-dag-6-90

Eenmaal terug op Bali besloten we een rustdag te nemen. De drukke dagen in Yogya hadden er behoorlijk ingehakt. We besloten naar Kuta te gaan om Waterbom Bali te bezoeken. Een groot waterpark met allerlei glijbanen en zwambaden. Later besloten we nog Kuta in te gaan, maar door de malariatabletten voelde ik me helaas niet optimaal.

Met nieuwe energie belde we Nano of hij ons op kon pikken om naar Ubud te gaan. Helaas was de energie bij mij ver te zoeken. Ondertussen gaven de malariatabletten mij een lichte koorts en had ik niet veel animo om iets te ondernemen. Maar goed, Tim had een druk programma bedacht waar hij ons aan wilde houden.
Op advies van Nano bezochten we in de ochtend een Barong dans. Een traditioneel Balinese dans die gebaseerd is op het goede en het kwade.

indonesie-dag-8-2

In de middag bezochten we het Monkey Forest, een Hindoe tempel en natuur reservaat. Een van de meest populaire attracties van Bali. Deze heilig plek barst van de loslopende apen die alles wat los en vast zit proberen te stelen. Zonnebrillen en petten vliegen in het rond. We liepen wat door het park en bezochten de grote tempel.

indonesie-dag-8-63

De laatste stop was Goa Gajah, de Olifantsgrot. Gebouwd in de 11e eeuw. De grot is 13 meter lang en heeft 2 uiteinden. Op de ene zie je een beeld van Hindoe god Ganesha en aan de andere kant Shiva.
Bij de grot namen we een prachtige wandeling door de jungle.

indonesie-dag-8-79

De volgende dag nam Nano ons weer mee op pad. Hij wilde ons perse meenemen naar een grote waterval. ‘No tourist’ zei hij steeds. En dat was ook zo de waterval was prachtig. Helaas weten we de naam niet meer.

indonesie-dag-9

Ook wilde hij ons meenemen naar een familie die hout bewerkt. Van grote boomstammen maken ze diverse beeldjes die als souvenirs verkocht worden op de marktjes.
Hierna nam hij ons mee naar een koffieplantage. Als non koffiedrinkers was het niet echt nodig, maar hij stond erop om ons het proces te laten zien.
De derde ‘Nano stop’ was een holy spring plek midden in de jungle. Hier mochten we even relaxen en zwemmen in het heldere en heerlijk verkoelende water. Geen toerist te bekennen alleen een paar locals.
De laatste stop was een Balinees huis. Nano zei dat hij de mensen in het huis niet kon. De bewoners keken ook niet op of om toen we binnen kwamen. Beetje vreemd. Maar goed. We kwamen erachter dat de meeste mensen hier niet arm zijn (er zijn altijd uitzonderingen). Deze familie had redelijk wat grond. Elke persoon had een eigen huisje: een voor ouders, een voor zoon, een voor dochter. En dan is er ook nog een huisje voor de keuken en hebben ze nog een eigen tempeltje staan. Verder verbouwen ze nog van alles en nog wat zoals rijst en fruit. Daarnaast hebben de meeste nog een andere baan waarbij er extra inkomen binnenkomt.

Uiteindelijk kwamen we aan op de plek van bestemming. Ofja de bestemming die wij in gedachten hadden: Vulkaan Batur. We reden naar een tempel waar we een prachtig uitzicht hadden op de vulkaan en het Batur meer.

indonesie-dag-9-56

Ook hebben we een heuse tempeldag gehad. Tim had behoorlijk wat tempels genoteerd die hij wilde bezoeken.
De belangrijkste die we bezochten was de Pura Besakih. De grootste tempel in Bali, ook wel de Moedertempel genoemd. Een Hindoeïstische tempel die ligt op de vulkaan Agung.

indonesie-dag-10-41

Daarnaast bezochte we de Tirta Gangga, een waterpaleis. Gangga betekend water van de Ganges, het is dus een belangrijke plek voor Hindoes. De gids die we voor een paar euro namen zei dat we over de gelukbrengende lelies moesten lopen. Tim schoot van een lelie af en viel recht het heilige water in! Daarnaast maakte ik een foto van twee beelden, waarvan ik achteraf hoorde dat dat een slechte karma zou veroorzaken! Gelukkig hebben we de dag overleefd.

Na een volle dag was het eindelijk weer eens tijd om te relaxen. We gingen naar Nusa Dua waar we lekker gezwommen en gelegen hebben op een strandje tussen de locals.
Daarna bracht Nano ons naar Dreamland, ja ja, de place to be voor surfers.
’s Avonds gingen we naar Ulawatu. Waar we de gelijknamige tempel bezochten. Daarnaast was hier tijdens zonsondergang een show van de Kecak dans. Wederom een traditionele Balinese dans, dit keer met vuur! Erg mooi.

indonesie-dag-11-40

Verder hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Nusa Lembogan met een zeilboot. De tocht duurde ongeveer 2 uur. Heerlijk deinend op de hoge golven. De halve boot was dan ook ziek. Gelukkig kwamen wij goed aan.
Heerlijk eilandje met prachtige stranden en waar je prefect kunt snorkelen. We hadden een lunch bij het Beach Resort en was echt super lekker.
In de middag deden we mee aan een korte tour over het eiland. We zagen hoe de locals leefde en hoe ze hier geld verdienen met het groeien van zeewier.

indonesie-dag-14-6

De laatste dag van de vakantie brachten we door in Denpasar, de hoofdstad van Bali. We zijn de grootste markt gaan bezoeken, omdat we nog niet echt wat leuks gekocht hadden.
De markt ligt naast een grote stinkende rivier en zit in een groot betonnen gebouw. Totaal niet wat we gedacht hadden.
Ook was er een groente en vlees markt: kippen en vis wordt voor je neus schoon gemaakt, bloed loopt over de vloer langs je slippers af en het stinkt enorm!
Pfff, snel naar de overkant gelopen om bij de art market te gaan kijken. Hier wat leuke spulletjes gekocht om mee naar huis te nemen.

Zo kwam onze lange reis ten einde en moesten we het mooie paradijs helaas weer verlaten. Terug naar de kou, terug naar Nederland. Mij zien ze daar nog wel een keer terug!

Note: Tijdens deze vakantie hebben wij ook een aantal dierentuinen (Bali Safari & Marine Park en Bali Bird & Reptile Park) bezocht en een ritje gemaakt op een olifant. Het blog gedeelte hierover heb ik verwijderd. Destijds wist ik niet beter, maar nu ben ik streng tegen deze praktijken, omdat ik nu weet hoe de dieren behandeld worden. Vooral in Azië wordt er veel dierenleed aangericht. Olifanten worden zwaar mishandeld en leeuwen worden gedrogeerd om op foto’s te gaan met toeristen. Hier wil ik geen reclame voor maken en raad dit dan ook iedereen af! Het beste is deze plekken te vermijden. Hier een video over het dierenpark wat wij destijds bezochten (deze leeuw is dus zwaar gedrogeerd):